Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Jos lähipiiristä ei löydy tukea, niin neuvolan kautta saa apua."

Vierailija
17.02.2020 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000006410632.html

"VÄHEMMÄN yllättäen tutkimuksessa kävi ilmi, että pikkulasten vanhemmat kärsivät muita enemmän unen puutteesta. Heistä joka kolmas ei kokenut nukkuvansa riittävästi, kun lapsettomista samanikäisistä joka neljäs sanoo samaa.

– On tärkeää, että näistä asioista puhutaan. Jo raskausaikana on hienoa, jos pystyy varmistamaan, että on joku, joka voi ottaa lapsen hoitoon, että vanhemmat saavat levätä. Jos lähipiiristä ei löydy tukea, niin neuvolan kautta saa apua."

Saako neuvolan kautta apua siihen ettei saa nukkua koskaan? Muistaakseni mulle neuvolassa sanottiin että "Se on sellaista".

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis vauvaa ei voi laittaa tukiperheeseen. Taisi olla freudilainen lipsaus :D

:D

Vierailija
22/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko37 kirjoitti:

Voi voi, ei saa nukkua. Tuleeko neuvolantäti paijjaamaan sinut uneen?

Sellaista se kuule lapsiperheessä on!

If you cant stand the heat, stay out of the kitchen!

Ja kyllä, minulla itselläni on lapsia.

Mutta kun neuvolaa nimenomaan mainostetaan paikkana joka tukee ja auttaa perhettå. Miksi sitå mainostetaan kun niin ei kuitenkaan oikeasti ole?

Kahden äiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta ei kyllä saa mitään apua! En tajua koko laitoksen toimintaa. Voisivat vain rokottaa ja mitata, mutta jättää kaikki voimavarakyselyt yms pois, kun ei niistä ole mitään hyötyä. Esikoisen kohdalla olin todella alavireinen ja masentunut. Täytin masennuskyselyn, josta sain korkeat pisteet. Terkkari ei edes vilkaissut koko lappua, vaikka edellisellä käynnillä oli painottanut, että ne pitää täyttää.

Minulta kysyttiin tukiverkoista, johon vastasin, että sukulaiset asuvat parinsadan kilometrin päässä. "No, hyvä, että siellä on". Joo, ihan helvetisti onkin hyötyä... 

Todella riitaisan eron aikaan olisin kaivannut apua ja tukea, mutta mitä sanottiin. "Kannattaa yrittää keskustella ja sopia keskenään" oli vastaus. Kiitos taas ei mistään!

Puhuin useammalla käynnillä, että epäilen lapsella allergiaa. "Ei se varmasti mitään ole. Jos asia vaivaa, menkää yksityiselle" oli tähän vastaus. No, löytyikin sitten liuta ruoka-aineallergioita, kun menimme yksityiselle tutkimuksiin, joihin upposikin toista tonnia. Onneksi oli vakuutus.

Haluaisin tietää, että mitähän apua sieltä neuvolasta oikein saa! Näennäisesti on tarjolla kamalasti "palveluita", mutta todellisuudessa sieltä ei saa mitään eikä ohjata mihinkään.

Vierailija
24/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi saada apua, esim. perhetyötä, kotipalvelua, lastensuojelu voi tarjota enemmän palveluita, jos neuvolasta ei voida tukea tarpeeksi. Tukiperhe, ensikoti yms. voi olla vaihtoehtoja.

Ei voi saada mitään näistä. Olemme tukiverkottomia ja välillä ollut vaikeita tilanteita, liittyen esim raskauden aikana äkillisesti sairastumiseen, vammaan (säären murtuma), uupumukseen. Kertaakaan ei ole saatu apua. Siis kertaakaan. Vaikka olen ollut raskaana phasti sairas ja kyvytön hoitamaan taaperoa. Vaikka olen ollut kahden kanssa kotona jalka murtuneena ja puoliso ei saanut töistä palkatonta.

Aina sanottiin että ei onnistu, kaikki palvelut on vain lasun asiakkaille ja koska teillä lapsilla on kaikki hyvin niin apua ei saa.

Tiedän kyllä lakisääteisestä kotiavusta mutta omassa kunnassa valtuusto päätti että se lapsiperheiden kotiapu annetaan vanhuksille ja tietoisesti rikotaan lakia.

Mulle meni 4000e siihen kun jouduin ostamaan apua kotipalvelufirmalta...

Mutta pointti on se että APUA EI SAA VAIKKA PYYTÄÄ. En ole saanut koskaan sitä omilta vanhemmilta, en appivanhemmilta, en neuvolasta, en seurakunnasta.

Enää en tee sitä virhettä että pyytäisin. Pärjään itse vaikka pää kainalossa itkua vääntäen.

