Siis saako asunnon ns. myyntiremontin vähentää myyntivoitosta (perintönä saatu omaisuus)?
Verottaja sanoo sivuillaan vain, että saa vähentää myynnistä aiheutuneet kulut. Remontoisin nimenomaan myynnin takia. En ole itse asunut asunnossa.
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48817/oman_asu…
”Voit vähentää myyntihinnasta ostohinnan
Voit vähentää myyntihinnasta ostohinnan ja voiton hankkimisesta aiheutuneet menot kuten esim. asuntoa hankittaessa maksetun varainsiirtoveron ja myyntikulut (esim. ilmoituskulut ja välityspalkkio). Ostohintaan voit lisätä myös omaisuuden perusparannusmenot omistusajaltasi. Tällaisia ovat menot asunnon arvoa parantavista toimenpiteistä, kuten huoneiston tai rakennuksen varustetason parantamisesta.”
Eikö asunnon hyvään kuntoon saattamisesta aiheutuneita remonttikuluja siis muka saa vähentää?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma kokemus:
perin asunnon, jonka arvoksi määriteltiin 56 000 e. Tein siihen pintarempan ja laitoin kylpyhuoneen kuntoon, remonttikulut 18 000 e. Myin asunnon 98 000 eurolla. Verotettavaksi summaksi katsottiin 24 000 e, ei 42 000 e. Tapetteja ja kaakeleita tuskin katsotaan perusparannukseksi, mutta ne tulkittiin voiton hankkimiseksi aiheutuneiksi menoiksi.Kylläpä se virkailija sitten sanoi tyhmästi, että jos remontoin sitä ei saa muuttaa perukirjaan. Mitä vtun väliä sillä on, jos uhkana ei ole, että maksan remontin osalta veroa. Ihan pska pässi siellä vastaamassa. En sitä edes kysynyt. Että missä tapauksissa sen saa muuttaa, vaan että kauanko.
Ap
Tällä väärinkäsityksellä olisi voinut olla minulle useamman tuhannen eurot arvoiset haitat! Mrrr.....
eikö ne verotoimistossa osaa ikinä ajatella pienen ihmisen näkökulmasta? Jos saan vähentää remontin, niin miksi mä siitä soittelisin verotoimistoon? En soittele sinne asioista, joista MUN EI TARVITSE maksaa veroja! Haloo, valoja nyt vähän päälle siellä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat vähentää keittiön ja kylpyhuoneen remontointikulut luovutusvoitosta. Nuo luetaan peruskorjausmenoiksi, koska nostavat asunnon tasoa. Tuskin olet niitä vaihtamassa samanlaisiksi, jos voittoa myynnillä (ja remontilla) tavoittelet.
Eivät ne ole perusparannusmenoja.
Ap
Perusparannusta ovat huoneiston tai rakennuksen laajentaminen, muutostyöt, uudistustyöt ja muut vastaavat toimenpiteet.
Perusparannus eroaa vuosikorjauksesta niin, että perusparannuksessa huoneistoa tai rakennusta muutetaan tasokkaammaksi tai laajennetaan. Sitä siis parannetaan aikaisempaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma kokemus:
perin asunnon, jonka arvoksi määriteltiin 56 000 e. Tein siihen pintarempan ja laitoin kylpyhuoneen kuntoon, remonttikulut 18 000 e. Myin asunnon 98 000 eurolla. Verotettavaksi summaksi katsottiin 24 000 e, ei 42 000 e. Tapetteja ja kaakeleita tuskin katsotaan perusparannukseksi, mutta ne tulkittiin voiton hankkimiseksi aiheutuneiksi menoiksi.Kylläpä se virkailija sitten sanoi tyhmästi, että jos remontoin sitä ei saa muuttaa perukirjaan. Mitä vtun väliä sillä on, jos uhkana ei ole, että maksan remontin osalta veroa. Ihan pska pässi siellä vastaamassa. En sitä edes kysynyt. Että missä tapauksissa sen saa muuttaa, vaan että kauanko.
