"Jos lähipiiristä ei löydy tukea, niin neuvolan kautta saa apua."
https://www.is.fi/perhe/art-2000006410632.html
"VÄHEMMÄN yllättäen tutkimuksessa kävi ilmi, että pikkulasten vanhemmat kärsivät muita enemmän unen puutteesta. Heistä joka kolmas ei kokenut nukkuvansa riittävästi, kun lapsettomista samanikäisistä joka neljäs sanoo samaa.
– On tärkeää, että näistä asioista puhutaan. Jo raskausaikana on hienoa, jos pystyy varmistamaan, että on joku, joka voi ottaa lapsen hoitoon, että vanhemmat saavat levätä. Jos lähipiiristä ei löydy tukea, niin neuvolan kautta saa apua."
Saako neuvolan kautta apua siihen ettei saa nukkua koskaan? Muistaakseni mulle neuvolassa sanottiin että "Se on sellaista".
Kommentit (43)
Minä sairastuin synnytyksen jälkeiseen psykoottiseen masennukseen ja mainitsin siitä neuvolassa (olin käynyt mielenterveystoimistossa). Tämän seurauksena neuvolan terkkari alkoi valittaa omaa synnytyksen jälkeistä masennustaan minulle joka ikinen kerta - nuorin lapsikin oli jo murrosikäinen. Ei kiinnostanut meikäläisen vointi. Kerran mies käytti lasta neuvolassa, silloin ei valittanut ja sen jälkeen vaihdoin terkkaria.
Minä jouduin jäämään sairaalaan useaksi viikoksi synnytyksen jälkeen ja vauva lähti kotiin. Anoppi otti palkatonta ja hoiti vauvaa koska isän piti käydä töissä. Mitään apua ei saatu vaikka olin kotiin palattuakin täysin autettava.
Nimenomaan näin. Ukko on hyvä vaan ja myöntää, että tosiasiallinen motiivi olikin vähän näpäyttää niitä, joilla ei niitä voimavaroja ole yhtä paljon kuin hänen erinomaisuudellaan. Jotain sisäistä tyhjyyttä sinäkin "Ukko" tällä alentavalla avautumisellasi täytät.