Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä yläkerta jotain pyhää aluetta?

Vierailija
17.02.2020 |

Minne ei saa vieraat mennä. Tai vaihtoehtoisesti alakerta, riippuen tietysti talosta. Eli se kerros, jossa on makkarit, kylppäri, sauna ym. Olin siis anopilla ja lapset halusi näyttää yläkerrasta mummon ompeluhuoneesta yhden työn ja menin perässä katsomaan. Myöhemmin anoppi oli valittanut miehelleni, ettei mulla ole käytöstapoja, kun noin vaan menen yläkertaan.

Jäin pohtimaan tätä. Koen olevani hyväkäytöksinen ja nyt yhtäkkiä ylitin jonkun rajan, jota en edes tiennyt olevan. Omassa kodissani meillä yläkertaan saa mennä, ihan yhtä siisti se on kuin alakertakin, enkä ymmärrä tätä ns.pyhyyttä tässä asiassa.

Ja anoppilassa yläkerta on täynnä tavaraa, uskon hänen häpevän sitä. Mutta kyllä mä jotenkin nyt mieleni pahoitin ja haluankin vastaisuuden varalta kysyä sitä täältä.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vahu, kaikkea sitä oppii. Mua ei kyllä haittaisi, vaikka joku joka ei asu täällä sanoisi toiselle vieraalle, että tule katsomaan yläkerrasta asiaa x. Mutta kai toisille se yksityisyys on tärkeämpää kuin toisille, itsekin olen todella avoin luonne, joten ehkä siksi on hankala ymmärtää, miksi jotain loukkaisi tuo, jonka aloituksessa mainitsin. Jatkossa osaan toimia tässä asiassa sitten oikein.

Ap

Ihme passiivisagressiivinen vastaus.

Lapset eivät osanneet arvioida tilannetta, hyvin tyypillistä. Sinä olet aikuinen, sinulla olisi pitänyt kellot kilkattaa.

Jälkikäteen nyt voi sanoa kauniisti, että anteeksi jos se tuntui kurjalta, ensi kerralla voit sanoa lapselle lle, että kysytäänpäs mummulta voisiko sitä käydä katsomassa.

Ensiksikin empatia, ymmärrät että jotkut ihmiset kokevat asioita eri lailla kuin sinä.

Toiseksi toisten rajojen kunnioittaminen, vaikka ja erityisesti jos ne rajat on eri paikassa kuin sinulla.

Vierailija
22/45 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se ole keneltäkään kielletty, mutta siellä on sekaisempaa kuin alhaalla. Lajittelematonta pyykkiä, miljoonalaatikoita, sellaista mikä vaan työnnetään pois käsistä kunnes on aikaa hoitaa loppuun. Ja se on myös kissojen omaa aluetta. Meillä kun ei koirat saa mennä yläkertaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lasta ärsytti aiemmin, kun kylässä käyneet lapsiperheet ( osa sukua) usien ehdotti lapsilleen meiltä kysymättä, että menkää "Teemun" huoneeseen leikkimään. Ymmärsin lapsen huolen, sillä usein hänellä oli omat leikit tai rakentelelut yms kesken, joten sanoin että haen lapsille leluja alas. Sitä ei kaikki ymmärtäneet. Varsinkin nuoremmat lapset saattoi olla aikamoisia tuholaisia, ja rikkoivat legorakenteluja yms.

Vierailija
24/45 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vau, kaikkea sitä oppii. Mua ei kyllä haittaisi, vaikka joku joka ei asu täällä sanoisi toiselle vieraalle, että tule katsomaan yläkerrasta asiaa x. Mutta kai toisille se yksityisyys on tärkeämpää kuin toisille, itsekin olen todella avoin luonne, joten ehkä siksi on hankala ymmärtää, miksi jotain loukkaisi tuo, jonka aloituksessa mainitsin. Jatkossa osaan toimia tässä asiassa sitten oikein.

Ap

Mäkin olen periaatteessa avoin luonne, mutta en rajaton. Kun mulle tulee vieraita käymään, en laita yläkerrasta kaikkia tavaroita kaappeihin enkä edes sulje tietokonetta. Mulla siis saattaa olla makkarissa vaikka Facebook auki ja joku ystäväni kirjoittanut mulle Messengeriin jotain yksityisasiaansa. Ei ole tarkoituksenmukaista, että joku vieraistani menee omin lupineen yläkertaan ja näkee ne viestit. Tai mulla saattaa olla työpöydällä työhöni liittyviä papereita, joita ei ole tarkoitettu ulkopuolisten silmille. Teen töitä kotona, joten meillä yläkertaan meneminen olisi sama asia kuin menisi jonkun työpaikalle nuuskimaan ilman lupaa. 

Kauan sitten kerrostalossa asuessani, kun kylään tuli kavereita lapsineen, oli aina pakko nostaa kaikki, mihin lapset ei saa koskea, jonnekin kaappien päälle tai kaappeihin niin ylös, että lapset eivät niihin ylety. Ja kun vieraat olivat lähteneet, siirtää taas kaikki takaisin omille paikoilleen. Kaksikerroksisen asunnon etu on ollut, että täällä riittää, kun tavarat ovat yläkerrassa. Olohuoneessani ei ole mitään sellaista, mihin lapset eivät saisi koskea. Ei siis tarvitse olla koko ajan kieltämässä lapsia. Riittää, ettei lapset mene yläkertaan. Aikuisillakaan ei ole mitään syytä mennä yläkertaan, ei siellä ole heille yhtään mitään. Yläkerrassa on vain mun makuuhuone, työhuone, kylpyhuone, vaatehuone  sekä yhdistetty viihde- ja askarteluhuone. Siis huone, jossa on mulla mukava nojatuoli, telkkari yms sekä iso pöytä, jossa on ompelukoneeni ja saumurini, ja laatikostot ja kaapit erilaisia kankaita, askartelutarvikkeita yms varten. 

Vierailija
25/45 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nyt vääntelee tätä, enhän mäkään sinne yksinäni lähtenyt hiippailemaan ja tavaroita tutkimaan, vaan lasten mukana ihastelemaan anopin yhtä käsityötä. Meille saattaa tulla kylään vaikka lasten kummisetä, joka ihan oma-aloitteisesti menee lasten kanssa yläkertaan leluja ihmettelemään ja tupareissa osa vieraista meni esim meikkailemaan yläkertaan, jossa on isot peilikaapit ja juttelemaan rauhassa, alakerrassa kun oli aikamoinen meteli. Mulla ei ole mitään salattavaa, mutta ymmärrän kyllä, että se olisi outoa, jos yksinäni hiippailisin jonkun makuuhuoneessa.

Ap

Et ole oikein kotoutunut sukuusi?

Olet pitänyt oman sukunimesi etkä tutustunut sukulaisiisi kun vieraana pidetään.

Vierailija
26/45 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopillasi olisi saattanut  olla yläkerrassa näkyvällä paikalla esim jokin lääkepurkki, jota ei halunnut sun näkevän. Ei kaikki ikäihmiset halua edes omien lastensa tietävän, mihin kaikkiin sairauksiin käyttävät lääkkeitä. Mulle ainakin makuuhuone on paikka, jossa mun ei tarvitse laittaa mitään piiloon uteliaiden silmiltä. Sen vuoksi mun makuuhuoneeseeni ei ole kenelläkään asiaa ilman mun lupaani. 

Vierailija
27/45 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap:n lapset asuu anoppilassa ja siksi ap kokee, että se on lasten koti ja hänkin saa käyttää kaikkia huoneita?

Meillä miniä onneksi tajuaa kysyä, että onko OK, että lasten kanssa käydään katsomassa ompeluhuonetta tai kellaria tai vinttiä.

Pojan edellinen avovaimo ei tajunnut mitään yksityisyydestä, vaan saattoi mennä yksikseen vintille, tonkia siellä laatikoita auki ja kantaa löytöjään alakertaan. Lopulta oli pakko panna ovi kokonaan lukkoon, koska jokaisen käyntinsä jälkeen piti siivota laatikot järjestykseen ja sinne tänne ripotellut tavarat takaisin. No sen jälkeen hän keksi kellarin ja sen hillotölkit...

Eli vastaus on, että muiden kodeissa ei mennä yhteenkään huoneeseen lupaa kysymättä. Toivottavasti ap:n anoppi ymmärtää, että poikansa kodin makuuhuoneen kaapit ovat vapaasti tutkittavissa.

Vierailija
28/45 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lasta ärsytti aiemmin, kun kylässä käyneet lapsiperheet ( osa sukua) usien ehdotti lapsilleen meiltä kysymättä, että menkää "Teemun" huoneeseen leikkimään. Ymmärsin lapsen huolen, sillä usein hänellä oli omat leikit tai rakentelelut yms kesken, joten sanoin että haen lapsille leluja alas. Sitä ei kaikki ymmärtäneet. Varsinkin nuoremmat lapset saattoi olla aikamoisia tuholaisia, ja rikkoivat legorakenteluja yms.

Minä opin alusta alkaen ilmoittamaan, että lastenhuoneisiin ei mennä, kun tullaan kylään niin ollaan kaikki yhdessä. Lapsiperheet pääsevät meillä vain eteiseen, keittiöön ja vessaan, muihin huoneisiin on turha yrittää. Osaan napata lapsen takaisin keittiöön, kun hän pyrkii muualle ja aikuisille osaan sanoa, että nyt ollaan tässä keittiössä eikä muissa huoneissa. Jos yksi ilmoitus ei tehoa, niin kahvipöytä tyhjenee ja ryhdyn hyvästelemään vieraita.

