Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työllistymisen vaikeus aineenopettajana

Vierailija
17.02.2020 |

Olen pätevä mafy-opettaja ja tilanne alkaa näyttää toivottomalta. Onko ajatuksia miten voisin parantaa työllistymistodennäköisyyksiäni? Itse oon miettinyt seuraavia vaihtoehtoja: kemian opiskelu ja siitä pätevyys (tähän menee kuitenkin lähemmäs 2v), kasvatustieteestä lisäopintoja, jostain muusta aiheesta perusopintoja ja mahdollisesti aineopintoja, tieteellinen jatkotutkinto (käytännössä varmaan lisuri).

Miten näitä duuneja voi oikein saada? Osaamista kyllä löytyisi.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue erityisopettajaksi. Pentujen älykkyys laskee kuin lehmänhäntä ja käytöshäiriöt kasvavat. Koha ei koukuihin palkatakaan muita kuin erityisopettajia, kun tilanne pahenee koko ajan. Voit yhdistää oman aineosaamisesi hyvin siihen.

Vierailija
2/49 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettajapuolella ainakin melkein jokaisessa paikassa pitäisi olla tvt-vastaava tai tuutori tai ainakin kiinnostunut kehittämään koulun tietoteknista puolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutetaanko matematiikankin opettajia liikaa? Luulisi, että matematiikan osaajista olisi pulaa, koska tuohon ammattiin eivät kaikki pysty.

Vierailija
4/49 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ohjelmointi ole tulossa pakolliseksi? Hus koodausta opettelemaan.

Tai sitten suosiolla jotain lisäopintoja, joilla pääsee oikeisiin töihin. Eikö esim. vakuutusmatematiikka kiinnostaisi?

Vierailija
5/49 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siwan kassalle tai siivoamaan päässee suht helposti

Vierailija
6/49 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutetaanko matematiikankin opettajia liikaa? Luulisi, että matematiikan osaajista olisi pulaa, koska tuohon ammattiin eivät kaikki pysty.

Aineenopeista Matlu-aineiden opettajat työllistyvät ehdottomasti parhaiten, ja kun AP:llä on vielä matikka+fysiikka-paketti niin pitäisi työllistyä. Veikkaan, että AP on juuri valmistunut ja etsii töitä yliopistokaupungista, jolloin tarjolla on lähinnä sijaisuuksia tai tuntiopettajuutta. Ei muuta kuin kärsivällisyyttä (tai kamat autoon ja suunta kohti pienempiä paikkakuntia). 

Vierailija
7/49 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää minuakin. Opettajien keskuudessa kytee massapako. Pääsykoejärjestelmän romuttaminen on lisännyt matikan opiskelua lukiossa, mutta kouluviihtyvyys erityisesti opettajilla sukeltaa. On raskasta opettaa oppilaita, joiden on pakko ottaa laaja matikka.

Kuinka paljon olet hakenut töitä ja minkälaisia?

Vierailija
8/49 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vaihtoehtoa:

1. Hanki erityisopettajan pätevyys.

2. Opettele ohjelmoimaan ja mielellään myös tietpkoneiden ylläpidon perustaidot.

Vierailija
9/49 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä työllistyy, kun on valmis muuttamaan työn perässä. Uudellemaalle en suosittele opettajaksi ketään hakeutumaan, siellä on kaikkein heikoimmat edut, paikallisesti neuvoteltu. Paremmin saa liksaa muualla, mikä on yllättävää.

Vierailija
10/49 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ohjelmointi ole tulossa pakolliseksi? Hus koodausta opettelemaan.

Tai sitten suosiolla jotain lisäopintoja, joilla pääsee oikeisiin töihin. Eikö esim. vakuutusmatematiikka kiinnostaisi?

Vakuutusmatemaatikkona on vielä vaikeampi työllistyä eikä mulla ole siihen samalla tavalla mielenkiintoa

AP

Vierailija
11/49 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi vaihtoehtoa:

1. Hanki erityisopettajan pätevyys.

2. Opettele ohjelmoimaan ja mielellään myös tietpkoneiden ylläpidon perustaidot.

Olen käynyt käpistelystä perusopinnot ja mainitsen tämän hakemuksissa. Osaan Javasta ja Pythonista perusteet, mutta niin osaavat näemmä muutkin, joten tällä ei erotu.

Vierailija
12/49 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä työllistyy, kun on valmis muuttamaan työn perässä. Uudellemaalle en suosittele opettajaksi ketään hakeutumaan, siellä on kaikkein heikoimmat edut, paikallisesti neuvoteltu. Paremmin saa liksaa muualla, mikä on yllättävää.