ApTällä väärinkäsityksellä olisi voinut olla minulle useamman tuhannen eurot arvoiset haitat! Mrrr.....
eikö ne verotoimistossa osaa ikinä ajatella pienen ihmisen näkökulmasta? Jos saan vähentää remontin, niin miksi mä siitä soittelisin verotoimistoon? En soittele sinne asioista, joista MUN EI TARVITSE maksaa veroja! Haloo, valoja nyt vähän päälle siellä!
Ap
Faktahan on, että ei remonttia voi perukirjaan lisätä muutoksena eli jos sitä kysyit, niin vastaus oli ihan oikea. Sen sijaan mahdollista olisi muuttaa asunnon arvoa perukirjaan muutaman vuoden ajan, mutta huom! jos on muitakin perillisiä, niin tuo muutos vaikuttaa myös heihin eli saatat joutua maksamaan heille osuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma kokemus:
ApTällä väärinkäsityksellä olisi voinut olla minulle useamman tuhannen eurot arvoiset haitat! Mrrr.....
ApFaktahan on, että ei remonttia voi perukirjaan lisätä muutoksena eli jos sitä kysyit, niin vastaus oli ihan oikea. Sen sijaan mahdollista olisi muuttaa asunnon arvoa perukirjaan muutaman vuoden ajan, mutta huom! jos on muitakin perillisiä, niin tuo muutos vaikuttaa myös heihin eli saatat joutua maksamaan heille osuutensa.
En kysynyt sitä ja olen ainoa perillinen. Kysyin aivan toista asiaa. Soitin verottajalle ja myyntiremontin SAA VÄHENTÄÄ. Eli tämä muuttaa tilannettani oleellisesti siitä, että ymmärsin ensin, ettei saa. Hyvä niin.
Ap
Kuinka yksinkertainen ihminen voi olla.... ajattelitko jotenkin, että perittyä asuntoa kohdellaan eri tavalla kuin sijoitusasuntoja jotka ostetaan huonokuntoisina ja myydään voitolla eteenpäin remontoituina?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka yksinkertainen ihminen voi olla.... ajattelitko jotenkin, että perittyä asuntoa kohdellaan eri tavalla kuin sijoitusasuntoja jotka ostetaan huonokuntoisina ja myydään voitolla eteenpäin remontoituina?
En. Minulla ei ole kokemusta asunnon myynnistä, koska olen aina vain omistanut eli ostanut tai saanut asuntoja. Rinnastin tilanteen siihen, etä henkilö laittaa omaa kotiaan ja haluaisi vähentää siihen tehdyt remontit. Tai en ole selvittänyt, miten niitä kohdellaan hankintahintaan. Koska mitä olisin elämässäni tehnyt sillä tiedolla? Tuskin sinäkään hallitset kaikkea ei-elämänpiiriisi liittyvää verotusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä jopa ajattelin, että senkö takia se yksi sijoittaja on päätynyt auttamaan muita vastaavissa remonteissa ostamatta asuntoja, koska joutuu maksamaan veroa myös remontin osalta! Mistä sen ikinä tietää, monet verotuskäytännöt ovat epäloogisia varsinkin selostettuina. Verovirkailija sanoi minulle, etten saa nostaa perukirjassa asunnon arvoa, jos se kohoaa remontin takia, aivan hyvin sen ymmärtää niin, että remontin osalta maksaa siis myyntivoittoveroa sitten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi olla niinkin. Riippuu perintöveroprosentista. Esim. Jos on perinyt 200000 euron asunnon ja maksanut 10 prosenttia perintöveroa, tekee 50000 euron remontin ja myy 250000 asunnon, ei mene enää veroa. Jos myy esim. 300000 eurolla, niin myyntivoitto vero menee 50000 eurosta. Perintövero on usein pienempi kuin myyntivoiton vero. Siksi peritty omaisuus kannattaa arvottaa perunkirjoituksessa realiarvoiseksi.
Katsotaan nyt. Sekin vaihtoehto on edelleen tapetilla.
Ap