”Käyn yhtäkkiä kaupassa”
Luulin yhtäkkiä-sanan käyttämisen merkityksessä ”nopeasti” olevan ihan normaalia kieltä kaikille, mutta sainkin kuulla sen olevan poria. Miten on? :D
Kommentit (24)
Ihan hullu ajatus mulle, en ole tuollaisesta kuullutkaan. Se ei ole nopeasti vaan yllättäen tms.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hullu ajatus mulle, en ole tuollaisesta kuullutkaan. Se ei ole nopeasti vaan yllättäen tms.
Juuri näin: yllättäen, arvaamatta, ilmottamatta ja äkkiä/vauhdikkaasti/nopeasti.
Jospa se oli käytän yh-täkkiä kaupassa.
Yhtäkkiä = odottamatta ja nopeasti.
Auto ilmestyi yhtäkkiä nurkan takaa.
Anoppi ilmestyi odottamatta ovesta hitaasti laahustaen.
Mari kävi nopeasti kaupassa sillä aikaa kun Jarkko keitti kahvit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin: yllättäen, arvaamatta, ilmottamatta ja äkkiä/vauhdikkaasti/nopeasti.
Ei tarkoita äkkiä/vauhdikkaasti/nopeasti.
Porilainen ystäväni tekee yhtäkkiä kaikenlaista, minullekin on selvinnyt sen porilainen merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoita äkkiä/vauhdikkaasti/nopeasti.
Kyllä tarkoittaa. Tuo termi yhdistää sekä yllätyksellisyyden että nopeuden.
Ps. Se jankkausketju oli toisaalla.
Se on sana, jos sanois " käyn äkkiä kaupassa".
Juu tietysti yhtäkkiä. Käyn juurikin yhtäkkiä kaupassa tai parturissa. "Tänääki aamusti mietein et pitäis käydä yhtäkkii kaupas."
Vierailija kirjoitti:
Juu tietysti yhtäkkiä. Käyn juurikin yhtäkkiä kaupassa tai parturissa. "Tänääki aamusti mietein et pitäis käydä yhtäkkii kaupas."
"Aamusti"??
Elikkä on karjalan murteessa tai, muille suomalaisille sama kuin
Menen istumaan vessanpöntölle, elikkä keittiön pöydälle.
Enpä ole tuossa merkityksessä ennen kuullut. Lähinnä tulee mieleen että päädyit kauppaan teleportilla ja yllätyit itsekin :)
No tämäpä tuli ihan yhtäkkiä.
Zinc
Sanoisin näin äkkiseltään, että tuttuahan se on.
Sain yhtäkkiä idean, että voisin käydä äkkiä kaupassa.
Savossa myös tarjotaan kahvia elikkä teetä!
Kyl mää ymmärsin tuo noin ni et käyrään pikasesti kaupas. Mut mää oonki porilaine, tai ainaki Pomarkust.
Vierailija kirjoitti:
Savossa myös tarjotaan kahvia elikkä teetä!
Savossa 20-vuotta asuneena: ei todellakaan kutsuta kahvia teeksi!
En usko, että kukaan ehtii käymään kaupassa yhtäkkiä. Kyse on sekunneista.
On vähän sama kuin odottamatta. K-S