Miksi aina väitetään, että ainoastaan pikkukylissä kiusataan?
Tämä juttu osui minuunkin, sillä olen itse kotoisin naapuripitäjä Nivalasta:
https://yle.fi/uutiset/3-11208933
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/01/26/tanssiva-tyttomaisella-aanella…
"Myöhemmin Teatterikorkeakoulussa Uusitalo sai kuulla vanhemmilta mieskollegoiltaan, ettei hänestä voi tulla oikeaa näyttelijää, ei tuolla äänellä."
Kiusaaminen on paljon laajempi yhteiskunnallinen ilmiö. En toki vähättele esim. vanhoillisl*stojen kiusaamiksi joutuneita mutta totuus on se, että Suomessa erilainen joutuu silmätikuksi Nuorgamista Hankoon. Itse jouduin kiusatuksi niin Nivalassa kuin Helsingissä, koska en ollut tyypillinen hoivaava prinsessatyttö, vaan boheemi taiteilija. Ihmisen rooli Suomessa on yhä ahdas.
Kommentit (7)
Pikkukylällä saattaa huomata, että vaikkapa kaupassa aletaan yhtäkkiä suhtautumaan nyrpeästi kun on saatu kuulla joku mehevä negatiivinen huhu. Ensin ollaan iloisia ja palveluhenkisiä ja yhtäkkiä kuin olisin ilmaa ja korkeintaan phyhh-vilkaistaan.
Kaikki kouluampumiset ovat olleet muualla kuin Helsingissä.
Ei kylissä, mutta pikkukaupungissa.
Olen pohjoisesta pikku kunnasta. Minua kiusattiin rajusti muunmuassa siitä, että kaikki tiesivät isäni pettävän äitiäni ja että olin köyhästä perheestä. Kiusaajat olivat tyttöjä.
Siitä on jo todella kauan, mutta näen ne tilanteet silmissäni edelleen.
Pienemmillä paikkakunnilla juorut leviävät nopeammin eikä ole sellaista mahdollisuutta piiloutua. Kyseessä on samanlainen yhteisöllinen kiusaaminen kuin koulussa tapahtuva, mutta vielä isommassa mittakaavassa.
Lisäksi noissa Pohjois-Pohjanmaan eteläosan lestapitäjissä väkivaltaisella kotikasvatuksella on niin vahvat perinteet, että sitä kierrettä ei saada lopetettua ennen kuin viimeinen asukas on muuttanut pois kaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Luterilaisuus, luterilaisuus, luterilaisuus.
Koko suomalaisen kulttuurin peruskivi. Se on se syy.
Vähenevän luterilaisuuden mukana tuleva tyhjiö täyttyy jollakin muulla, jollakin "paremmalla".
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia muutin ulkomaille, ensin Saksaan ja sieltä Ruotsiin. Ruotsissakin on valtionkirkko kyllä, mutta ilmapiiri on paljon liberaalimpi ja talous nousukiidossa. Saksassa katolilaisuutta ei tuputettu, toisin kuin Suomessa jossa koulun joulujuhlia ja lakkiaisia pidetään vieläkin kirkossa, mikä loukkaa ateisteja, muslimeja ja muun uskonnon harjoittajia.
Muuttakaa Ruotsiin, täällä on kiva elää ja kaikki hyväksytään 💖🌞💖
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia muutin ulkomaille, ensin Saksaan ja sieltä Ruotsiin. Ruotsissakin on valtionkirkko kyllä, mutta ilmapiiri on paljon liberaalimpi ja talous nousukiidossa. Saksassa katolilaisuutta ei tuputettu, toisin kuin Suomessa jossa koulun joulujuhlia ja lakkiaisia pidetään vieläkin kirkossa, mikä loukkaa ateisteja, muslimeja ja muun uskonnon harjoittajia.
Muuttakaa Ruotsiin, täällä on kiva elää ja kaikki hyväksytään 💖🌞💖
Kattokaa vaikka sitä reaktiota mitä sas:n mainos aiheutti. Huomasitteko muuten, että Ruotsissa se ei aiheuttanut mitään kohua? Kaikkialla muualla "valkoisessa" maailmassa ihmiset pillastuivat. Ruotsalaiset on vahvoja ja ihania ihmisiä, sitä se lempeä, uskonnoton kasvatus teettää.