Naama jatkuvasti turvoksissa - miksi?
Mistä voisi johtua, että ennen kohtalaisen kapeista kasvoista on muotoutunut parissa kuukaudessa kunnon kuunaama? Näytän ihan viikkokausia putkeen ryypänneeltä, vaikka todellisuudessa en käytä alkoholia ollenkaan. Kasvojen alaosa näyttää leveältä laatikolta ja posket niin pyöreiltä, etten ole tunnistaa itseäni peilistä.
En ole muuttanut ruokailu- tai liikuntatottumuksiani. Kyse ei ole myöskään ylipainosta, koska olen 170 cm pitkä ja painan 55 kg. Pari kiloa on kyllä kertynyt nopeassa ajassa, mitä olen myös ihmetellyt. En syö erityisen paljoa suolaa enkä sokeria ja annoskoot on erittäin kohtuullisia. Ikää on 26 v.
En käsitä, mistä voi olla kyse! Olen kyllä äärimmäisen stressaantunut nykyisessä elämäntilanteessani ja nukun kausittain huonosti, mutta ei kai stressikään voi naaman muotoa laittaa uusiksi?
Asia huolestuttaa erittäin paljon. Olen maininnut tästä kahdelle lääkärille, mutta kumpikaan ei ottanut tosissaan. Muutos on kuitenkin sellainen, että läheisetkin huomaavat sen. Muilla samoja kokemuksia? Mikä avuksi?
Kommentit (12)
Mulla alkoi kilpirauhasen vajaatoiminta ja krooninen tulehdus naaman turvotuksella, onko sinulla tarkastettu kilpirauhasarvoja?
Unettomuus ja stressi voi todellakin laittaa naaman uuteen muotoon.
Yleisin syy ihan vaan liika suolan nauttiminen. Univaje ja stressi.
Myös, stressissä keho tuottaa kortisolihormonia, se turvottaa naamaa. Kuukasvothan tulevat kortisonista. Sama efekti astetta raskaammin tulee cushingin taudista (todella harvinainen), lisämunuaisten kuorikerros tuottaa siinä liikaa kortisolia. On muitakin oireita, kuin kasvojen turvotus.
Sitten, aika yleinen kilpirauhasarvot? Kilpirauhasen vajaatoiminta oireilee noin.
Munuaisten vajaatoiminta tai munuaissairaus voi kanssa turvottaa kasvoja. Harvinainen ja muitakin oireita.
Ja, joku allergistyyppinen vielä tuli mieleen?
Syötkö mitään lääkkeitä, jos ne tekevät tuota, epäilen, että et, koska et maininnut aloituksessasi.
Itsellä unen huono laatu saa tuota aikaan, voisi olla sinunkin tapauksessa mahdollinen.
Minä sain vauvan ja jouduin valvomaan vuoden ajan muutaman tunnin unilla, koska vauva nukkui niin huonosti. Näytin sen vuoden jälkeen ihan oudolta, en ollenkaan kapeakasvoiselta itseltäni vaan turvonneelta harmaalta pallopäältä, kuin olisin kestoturpiini saanut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi kilpirauhasen vajaatoiminta ja krooninen tulehdus naaman turvotuksella, onko sinulla tarkastettu kilpirauhasarvoja?
Ei ole tarkastettu, mutta asia on kyllä käynyt monesti mielessä. Voisi selittää myös väsymyksen ja pienen painonnousun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarkastettu, mutta asia on kyllä käynyt monesti mielessä. Voisi selittää myös väsymyksen ja pienen painonnousun.
Huonosti nukutut yöt selittää väsymyksen. Huonosti nukutut yöt selittää myös painonnousun (koska univaje lisää kortisolihormonin määrää elimistössä, joka taas sitten kerryttää kiloja).
Heti kun jäin sairaslomalle ja sain nukuttua yöni hyvin, kasvojen pöhötys katosi kuin tuhka tuuleen. Eli siis stressi ja uniongelmat todellakin voivat vaikuttaa huimasti ulkonäköön.
Cushingin oireyhtymä
Munuaisten vajaatoiminta
Ylenpalttinen suolan nauttiminen