Vierailija
25/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali perheissä pari huolehtii toisistaan ja antaa toisen välillä levätä.

Juuri näin! Ja lisäksi on hienoa, jos raskausaikana pystyy varmistamaan että on joku, joka voi ottaa lapsen hoitoon, että vanhemmat saavat levätä. Jos lähipiiristä ei löydy tukea, niin neuvolan kautta saa apua. 

Neuvolan kautta ei TODELLAKAAN saa apua. Olet naiivi ka lapsellinen.

Vierailija
26/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen neuvolajärjestelmä on kivikautinen.

Toimii syyllistäen ja vähätellen.

Mitään konkreettista apua ei saa, mutta kyttäys sitä luokkaa että Stasikin kalpenee neuvolan rinnalla.

Vierailija
27/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko37 kirjoitti:

Mutta kun neuvolaa nimenomaan mainostetaan paikkana joka tukee ja auttaa perhettå. Miksi sitå mainostetaan kun niin ei kuitenkaan oikeasti ole?

Kahden äiti.

Se on valhe joka sanotaan siksi että olisi turvallinen olo tehdä lapsia.

Ikävä vaan että kun esim mulle tuli sitten se hätä niin sain huomata että yhtään mitään apua ei neuvolasta saa. Valhetta ja pskapuhetta koko ”lupaus” että neuvolasta saa apua.

Vierailija
28/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolasta ei kyllä saa mitään apua! En tajua koko laitoksen toimintaa. Voisivat vain rokottaa ja mitata, mutta jättää kaikki voimavarakyselyt yms pois, kun ei niistä ole mitään hyötyä. Esikoisen kohdalla olin todella alavireinen ja masentunut. Täytin masennuskyselyn, josta sain korkeat pisteet. Terkkari ei edes vilkaissut koko lappua, vaikka edellisellä käynnillä oli painottanut, että ne pitää täyttää.

Minulta kysyttiin tukiverkoista, johon vastasin, että sukulaiset asuvat parinsadan kilometrin päässä. "No, hyvä, että siellä on". Joo, ihan helvetisti onkin hyötyä... 

Todella riitaisan eron aikaan olisin kaivannut apua ja tukea, mutta mitä sanottiin. "Kannattaa yrittää keskustella ja sopia keskenään" oli vastaus. Kiitos taas ei mistään!

Puhuin useammalla käynnillä, että epäilen lapsella allergiaa. "Ei se varmasti mitään ole. Jos asia vaivaa, menkää yksityiselle" oli tähän vastaus. No, löytyikin sitten liuta ruoka-aineallergioita, kun menimme yksityiselle tutkimuksiin, joihin upposikin toista tonnia. Onneksi oli vakuutus.

Haluaisin tietää, että mitähän apua sieltä neuvolasta oikein saa! Näennäisesti on tarjolla kamalasti "palveluita", mutta todellisuudessa sieltä ei saa mitään eikä ohjata mihinkään.

Tämähän se, jos olet ns. kunnollinen et saa YHTÄÄN MITÄÄN sitä kautta. Kolikon kääntöpuoli sitten on se että jos oikeasti tarvitset palveluja saat niitä vain jos sinusta maalataan tarpeeksi negatiivinen kuva. Eli suurennellaan ongelmiasi. Sitten väylä on auki lasu-asiakkuudelle ja huostaanotolle myös.

Vierailija
29/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neuvolassa kerrotaan maksulliset lastenhoitovaihtoehdot. Moni vanhempi kuin ei tule ajatelleeksi, että he ovat lapsesta vastuussa ja jos sukulaiset ei tule apuun, niin apua saa rahalla. Varattomille perheille on tarjolla kunnan puolesta kotiapua.

Lisäksi neuvolaan kutsutaan äiti ja isä ja selvitetään, miksi molemmat ovat väsyneitä ja kerrotaan, miten toinen vanhemmista voi nukkua, toinen valvoa ja seuraavana yönä vuoroja voi vaihtaa. Jostain syystä perheissä ajatellaan, että lasta pitää yöllä hoitaa yhdessä, joten monelle isälle on yllätys, että ei heitä välttämättä yöllä tarvita imetystä valvomaan, vaikka äiti seuraa kaipaakin.

Vierailija
30/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se, jos olet ns. kunnollinen et saa YHTÄÄN MITÄÄN sitä kautta. Kolikon kääntöpuoli sitten on se että jos oikeasti tarvitset palveluja saat niitä vain jos sinusta maalataan tarpeeksi negatiivinen kuva. Eli suurennellaan ongelmiasi. Sitten väylä on auki lasu-asiakkuudelle ja huostaanotolle myös.

