Kotivara meillä menisi roskiin suurelta osin
Emme juuri syö säilykkeitä. Syömme tuoretta ja paljon ulkonakin.
Kommentit (347)
Emme mekään normaalisti syö pakastettua lihaa tai valmiskastikkeita. Kotivara on kuitenkin parempi kuin ei mitään kaapissa. Sen verran tiukka olen, että jotkin boikotoimani säilöntäaineet ja palmuöljy jäävät kauppaan, mutta kyllä meidän kotivaraamme ainakin kuuluu tuotteita, joita ei muutoin arjessa syötäisi. Vitamiinipillerit on sitten ensi hätään, jos ei tuoreita kasviksia/vihanneksia voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää kotivara-meemi on kyllä hauskinta aaveeta pitkiin aikoihin :D
"Kyllä kaikilla on kotivara" :D Vähän aikaa luulin jopa että ihmiset ovat tosissaan ennen kuin tajusin. Eihän kellään kaupungissa asuvalla ole kotivaraa. Jotain pastaa, pakastepizza tms. saattaa löytyä, mutta kukaan ei hamstraa ruokaa kotiin vaan kaupassa käydään päivittäin tai ainakin useamman kerran viikossa. Se on osa kaupunkilaista elämäntapaa.
Mutta jatkakaa, tämä on hauskaa!
Siis ostatko kaupasta aina yhden aterian ainekset? Eikö sinulla ole ruokaa jos joutuisit olemaan 78 tuntia asunnossasi? Ei meillä mitään hamstrata, mutta kyllä meillä ylläpidetään tiettyä perus ruokavarastoa esim. Kaurahiutaleita, pastaa, tomaattimurskaa jne.
kotivaralla tarkoitetaan tarvikkeita, mitä arjessa muutenkin käyttäisi!.
En ymmärrä miten on mahdollista tehdä ostoksia niin, ettei kotivaraa kerry 78 tunniksi? Heitätkö kaurahiutaleet ja makaronin roskiin, kun olet tehnyt yhden annoksen? Vai mihin ne pakkaukset häviää?
Kyllä mulla oli opiskeluaikana töölöläisessä yksiössäkin sen verran kuiva-aineita, tonnikalaa ja makaronia että olisin pärjännyt.
Et ole oikein tainnut ymmärtää kotivaraa ideaa tai sitten olet aika hemmetin tyhmä.Kun ruokailee päivisin opiskelu-/tai työpaikassa ja tuoreet ruoka-aineet saa halutessaan päivittäin kaupoista, niin on normaalielämän kannalta täysin turhaa varastoida suuria määriä jotain jauhoja, ryynejä ja säilykkeitä, joita ei koskaan käytä.
Miksi niitä pitäisi varastoida suuria määriä? En ymmärrä. Kai sitä nyt joka kodissa on jauhoja ja kauraryynejä ja makraonia ym peruskamaa.
Ohis..mulla ei ole jauhoja eikä ryynejä. En koskaan leivo enkä syö puuroja. Pastaa ostan, kun edellinen pussi on loppu ja aion juuri sinä päivänä tehdä jotain pastaruokaa. Maitoa yleensä löytyy, koska käytän maitoa vain kahvissa ja litra maitoa riittää koko viikoksi. Tosin jos kriisitilanne iskisi just sellaisena päivänä, kun pitäisi ostaa uusi litra maitoa eikä pääsisikään kauppaan, silloin ei olisi maitoakaan. Mun peruskamaa on tuore kurkku, hedelmät, tomaatti, paprika, salaatti, kukkakaali, liha ja kala jne eli tuoreet raaka-aineet, mutta en mä niitäkään osta pitkiksi ajoiksi ennakkoon.
No mikäs siinä. Oma valinta. Tarvittaessa olet varautunut olemaan syömättä, jos et ole juuri ennen kriisiä sattunut käymään kaupassa. Ihmettelen vaan, että on aivan kamalan vaivalloista pitää paria ruokatarviketta kaapissa hätävarana, kun investointi on muutaman euron luokkaa.
Ongelman saa aika pienistä asioista näköjään.Nimenomaan oma valinta. Mä paastoan joka kevät kaksi viikkoa eli juon vain nesteitä. Mulle ei ole siis mikään ongelma olla nestepaastolla 72 tuntia eli suositellun kotivaran verran. En siis ala varaamaan jauhoja, ryynejä yms kotiin kolmen vuorokauden takia, koska kolme vuorokautta pärjää vallan mainiosti pelkillä nesteilläkin.
Nuo jauhot oli pelkkä esimerkki. Ei niitä sellaisenaan syödä. Yhtälailla voita ostaa pakastimeen kukkakaali-parsakaali sekoituksen ja pari purkkia papuja tai tomaattimurskaa. Ei niitä jauhoja kannata osata jos ei leivo. Kotivara on tarvikkeita mitä muutenkin syö arjessa.
Edelleenkin voin paastota 72 tuntia, jos en voisi jostain syystä mennä kauppaan eikä mikään kotiinkuljetuspalvelu toimisi. En tarvitse kolmen vuorokauden vuoksi mitään pakastekukkakaaleja, säilykepapuja enkä tomaattimurskaa. Jos tuo 72 tuntia alkaisi juuri silloin, kun mulla ei ole jääkaapissa yhtään mitään, aloittaisin sellaisessa tilanteessa paaston.
Eli nestepaastoajan kotivara on siis 72 tunnin nesteet. Toivottavasti sinulla on se kotivara nytkin.
Mulla on aina nesteitä vähintään viikoksi.
Hienoa eli sinulla ON kotivara. Toivottavasti kukaan ei pidä sinua sen takia hamstraajana, vaan ymmärtää sinun olevan vastuuntuntoinen kotivaran ylläpitäjä.
Idiootit ei tajua että kotivara voi olla ja on sitä ruokaa mikä säilyy hyvin mitä muutenkin syödään. Pastaa, ryyniä ja jauhoja ja jos nyt ei yhtä pussikeittoa ja paria tonnikalasäilykettä tjms. saa alas kun alkaa vanheta niin hohhoi.
Huonosti menee ja uusavuttomuus on niin perus ettei siitä enää puhuta, sen käsityksen saa tästäkin ketjusta.
Me käydään kahden viikon välein kaupassa ja ostetaan kaapit ja pakastin täyteen ruokaa. Välissä tuodaan maitoa ja salaattia ym. tuoretavaraa jos on tarvis. Nyt ostin muutaman hernekeitto-ja tonnikalapurkin enemmän ja jauhoja ja ryynejä tuplat mitä normisti. Lisäksi on marjoja vielä n. 500 l ja mehut, hillot, itse tehdyt sinappi-kurkkusalaatit jne. sekä juurekset omasta maasta. Noin 2 kk pärjättäisiin ilman kaupassa käyntiä ihan helposti. Vieressä menee joki missä on haukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan ja se 3 vuorokautta kestää, että yhteiskunta saa järkättyä organisaation avustamisesta kuntoon. Tämän vuoksi tuosta 72 tunnin kotivarasta on toitotettu.
Tavallisella kerran-pari viikossa kaupassa käyvällä on kyllä 3 vuorokauden kotivara aina. Ehkä joku pääsee loppumaan, mutta kyllä pärjää.
Näin on ja siksi tuntuukin hullulta, että tämä on joillekin ongelma.
Moni mieltää kotivaran jonain isompana, viikkojen tai jopa kuukausien tarpeisiin olevana varastona niin ruokaa kuin kaikkea muutakin. Siis tilanteessa, jossa yhteiskunta on romahtanut.
Katsottu liikaa jenkkien survivalistiohjelmia eikä osata lukea. Kotivara on tarvikkeita, joita muutenkin käytetään, ettei mene hukkaan.
Juuri näin. Kun menen perjantaina kauppaan (ja seuraavan kerran tiistaina) eikä ostoksissani ole mitään säilykkeitä tai muitakaan kuukausia tai kenties vuosia säilyviä elintarvikkeita vaan ihan tavallista tuoretta tavaraa, olen hankkinut 72 h kotivaran. Varsin usein tulee ostettua myös jotain, mikä ei ehdi kulumaan kolmessa päivässä. Kahvia, perunoita, porkkanoita, kaalia, juustoa, kananmunia yms. Mä kuitenkin ymmärrän hyvin, jos joku ei miellä näitä ostoksiani kotivaraksi. En itsekään ajattele ostavani kotivaraa, vaikka todellisuudessa teenkin niin.
No sinä juuri kerroit kotivaran idean. Ei kovin vaikeaa.
Ei olekaan. Mutta kotivarasta puhutaan ikäänkuin se olisi jotain muuta kuin normaalit kolmen päivän ostokset.
Tässä esimerkki mistä kotivarasta EI ole kyse https://yle.fi/uutiset/3-11237971
Aivan turhaa, tärkeintä on nyt ettei ylireakoida.
T. Sanna Marin
Ps. Olen kaupassa jos joku kysyyÄlä viitsi Sanna osaa kirjoittaa, sinä et.
Kun et itsekään osaa kirjoittaa, niin miksi ryhdyt opettamaan?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Kotivara voi olla pelkästään tuoretta. Pakastimessa säilyy. Ja jos sähkönjakeluun tulee katkos niin aggregaatti pelaa aina kun bensaa kanistereissa.
Miten pitkään luulet skenaariossasi abc:n säiliöissä bensan riittävän?
Vierailija kirjoitti:
Idiootit ei tajua että kotivara voi olla ja on sitä ruokaa mikä säilyy hyvin mitä muutenkin syödään. Pastaa, ryyniä ja jauhoja ja jos nyt ei yhtä pussikeittoa ja paria tonnikalasäilykettä tjms. saa alas kun alkaa vanheta niin hohhoi.
Huonosti menee ja uusavuttomuus on niin perus ettei siitä enää puhuta, sen käsityksen saa tästäkin ketjusta.
Eihän kotivaran tarvitse säilyä kuin 72 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää kotivara-meemi on kyllä hauskinta aaveeta pitkiin aikoihin :D
"Kyllä kaikilla on kotivara" :D Vähän aikaa luulin jopa että ihmiset ovat tosissaan ennen kuin tajusin. Eihän kellään kaupungissa asuvalla ole kotivaraa. Jotain pastaa, pakastepizza tms. saattaa löytyä, mutta kukaan ei hamstraa ruokaa kotiin vaan kaupassa käydään päivittäin tai ainakin useamman kerran viikossa. Se on osa kaupunkilaista elämäntapaa.
Mutta jatkakaa, tämä on hauskaa!
Siis ostatko kaupasta aina yhden aterian ainekset? Eikö sinulla ole ruokaa jos joutuisit olemaan 78 tuntia asunnossasi? Ei meillä mitään hamstrata, mutta kyllä meillä ylläpidetään tiettyä perus ruokavarastoa esim. Kaurahiutaleita, pastaa, tomaattimurskaa jne.
kotivaralla tarkoitetaan tarvikkeita, mitä arjessa muutenkin käyttäisi!.
En ymmärrä miten on mahdollista tehdä ostoksia niin, ettei kotivaraa kerry 78 tunniksi? Heitätkö kaurahiutaleet ja makaronin roskiin, kun olet tehnyt yhden annoksen? Vai mihin ne pakkaukset häviää?
Kyllä mulla oli opiskeluaikana töölöläisessä yksiössäkin sen verran kuiva-aineita, tonnikalaa ja makaronia että olisin pärjännyt.
Et ole oikein tainnut ymmärtää kotivaraa ideaa tai sitten olet aika hemmetin tyhmä.Kun ruokailee päivisin opiskelu-/tai työpaikassa ja tuoreet ruoka-aineet saa halutessaan päivittäin kaupoista, niin on normaalielämän kannalta täysin turhaa varastoida suuria määriä jotain jauhoja, ryynejä ja säilykkeitä, joita ei koskaan käytä.
Miksi niitä pitäisi varastoida suuria määriä? En ymmärrä. Kai sitä nyt joka kodissa on jauhoja ja kauraryynejä ja makraonia ym peruskamaa.
Ohis..mulla ei ole jauhoja eikä ryynejä. En koskaan leivo enkä syö puuroja. Pastaa ostan, kun edellinen pussi on loppu ja aion juuri sinä päivänä tehdä jotain pastaruokaa. Maitoa yleensä löytyy, koska käytän maitoa vain kahvissa ja litra maitoa riittää koko viikoksi. Tosin jos kriisitilanne iskisi just sellaisena päivänä, kun pitäisi ostaa uusi litra maitoa eikä pääsisikään kauppaan, silloin ei olisi maitoakaan. Mun peruskamaa on tuore kurkku, hedelmät, tomaatti, paprika, salaatti, kukkakaali, liha ja kala jne eli tuoreet raaka-aineet, mutta en mä niitäkään osta pitkiksi ajoiksi ennakkoon.
No mikäs siinä. Oma valinta. Tarvittaessa olet varautunut olemaan syömättä, jos et ole juuri ennen kriisiä sattunut käymään kaupassa. Ihmettelen vaan, että on aivan kamalan vaivalloista pitää paria ruokatarviketta kaapissa hätävarana, kun investointi on muutaman euron luokkaa.
Ongelman saa aika pienistä asioista näköjään.Nimenomaan oma valinta. Mä paastoan joka kevät kaksi viikkoa eli juon vain nesteitä. Mulle ei ole siis mikään ongelma olla nestepaastolla 72 tuntia eli suositellun kotivaran verran. En siis ala varaamaan jauhoja, ryynejä yms kotiin kolmen vuorokauden takia, koska kolme vuorokautta pärjää vallan mainiosti pelkillä nesteilläkin.
Nuo jauhot oli pelkkä esimerkki. Ei niitä sellaisenaan syödä. Yhtälailla voita ostaa pakastimeen kukkakaali-parsakaali sekoituksen ja pari purkkia papuja tai tomaattimurskaa. Ei niitä jauhoja kannata osata jos ei leivo. Kotivara on tarvikkeita mitä muutenkin syö arjessa.
Edelleenkin voin paastota 72 tuntia, jos en voisi jostain syystä mennä kauppaan eikä mikään kotiinkuljetuspalvelu toimisi. En tarvitse kolmen vuorokauden vuoksi mitään pakastekukkakaaleja, säilykepapuja enkä tomaattimurskaa. Jos tuo 72 tuntia alkaisi juuri silloin, kun mulla ei ole jääkaapissa yhtään mitään, aloittaisin sellaisessa tilanteessa paaston.
Eli nestepaastoajan kotivara on siis 72 tunnin nesteet. Toivottavasti sinulla on se kotivara nytkin.
Mulla on tuolla päänupissa keltaista nestettä vähän enemmänkin kuin kotivaroiksi, onpa sitä tullut jaetuksi muillekin aina jossain muodossa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Ei kotivaraa edes tarvitse olla jos asuu lähellä palveluita. Maaseudulla jossa sähköt ovat usein poikki ja välimatkat pitkiä on syytä olla varautunut..
Joo. Erityisesti pakastin ja jääkaappi kannattaa pitää täynnä maalla, jossa on paljon sähkökatkoja. Sulaneesta ruuasta on paljon iloa silloin kun sitä ei saa edes sähköllä kypsennettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kotivaraa edes tarvitse olla jos asuu lähellä palveluita. Maaseudulla jossa sähköt ovat usein poikki ja välimatkat pitkiä on syytä olla varautunut..
Joo. Erityisesti pakastin ja jääkaappi kannattaa pitää täynnä maalla, jossa on paljon sähkökatkoja. Sulaneesta ruuasta on paljon iloa silloin kun sitä ei saa edes sähköllä kypsennettyä.
Puuhellalla täällä ruoka tehdään sähkökatkon aikana. Asta-myrskyn jälkeen keittelin marjat ja omenalohkot mehuiksi, kun sähköt meni katki pitkäksi aikaa. Ei mennyt hukkaan.
Ainoa säilyvä ruoka ei ole säilykepurkissa.
Kotivaran hankkimiseen kannattaa aina suhtautua subjektiivisesti. Pitää siis miettiä omaa kotitalouttaan ja omaa tilannettaan. Lisäksi pitää miettiä, mihin tilanteisiin kotivarallaan pyrkii varautumaan. Jos lähdetään suositusten mukaisesta 72 tunnin kotivarasta, lähes kaikki elintarvikkeet säilyvät kolme päivää.
Omaa kotivarantarvettani olen miettinyt seuraavilla skenaarioilla:
1. Sairastun enkä voi lähteä kauppaan. Yhteiskunta ympärillä toimii kuitenkin normaalisti. En tarvitse kotivaraa.
2. Tulee paikallinen sähkökatkos. Työpaikallani on kuitenkin sähköt eli töihin pitää mennä. En tarvitse kotivaraa.
3. Tulee laaja sähkökatkos. Työpaikallakaan ei ole sähköjä, joten ollaan kotona. Kotivarani on oltava sellaista, mitä ei tarvitse kypsentää. Mulla ei ole leivinuunia eikä mitään trangeja tai muitakaan. Kotivarani tuollaisessa tilanteessa siis muodostuu lähinnä kasviksista, joita voi syödä kypsentämättä. Ensimmäisen päivän aikana jääkaapissa olevat lihaleikkeleet ja juustot voi myös syödä. Mulla on aina pari purkkia tonnikalaa, joten niistä saa tonnikalasalaatin, kun juustot ja lihaleikkeleet on syöty. Sähkökatkoksen varalle en siis tarvitse mitään pastaa, ryynejä tms, joita valmistaakseni mulla pitäisi olla asunnossa sähköt.
4. Vedenjakelu keskeytyy paikallisesti. Tällainen tilanne oli muutama vuosi sitten ja ei kestänyt muistaakseni kuin 4 tuntia, kun oli jo vedenjakelupiste viereisellä parkkipaikalla. Olisin toki voinut mennä työpaikallekin, mutta satuin olemaan kesälomalla eikä huvittanut lähteä veden vuoksi. En olisi hakenut itsellenikään vettä, ellei olisi sattunut tekemään niin kovasti mieli kahvia. Sähköt siis silloin toimivat enkä viitsinyt keittää kahvia kivenäisveteen.
5. Vedenjakelu keskeytyy laajasti (esim koko pääkaupunkiseutu) eikä vedenjakelua pystytä aloittamaan kovin nopeasti. Tätä varten mulla on aina kivennäisvesiä, tuoremehua, punaviiniä, valkoviiniä, alkoholitonta olutta ja muutamia muitakin juomia. Hätätilanteessa voisin keittää kahvini kivennäisveteenkin.
6. Sekä sähköt että vesi menee paikallisesti poikki. En tarvitse kotivaraa, koska voin syödä töissä, ostaa työpaikan läheltä sekä ruokaa että juomia.
6. Sekä sähköt että vesi menee laajasti poikki. Kotivaraksi tarvitsen sekä erilaisia juomia että ruokaa, jota ei tarvitse kypsentää ja joka säilyy huoneenlämmössä.
7. Alueella ulkonaliikkumiskielto, mutta vettä tulee hanasta ja sähköt toimii. Ei siis voi mennä töihin eikä kukaan saa tulla tälle alueelle. Kotivaraksi tarvitaan siis vain kolmen päivän ruuat, ihan sama, mitä ne ruuat on.
8. Alueella ulkonaliikkumiskielto, ei sähköjä eikä vedenjakelua. Kotivaran tarve sama kuin kohdassa 6.
Nämä siis skenaariot 72 tunnin kotivaraan. Syön aika paljon tuoreita kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Ne säilyvät varsin hyvin huoneenlämmössäkin. Jääkaappikaan ei lämpene ihan hetkessä, joten ainakin seuraavaan päivään säilyisi myös moni muu elintarvike jääkaapissa.
Kotivara tarkoittaa sellaisia ruokavaroja ja muita tarpeellisia juttuja, joita itse käytätte. Niitä riittävästi poikkeustilanteen varalta = kotivara.
Itse olen ajatellut kotivaran niin, että jos tulee vaikka iso ja pitkä sähkökatkos, niin kaupatkaan eivät ole auki eikä polttoainetta tai käteistä saa. Tai jos sairastun itse niin etten voi kauppaan lähteä vaikka viikkoon-kahteen, niin pärjään.
Aika monelta meni ohi ap:n pointti. Mekään emme syö säilykkeitä, joten en tiedä mitä oikein kaappiin laittaisi. Riisiä ja pastaa keitetään joskus, joten niitä on, juureksia on myös kaapissa, mutta säilykkeitä ei juurikaan käytetä mihinkään. Pakastimessa on ruokaa, mutta se ei auta sähkökatkon aikana.
Vierailija kirjoitti:
Kotivara tarkoittaa sellaisia ruokavaroja ja muita tarpeellisia juttuja, joita itse käytätte. Niitä riittävästi poikkeustilanteen varalta = kotivara.
Huomioiden kuitenkin millaisesta poikkeustilanteesta on kyse. Ts pystyykö niistä laittamaan ruokaa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Aika monelta meni ohi ap:n pointti. Mekään emme syö säilykkeitä, joten en tiedä mitä oikein kaappiin laittaisi. Riisiä ja pastaa keitetään joskus, joten niitä on, juureksia on myös kaapissa, mutta säilykkeitä ei juurikaan käytetä mihinkään. Pakastimessa on ruokaa, mutta se ei auta sähkökatkon aikana.
Mitä te sitten syötte? Sitä mitä tavallisestikin syötte niin kolmen päiväajaksi tarvikkeet.
Vierailija kirjoitti:
Mulla löytyy tällä hetkellä kaapeista mm
. kukkakaali
- parsakaali
- punakaali
- punasipulia
- valkosipulia
- ruukku tuoretta persiljaa
- 5 kpl tuoreita chilejä
- 2 kg porkkanoita
- rasia tuoretta pinaattia
- kurkku
- rasia kirsikkatomaatteja
- punainen ja vihreä paprika
- miniparsaa
- omenoita
- mandariineja
- rasia pensasmustikoita
- rasia mansikoita
- oliiviöljyä
- balsamiviinietikkaa
- mausteita
- pinjansiemeniä
- erilaisia pähkinöitä
- taateleita
- Emmental-juusto
- purkki maustamatonta jugurttia
- majoneesia
- pari purkkia säilöttyjä kikherneitä
- 5 purkkia tonnikalaa
- 5 litraa kivennäisvesiä
- 2 litraa alkoholitonta olutta
- 2 litraa tuoremehuja
- 3 litraa punaviiniä
- 3 litraa valkoviiniä
- 1 pullo kuohuviiniä
Jos tulee sähkökatko, me pärjätään (2 aikuista) noilla ihan hyvin 72 tuntia.
Luulen että kun ne vaikeat ajat tulee ne kestää ja kestää.kuukausia vuosia......
Mä opin kanssa kotivaran merkityksen opiskeluaikoina! Yksi vähän railakkaampi ainejärjestön viikonloppu ja tadaa! Loppukuukausi syötiin kotivaraa kaapista kun rahat oli juhlittu.
Oi niitä aikoja.