Vierailija
29/45 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi hyvä syy lisää olla päästämättä lapsenlapsia kodissani jokaiseen huoneeseen.

Vierailija
30/45 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo yläkertaa meidän töllissä, mutta voisin kuvitella että jos olisi, se olisi yksityistä aluetta. Ei siis mitenkään erityisen pyhää tai huippusalaista, mutta yksityistä. Tarkoittaen, että sinne ei ole asiaa kuin talonväellä.

Ei meillä tuhkatiheään vieraita ravaa, ja useimmat ovat niin tuttuja, ettei taloa tarvitse joka vierailua varten esittelykuntoon stailata, mutta itseä vaivaannuttaa jos en ole esim aamulla jaksanut/ehtinyt pedata vuodetta tms, ja vieras sattuu kulkemaan makkarin avonaisen oven ohi. Jos olisi toinen kerros talossa, se makkari olisi siellä yläkerrassa, eikä kyseinen vieras olisi sitä joutunut ohittamaan.

Vierailija
31/45 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompeluhuonehan just onkin pyhää aluetta. Lapset kiskoo hetkessä puikot kutimista, sekottaa langat ja pitsinnypläyspulikat.

Vierailija
32/45 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompeluhuonehan just onkin pyhää aluetta. Lapset kiskoo hetkessä puikot kutimista, sekottaa langat ja pitsinnypläyspulikat.

Ompeluhuoneessani on vähän yli 5000 euron arvoiset koneet, erittäin teräviä saksia noin 6 kpl, neuloja, lankoja, leikkuuveitsi jne. eli todellakin lapselle varsin mukava paikka käydä telomassa itseään.

Ompeluhuoneessani ei ole kutimia eikä pitsinnypläystyynyä, kaavapaperi ja tietokone ynnä tulostin on tärkeämpiä.

Vierailija
33/45 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minusta on outoa lähteä makuuhuoneisiin. Ja huonoa käytöstä.

Vierailija
34/45 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ompeluhuoneessani on vähän yli 5000 euron arvoiset koneet, erittäin teräviä saksia noin 6 kpl, neuloja, lankoja, leikkuuveitsi jne. eli todellakin lapselle varsin mukava paikka käydä telomassa itseään.

Ompeluhuoneessani ei ole kutimia eikä pitsinnypläystyynyä, kaavapaperi ja tietokone ynnä tulostin on tärkeämpiä.

Ymmärsit kuitenkin, mitä tarkoitin. Esimerkit oli ehkä huonosti valittu, kun taitaa pitsinnypläys olla aika harvinaista nykyään:)

Vierailija
35/45 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissani oli keskimäärin jäätävän sotkuista. Kun oli jotkut sukukahvittelut, saatiin pari huoneetta siivottua siihen kuntoon että kehdattiin päästää vieraat sisään. Yläkerrassa oli ne huoneet joiden kuntoa hävettiin.

Vierailija
36/45 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsit kuitenkin, mitä tarkoitin. Esimerkit oli ehkä huonosti valittu, kun taitaa pitsinnypläys olla aika harvinaista nykyään:)

Olen Heinämaalta, täällä pitsinnypläysinto saadaan jo geeneissä. (edell.)

Vierailija
37/45 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on mammojen mielestä täysin väärä asenne, koska lelujen omiminen on vaan niin törkeää, ja naurettavaa olla mustasukkainen legorakennelmista, mitkä voi aina tehdä uudelleen. Ja kyllä ison lapsen pitää ymmärtää, että lelut on ensisijaisesti pikkulapsille, eikä siitä voi mitään haittaa olla, että vieraat vähän leikkii, iso lapsi voi mennä siirtämään pikkuosia sisältävät jutut pois tieltä.

Vierailija
38/45 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullle kaksikerroksisessa asunnossa yläkerta on samalla tavalla yksityisaluetta kuin yksikerroksisessa asunnossa on kaapit. Jos ap:stä on ihan ok, että anoppi  omin lupinensa käy tutkimassa ap:n kaappeja, silloin ymmärrän ap:n ihmetyksen. Hän on nimittäin poikkeuksellisen avoin ihminen. Suurin osa meistä ei halua kenenkään tutkivan kotinsa kaappeja. Ei siltikään, vaikka kaapeissa ei ole sen paremmin ruumiita, huumeita kuin muutakaan varsinaisesti salattavaa. 

Vierailija
39/45 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on etäiset välit niin ymmärrän. Mutta en ymmärrä miksi miehesi tuosta kertoo. Pitäisin anoppiin entistä kylmempää väliä. Näin teenkin omani kanssa. Hän on tarkka, kotinsa on pyhä ja siellä on ahdistavaa käydä, kun hengittämonenkin sotkee. No, eipä miehelläkään ole lämpimät välit äitiinsä, en ihmettele.

Vierailija
40/45 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ikäviä vastauksia ap:lle. Ikävä anoppiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi