Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen vasta aloittanut työt sairaalassa ja ihmetyttää

Vierailija
19.12.2023 |

Miksi en saa kahvitunnilla mennä lääkäreitten ja osastonhoitajien pöytään istumaan ja juttelemaan, vaikka olen lähihoitaja. Kerran erehdyin menemään ja voi minkä haukkumisen sainkaan niskaani työkavereiltani, että enkö muka tiennyt, että lähihoitajat ja laitosapulaiset eivät kertakaikkiaan saa mennä samaan pöytään istumaan ylempiarvoisten kanssa. No hitto, mistä  ihmeestä minä aloittelijana olisin tämän voinut tietää. Onko tämä totta vielä tämän päivän SUOMESSA?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla aikakone ja työpaikka 20 vuoden takaa :D silloin viimeksi oli tuollaista, ja laitosapulaisia.

Vierailija
2/20 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin yhdessä sosiaalialan työpaikassa ja pomolla oli vakituinen istumapaikka taukohuoneessa. Kerran istuin pomon paikalle ja voi että sitä reaktiota🤣🤣 nyt en muista väistinkö ja päästinkö hänet siihen istumaan vai miten tilanne päättyi. Ihan älytöntä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään suomalaisille tittelit on kova juttu, oli se sitten mikä tahansa kunhan kuulostaa vähän hienommalta. Ennen vanhaan oli laitosapulaisia, nykyisin ne varmaan ovat laitoshuoltajia, siivoojatkin ovat jotain ihmeen huoltoteknikoita ja entiset television ja radion äänentarkkailijat ovat medianomeja, pääasia on kunhan kuulostaa vähän hienommalta.

Vierailija
4/20 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin yhdessä sosiaalialan työpaikassa ja pomolla oli vakituinen istumapaikka taukohuoneessa. Kerran istuin pomon paikalle ja voi että sitä reaktiota🤣🤣 nyt en muista väistinkö ja päästinkö hänet siihen istumaan vai miten tilanne päättyi. Ihan älytöntä!

Tätä tapahtuu myös lähihoitajien keskuudessa. Olen erehtynyt istumaan lähärin vakiopaikalle ja sain siitä lähdöt. Väistin mutta jälkikäteen mietin ettei olisi pitänyt.

Vierailija
5/20 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko tämä sama aloitus?

Vierailija
6/20 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa miten typerä provo taas.

Vierailija
7/20 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu juu olet lähihoitaja ilman mummojen peppujen pyyhkimisestä alkaneita harjoitteluita. Tyhmä provoilija, kuin jaksat?

Vierailija
8/20 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan oli laitosapulaisia, nykyisin ne varmaan ovat laitoshuoltajia, siivoojatkin ovat jotain ihmeen huoltoteknikoita"

Siivoojat ovat laitoshuoltajia 🙈

Vierailija
9/20 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköjään suomalaisille tittelit on kova juttu, oli se sitten mikä tahansa kunhan kuulostaa vähän hienommalta. Ennen vanhaan oli laitosapulaisia, nykyisin ne varmaan ovat laitoshuoltajia, siivoojatkin ovat jotain ihmeen huoltoteknikoita ja entiset television ja radion äänentarkkailijat ovat medianomeja, pääasia on kunhan kuulostaa vähän hienommalta.

Laitosapulainen lakkasi tosiaan olemasta laitosapulainen 2000-luvulle tultaessa, perusteena juurikin se, että laitoshuoltajan työ on ihan oma kokonaisuutensa, ei avustamista. Alunperin kyseessä oli palkkaluokkakysymys (erotuksena esim siivoojaan, laitoshuoltajan työhön kuuluu usein paljon muutakin), eli ei kyse ole vain hienommasta nimikkeestä. Nykyäänhän on myös monipalvelutyöntekijöitä, kotipalvelutyöntekijöitä ja hoiva-avustajia, kaikki näistä sivuavat tosi vanhaa laitosapulaisen työnkuvaa. 

Ja jos ap olisi tosissaan eikä huono trolli, työpaikka vaihtoon. Lähihoitajakin saa valita.

Vierailija
10/20 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo esim. työttömätkin vois olla työneuvoksia. Ja sitten vaan sairaalaan töihin ja istuu missä haluaa taukotilassa. Täällä on olemassa keinotekoista palkkaepätasa-arvoa joka varmaan pohjautuu siihen kuka missäkin istuu duunipaikan tauoilla. 

Vierailija
11/20 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saat mennä istumaan mihin haluat. Itse haluan istua sen lyhyen vapaahetken kavereideni kanssa.

Vierailija
12/20 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitäisi mennä juttelemaan lääkäreiden kanssa ? Lääkärit juttelee siellä työasioitaan joista lähihoitaja ei oikeasti ymmärrä mitään. Eihän lähihoitaja ole edes osastolla lääkäri kierroksen aikana ja nyt haluaisit mennä juttelemaan 

Vierailija
13/20 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun vapaa-ajalla tapaa jossain riennoissa, vaikka esim. pubissa jonkun lääkärin niin huomaakin että perskule, nehän ovatkin ihan samanlaisia kuolevaisia kuin me muutkin ihmiset, on kiva jutella jne. mutta tätä ei koskaan tapahdu sairaalaympäristössä.

Vierailija
14/20 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin on kiire? Pitääkö sitä koko ajan olla niin helvetin suorituskeskeinen, ettei edes pikku-kahvitunnilla voi relata vähän aikaa ja puhua muustakin kuin työasioista vaikka sen pöytään erehtyneen siivoojan (tai laitoshuoltajan) kanssa.

Vierailija
15/20 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oli aikoinaan työharjoittelussa eräässä hallinto-oikeudessa ja siellä me toimistotyöläiset ja "parempaa väkeä edustavat" tuomarit istuttiin samassa kahvilasalissa kuka milloin missäkin pöydässä ja kaikki jutteli kaikkien kanssa ja myös yhdessä jumpattiin samassa salissa keskiviikkoaamuisin. Tuosta sairaalamaailman hierarkiastahan on viime aikoina ollut puhetta, että jotain tarttis tehdä, koska se lisää riskiä myös hoitovirheille, esim. kommunikoinnin kankeuden vuoksi.

Vierailija
16/20 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on se syy miksi lähdin sairaala maailmasta. Se eriarvoisuus on siellä ihan uskomatonta.

Vierailija
17/20 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,

Vain Suomessa.

Ulkomailla mm. Sveitsi, Kosovo, Belgia, Ranska, Ruotsi, Saksa missä olen ollut työkomennuksella ja tai asunut useamman vuoden, voin kertoa että näissä lähihoitajat ja lääkärit kunnioittavat toisiaan. Lääkäri ei ole mitään ilman hoitajiaan ja sama pätee hoitajiin. 

Kaikki ovat keskenään ystäviä (ellei lasketa jostain muusta syistä johtuvia ongelmia kuten henkilökohtainen elämä). Vain Suomessa on tämä hierarkia, kertokaapa mistä se johtuu? Moni ulkomaalainen ihmetellyt samaa.

Vierailija
18/20 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreissäkin on paljon eroavaisuuksia. Yleensä ovat ihan mukavia, mutta joskus tapaa niin tunnekylmiä teoreetikkoja joilla ei ole minkäänlaisia sosiaalisia taitoja (niitähän ei varmastikaan paljon opeteta lääkiksessä). Jos nyt varakkaan perheen ainoa lapsi pääsee lääkikseen ja valmistuu sieltä kylmään maailmaan missä näkeekin, että kaikki eivät ole syntyneet kultalusikka suussa niin onhan se jo itsemurhan paikka.

Vierailija
19/20 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samasta syystä kuin päiväkodissa aikuiset haluavat kahvitella keskenään ilman lapsia. Anna lääkäreille heidän ansaitsemansa tauko.

Vierailija
20/20 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap,

Vain Suomessa.

Ulkomailla mm. Sveitsi, Kosovo, Belgia, Ranska, Ruotsi, Saksa missä olen ollut työkomennuksella ja tai asunut useamman vuoden, voin kertoa että näissä lähihoitajat ja lääkärit kunnioittavat toisiaan. Lääkäri ei ole mitään ilman hoitajiaan ja sama pätee hoitajiin. 

Kaikki ovat keskenään ystäviä (ellei lasketa jostain muusta syistä johtuvia ongelmia kuten henkilökohtainen elämä). Vain Suomessa on tämä hierarkia, kertokaapa mistä se johtuu? Moni ulkomaalainen ihmetellyt samaa.

Ja moni ulkomaalainen joka täällä on käynyt on kertonut muille asiasta ja siksi heitä ei kovin helpolla tänne saa. Suomi joutuu tyytymään paikallisiin tai aasialaisiin.