Muuttamaan minne? Viime hakurumbassa hain ympäri maata kaikkiin paikkoihin, joihin pätevyys riitti. Ymmärrän kyllä, että pohjoiseen ei uskalleta rekrytoida etelästä etenkin kun omalta seudultakin on opettajia tarjolla.

AP (myös viesti 11)

Vierailija
13/49 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päin olet ap. hakenut töitä? Rovaniemellä oli useampikin matematiikan opettajan paikka auki eikä hakijoita ollut ainuttakaan. Monessa yläkoulussa matematiikkaa opetetaan luokanopettajavoimin. Rovaniemi toisaalta on periferiassa eikä muutenkaan kovinkaan puoleensavetävä paikka.

Vierailija
14/49 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummastuttaa kyllä, koska tosiaan matematiikan opettajilla on hyvä työtilanne. Tietysti aina joku jää ilman.

Mikä sinun työllistymistä estää? Haetko kaikilta kouluasteilta? Haethan myös kotikaupungin ulkopuolelta? Ja muista aloittaa lyhyistä sijaisuuksista.

Tsemppiä. 5 vuotta sitten olin valmis lyömään hanskat tiskiin, en uskonut ikinä saavani vakitöitä. No, virkaa ei ole vieläkään, mutta olen tyytyväinen tuntiopettajuuteenkin.

Vierailija
15/49 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opettajille ole enää töitä. Syntyvyyskin laskee kuin lehmän häntä, joten kannattaa miettiä jotain muuta kuin open hommia.

Vierailija
16/49 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele luokanopettajaksi (60 op monialaiset). Tee niitä töitä samalla, kun etsit "omia töitä". Ennen valmistumistani olin stressannut tulevasta työttömyydestä, pätkistä ja työpaikoista taistelemisesta.

Totuus kuitenkin on se, että vuosikurssiltani kaikki tuntemani ovat saaneet töitä, osa jopa viran suoraan. Koulussa, jossa opetan on noin puolet muodollisesti epäpäteviä ja sijaisia on mahdotonta saada. Se siitä opettajien ylitarjonnasta ja kauhesta työttömyydestä.

Vierailija
17/49 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen aineenopettaja. On kauhea ajatus, että työtä saadakseni minun pitäisi lukea luokanopettajaksi tai erityisopettajaksi, kun kumpaankaan minulla ei ole kykyä eikä halua.

Vierailija
18/49 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin muutkin sanovat, niin pikkupaikkakunnille ei hae kukaan. Ei edes isompien paikkakuntien syrjäisemmille kouluille. Minua pyydetään jatkuvasti töihin, vaikka en ole edes hakenut. Syynä se, ettei ollut yhtään hakijaa tai ei yhtään pätevää.

Vierailija
19/49 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko listata tähän kouluja, joissa töitä tarjolla. Olen hakenut pienistäkin pienimmille paikkakunnille ja päteviä hakijoita on aina useampi muukin.

Vierailija
20/49 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskele luokanopettajaksi (60 op monialaiset). Tee niitä töitä samalla, kun etsit "omia töitä". Ennen valmistumistani olin stressannut tulevasta työttömyydestä, pätkistä ja työpaikoista taistelemisesta.

Totuus kuitenkin on se, että vuosikurssiltani kaikki tuntemani ovat saaneet töitä, osa jopa viran suoraan. Koulussa, jossa opetan on noin puolet muodollisesti epäpäteviä ja sijaisia on mahdotonta saada. Se siitä opettajien ylitarjonnasta ja kauhesta työttömyydestä.

No nämä viran suoraan valmistuessaan saavat ovat näitä verkostoitujia ja kontaktoitujia, jokapaikanhöyliä ja jeesmiehiä ja -naisia. Toki sellainen varmasti ihan hyvin opettaa, varsinkin kun yläkoulussa oman alan substanssi ei ole erityisen ratkaisevaa ja lukiossakin voi opettaa joskus aika heppoisin eväin. Tärkeämpää on, että osaa keksiä kivoja videointi- ja  muita juttuja, joissa voi käyttää kätevästi tablettia ja uusia sovelluksia.

Surkeampi tilanne on niillä, jotka eivät ole sukkuloineet suuna päänä kaikissa alan ympyröissä häsläämässä ja nauramassa. Eivät ole välttämättä introverttejä, mutta asiakeskeisiä ja ovat keskittyneet sisältötietoon. Nyt ei ole kontakteja eikä laitteenräpläystaitoja. On vain tietoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi