Onko teillä yläkerta jotain pyhää aluetta?
Minne ei saa vieraat mennä. Tai vaihtoehtoisesti alakerta, riippuen tietysti talosta. Eli se kerros, jossa on makkarit, kylppäri, sauna ym. Olin siis anopilla ja lapset halusi näyttää yläkerrasta mummon ompeluhuoneesta yhden työn ja menin perässä katsomaan. Myöhemmin anoppi oli valittanut miehelleni, ettei mulla ole käytöstapoja, kun noin vaan menen yläkertaan.
Jäin pohtimaan tätä. Koen olevani hyväkäytöksinen ja nyt yhtäkkiä ylitin jonkun rajan, jota en edes tiennyt olevan. Omassa kodissani meillä yläkertaan saa mennä, ihan yhtä siisti se on kuin alakertakin, enkä ymmärrä tätä ns.pyhyyttä tässä asiassa.
Ja anoppilassa yläkerta on täynnä tavaraa, uskon hänen häpevän sitä. Mutta kyllä mä jotenkin nyt mieleni pahoitin ja haluankin vastaisuuden varalta kysyä sitä täältä.
Kommentit (45)
No naisten yläkerrat ainakin on kuin kellotapuleita, joissa ei lepakotkaan viihdy. Järkeähän niissä ei koskaan ole ollutkaan. Siellä vain se yksinäinen apina hakkaa niitä peltejään yhteen ja kyselee TÄH ??? TÖH ??? HÄH ????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lasta ärsytti aiemmin, kun kylässä käyneet lapsiperheet ( osa sukua) usien ehdotti lapsilleen meiltä kysymättä, että menkää "Teemun" huoneeseen leikkimään. Ymmärsin lapsen huolen, sillä usein hänellä oli omat leikit tai rakentelelut yms kesken, joten sanoin että haen lapsille leluja alas. Sitä ei kaikki ymmärtäneet. Varsinkin nuoremmat lapset saattoi olla aikamoisia tuholaisia, ja rikkoivat legorakenteluja yms.
Minä opin alusta alkaen ilmoittamaan, että lastenhuoneisiin ei mennä, kun tullaan kylään niin ollaan kaikki yhdessä. Lapsiperheet pääsevät meillä vain eteiseen, keittiöön ja vessaan, muihin huoneisiin on turha yrittää. Osaan napata lapsen takaisin keittiöön, kun hän pyrkii muualle ja aikuisille osaan sanoa, että nyt ollaan tässä keittiössä eikä muissa huoneissa. Jos yksi ilmoitus ei tehoa, niin kahvipöytä tyhjenee ja ryhdyn hyvästelemään vieraita.
Ymmärrän, että kaikki eivät niin kovin avoimia ole ja mennään luvan kanssa, mutt atämä on kyllä oikeasti jo aika törkeää.
Tässä on ilmeisesti tilanne, että tarkoitetaan ns. oudompia vieraita, kun en itse tunnista tällaista ilmiötä ollenkaan, että joku makkari (mitä ihmeellistä siinä on?) olisi jotenkin kauhean yksityinen tila. Ei siellä muuta ole, kuin sänky joka mielestäni verrattavissa olohuoneen sohvaan. Kaikki vieraat joita käy puolin ja toisin sen verran läheisiä ettei tuollaista tarvitse miettiä. Tosin aika moni asuu myös yksiössä, joten silloin ollaan väkisin siinä koko huoneistossa, enkä siinäkään ongelmaa näe.
Vierailija kirjoitti:
Mullle kaksikerroksisessa asunnossa yläkerta on samalla tavalla yksityisaluetta kuin yksikerroksisessa asunnossa on kaapit. Jos ap:stä on ihan ok, että anoppi omin lupinensa käy tutkimassa ap:n kaappeja, silloin ymmärrän ap:n ihmetyksen. Hän on nimittäin poikkeuksellisen avoin ihminen. Suurin osa meistä ei halua kenenkään tutkivan kotinsa kaappeja. Ei siltikään, vaikka kaapeissa ei ole sen paremmin ruumiita, huumeita kuin muutakaan varsinaisesti salattavaa.
Mutta minusta onkin outoa rinnastaa asuintilaa kaappeihin.
Kyllä mielestäni vieraampien luona ollessa olisi syytä, että saako käydä yläkerrassa. Mutta anoppi lienee sen verran tutumpi jo, jos lapsiakin on, että luulisi olevan jo selvää saako tai eikö saa mennä. Meillä ainakin vävyt ja miniät on niin tuttuja, että saavat mennä mihin haluavat.