Mulle tuli kahden pienen kanssa kotonaoloaikana paha tilanne, pahenevan sairauden ja uupumuksen yhdistelmä, osin liikuntakyvytön. Puoliso oli töissä, pomo ei antanut lyhentää päivää eikä muutakaan joustoa.

Ei ole tukiverkko ja neuvola ei auttanut. Mitään en saanut (kotipalvelu, palveluseteli tms) ja viimein itkuisena kysyin että MITEN näitä apuja oikein voi edes saada?

Tätä vastasi: jos olisit lasun asiakas saisit kotiapua viitenä päivänä viikossa ja lisäksi siivoukseen palvelusetelin ja pääsisitte tukiperhejonoon. Koska ette ole lasu-perhe, ette saa näistä mitään.

Silmät aukesivat. Rupusakki saa KAIKEN mahdollisen avun ja palveluna hakkaamalla lapsian. Kunnon perhe ei saa mitään apua koskaan missään tilanteessa. Voi v*ttu. Reilua?

Vierailija
31/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks kannattais ennaltaehkäisevästi antaa perheille tukea ENNEN kuin ollaan ihan hajalla ja lasu-asiakkaita?

Vierailija
32/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko37 kirjoitti:

Arvaan, että vaimo hoitaa yöheräämiset, myös viikonloppuisin, että sinä jaksat reippaana töihin.

Puoliksi hoidetaan. Mulla kello soi Joka arkiaamu klo 5, jonka jälkeen lähden salille/lenkille ja sitten töihin reippailemaan. Viikonloppuisin nukun pitkään, ainakin kuuteen.

Vierailija
33/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko jutun tarkoitus on vaan saada suomalaiset tekemään vauvoja.

Vierailija
34/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli kahden pienen kanssa kotonaoloaikana paha tilanne, pahenevan sairauden ja uupumuksen yhdistelmä, osin liikuntakyvytön. Puoliso oli töissä, pomo ei antanut lyhentää päivää eikä muutakaan joustoa.

Ei ole tukiverkko ja neuvola ei auttanut. Mitään en saanut (kotipalvelu, palveluseteli tms) ja viimein itkuisena kysyin että MITEN näitä apuja oikein voi edes saada?

Tätä vastasi: jos olisit lasun asiakas saisit kotiapua viitenä päivänä viikossa ja lisäksi siivoukseen palvelusetelin ja pääsisitte tukiperhejonoon. Koska ette ole lasu-perhe, ette saa näistä mitään.

Silmät aukesivat. Rupusakki saa KAIKEN mahdollisen avun ja palveluna hakkaamalla lapsian. Kunnon perhe ei saa mitään apua koskaan missään tilanteessa. Voi v*ttu. Reilua?

Kyllä säkin itsestäsi voit lasun tehdä ja esittää ongelmaista ja pääset sinne valvottavaksi. Niiden pakkopalveluiden hinta on vaan aika suuri. Lapsi lähtee pahimmillaan.

Vierailija
35/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali perheissä pari huolehtii toisistaan ja antaa toisen välillä levätä.

Tää oli se ainoa "tuki" jota me saatiin. Mutta kun sitä heräilyä on jatkunut 7-8 vuotta, molemmat vanhemmat alkavat olemaan niin seis, ettei vuorottelu enää riitä. Varsinkin, kun itse olen herkkäunisempi ja mies erittäin sikeäuninen, heräsin itse ja piti herättää mies ja varmistaa, että pysyy hereillä. (Eikä aina voinut luottaa, että pysyy hereillä, kun saattoi nukahtaa vaikka istuaalleen, joten lapsen ollessa pieni, ei uskaltanut jättää miestä kovin väsyneenä lapsen kanssa.) Enkä sitten enää saanutkaan unta, joten ei herättämisessäkään usein ollut järkeä, koska sitten vain molemmat valvoisivat.

Kun pitää molempien käydä mm. töissä, ei niitä tunteja tuosta vaan riitä vuosikausia jatkuvaan vuoronukkumiseen. Eikä se muutenkaan virkistä yhtä hyvin, jos joutuu nukkumaan pätkissä miten sattuu mihin aikaan vuorokaudesta vain, eikä kaikilta onnistu nukahtaminen mihin aikaan vuorokaudesta vain.

t. 6

Eikun sori, kyllä meille kerrottiin myös, että tukea voisi saada, jos molemmat ei oltaisi töissä. Eli jos toinen olisi irtisanoutunut töistä, olisi voinut nukkua lapsen kanssa päiväunia, mutta silloin olisi saanut apua. En tajunnut logiikkaa, mutta näin se kuulemma oli.

t. 6

Kuulostaa järkevältä :D Mitä tukea olisitte saaneet irtisanoutumisen jälkeen? Keskusteluapua?

Mahdollisesti, en muista kävikö se kunnolla edes ilmi. Tuskin se kuitenkaan mitään kovin hyödylliseltä kuulostavaa oli, koska muuten olisin tuossa väsymystilassa varmaan jo harkinnut irtisanoutumista, jos olisin edes epäillyt, että se oikeasti olisi voinut ratkaista väsymyksen.

Tuli kuitenkin sellainen olo, että niin kauan, kun saa joten kuten estettyä koko elämää lahoamasta, mitään apua ei saa. Vasta kun asiat ovat jo pahasti pielessä, sitten olisi ehkä voinut saada. Mutta mitään apua ei tuntunut voivan saada auttamaan, jotta asiat eivät pääse lahoamaan.

Onneksi tästä kaikesta ei ole seurannut "kuin" uniongelmia itselleni ja parisuhde kuralla sekä ongelmia molemmilla töissä, mutta ehkä tää tästä ennen eläkeikää.

t. 6

Vierailija
36/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko37 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko37 kirjoitti:

Arvaan, että vaimo hoitaa yöheräämiset, myös viikonloppuisin, että sinä jaksat reippaana töihin.

Puoliksi hoidetaan. Mulla kello soi Joka arkiaamu klo 5, jonka jälkeen lähden salille/lenkille ja sitten töihin reippailemaan. Viikonloppuisin nukun pitkään, ainakin kuuteen.

Ja mitkähän on sinun motiivit tulla pätemään tähän ketjuun? Defenssejä vahvistat tällä keinoin vai mitä? Vahvasti epäilen, että hyvinvoiva ihminen ei tule provoilemaan mammapalstalle.

Vierailija
37/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä säkin itsestäsi voit lasun tehdä ja esittää ongelmaista ja pääset sinne valvottavaksi. Niiden pakkopalveluiden hinta on vaan aika suuri. Lapsi lähtee pahimmillaan.

No en nyt voinut lasua tehdä kun lapsilla oli asiat hyvin, lapset on aina hoidettu hyvin vaikka viimeisin voimin. Mutta olin ihan järkyttynyt ettö koko palvelu-repertuaari olisi tullut mulle kuin manulle illallinen ja suurin osin vielä ilmaiseksi, JOS olisin alkanut vain pahoinpidellä lapsia.

Mieti nyt, tuossa voisi jo tulla epätoivoiselle uupuneelle avuntarvitsijalle kiusaus motata lasta jotta alkaisi se apu järjestymään!(itse en tietenkään tätä edes harkinnut koska tiedän mihin kaikkeen lasu kykenee...)

Musta tuntuu että poliitikot ei ollenkaan tiedä että tää menee näin, eli että normaalit perheet jää täysin ilman apua ja tukea. Ja että 100% apuresursseista menee lasu-kaltoinkohtelijoille jotka kuppaa kaiken yhteiskunnalta muutenkin.

Meille kunnon perheille on vain maksajan rooli tässä asiassa :(

Vierailija
38/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetöntä hehkuttaa noin että ei huolta vaik ei oiskaan tukiverkkoja, kyl vauvan voi silti tehdä, neuvola auttaa!

Vierailija
39/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko37 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko37 kirjoitti:

Ja mitkähän on sinun motiivit tulla pätemään tähän ketjuun? Defenssejä vahvistat tällä keinoin vai mitä? Vahvasti epäilen, että hyvinvoiva ihminen ei tule provoilemaan mammapalstalle.

Miten hyvinvointini tähän liittyy?

Provosoiko se muita palstalaisia?

Vastasin vain minulle esitettyyn virheelliseen väittämään.

Kritisoin apn postaukseen, miksi pelkästään aloitusta myötäilevät kommentit olisi sallittuja?

Vierailija
40/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko37 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko37 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko37 kirjoitti:

Miten hyvinvointini tähän liittyy?

Provosoiko se muita palstalaisia?

Vastasin vain minulle esitettyyn virheelliseen väittämään.

Kritisoin apn postaukseen, miksi pelkästään aloitusta myötäilevät kommentit olisi sallittuja?

Ap:n postaus kritisoi lehtijuttua, jossa väitettiin että neuvolasta saa apua tukiverkkojen puutteeseen, vaikka ei saa. Sä oot siis sitä mieltä, että neuvolasta saa apua? Yritit varmasti kovasti sanoa niin, mutta jotenkin vahingossa lipsahti vittuilun puolelle? Koska mä luen sun viestin niin, että kritisoit Ap:tä siitä että se ylipäänstä kaipais tukea. Vaikka aloituksessa ei ollut kyse Ap:n tuen tarpeesta vaan lehtijutun väärästä väittämästä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän