Kotivara koronan takia, oikeastiko?
Onko ihmiset oikeasti hankkineet kotivaraa koronan takia?
Täällä moni kirjoittaa tehneensä niin, mutta onko oikeasti noin toimittu ja jos on, niin miksi.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
On vain ajan kysymys milloin tauti räjähtää käsiin, täysi anarkia alkaa Suomessakin, viranomaiset menettävät kontrollin ja elämä muuttuu henkiinjäämistaisteluksi perus palstamammallakin kun Lidlit on suljettu ja ikkunat kivitetty rikki jo ajat sitten. Luotettavien asintuntija-arvioiden mukaan Euroopassa ja Suomessa tähän pisteeseen päädytään 6-12 kk sisällä.835
No onhan olleet melkoiset skenaariot helmikuussa...
Tottakai, ylläpidän ja päivitän jatkuvasti. Tällä hetkellä kierrossa on kahden viikon varasto koska kriisi on päällä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs kaikkea teillä kuuluu kotivaraan? Miten paljon meni rahaa? Oletko jo joutunut käyttämään kotivaraa esim. Sairastettuasi koronan?
Meillä ei ole kuin muutaman päivän kuivatarpeet ja pakkasessa lihaa ehkä viikoksi, mutta aioin miettimään et varmaan olisi hyvä ostaa hieman enemmän. Nyt varsinkin, kun rajoituksia höllätään.
Olen käyttänyt kotivaraa ihan normaalisti ruuan valmistukseen, että on voinut kaupassa käyntejä vähentää, ja esim. kestomaitojen päiväyksiäkin täytyy seurata. Ostan nyt vähän reilummin ruokaa kaupassa käydessä, joten kotivara säilyy jotakuinkin samana.
Sellainen ongelma tuli, että puolisolle määrättiin hyvin vähäsuolainen ruokavalio äskettäin ja näköjään meidän kotivarassa on nyt minulle sopivaa normaalisuolaista ruokaa suurin osa. Eli nyt täytyy hankkia enemmän suolattomia tuotteita.
Ei rahaa oikeastaan mene enempää, tietysti vähän etupainotteisemmin. Oikeastaan vähän vähemmän, kun usein tuli kaupassa joku turha herkku ostettua aikaisemmin.
3-4 viikon kotivara on hyvä olla jatkuvasti. Ei sitä koskaan tiedä, milloin haluaa eristäytyä muista ihmisistä ja lukkiutua kotiin nauttimaan omasta rauhasta. Kotivara toimii myös myrskyihin ja tarutuntatauteihin varautumisssa, kun muiden ryntäillessäa kauppaan voi itse vain jäädä kotiin katsomaan vaikka netflixiä tai kuuntelemaan hyvää musikkia ja mihinkään ei ole mikään pakko mennä.
Olen kyllä tykännyt, että tuli nostettua normaalin varan määrää. Ei tarvi siellä kaupassa laukata ja kun keksii jotain vaikka leipoa, niin tavarat on kaapissa valmiina. Plus että etätyöpäiviä varten on ollut nopeaa ruokaa valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vain ajan kysymys milloin tauti räjähtää käsiin, täysi anarkia alkaa Suomessakin, viranomaiset menettävät kontrollin ja elämä muuttuu henkiinjäämistaisteluksi perus palstamammallakin kun Lidlit on suljettu ja ikkunat kivitetty rikki jo ajat sitten. Luotettavien asintuntija-arvioiden mukaan Euroopassa ja Suomessa tähän pisteeseen päädytään 6-12 kk sisällä.835
Eihän tuosta ole vasta kuin vajaa 3 kk, ja ennustuksessa sanottiin, että se toteutuisi 6-12 kk sisällä. Eli vielä on aikaa toteuttaa tuo ennustus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuosta ole vasta kuin vajaa 3 kk, ja ennustuksessa sanottiin, että se toteutuisi 6-12 kk sisällä. Eli vielä on aikaa toteuttaa tuo ennustus.
Monessa maassahan osa on toteutunutkin, tilanne on tosiaan räjähtänyt käsiin ja joissain maissa kaupatkin suljettu. Tästä ei tiedä kukaan miten tulevaisuus menee, voi mennä suht kliinisti mutta voi mennä katastrofiinkin, miten jos köyhissä maissa tulee koronakatastrofit, ihmisiltä loppuu siellä sen seurauksena vesi ja ruoka, jos sieltä rynnii ihmisiä eurooppaan kun rajavartiostokin on sairastunut ja heikentynyt. Tai mitä jos korona tappaa ja vammauttaa ihmisiä vuosia ja vuosikymmenien ajan kertarysäyksen sijaan. Tai mitä jos ihmiset menee vain sekaisin poikkeusoloista, alkavat varustautumaan aseilla ja alkavat ryhmäytymään aggressiivisesti. Tai mitä jos eläintaudit lisääntyvät, tulee useita viruksia yhtä aikaa jylläämään koska eläinmarketit aasiassa jatkaa menoaan, koska ilmastonmuutoksen sulattamista jäätiköistä ja ikiroudasta elpyy ikivanhoja superviruksia. Mielestäni ei kannata sulkea mitään vaihtoehtoja pois, optimismilla ei vaikeissa tilanteissa selvitä. Toivottavasti tämä nyt kuitenkin on muutamassa vuodessa ohi.
Sitten asiaan. Itse aloin varautumaan helmikuussa ja täydentämään varastoja. Nytkin on jo puhuttu että viljelyyn ja sadoille on vaikeaa saada halpatyövoimaa niin suomessa kuin välimerenmaissakin. Miten käy hedelmien ja välimeren herkkujen kuten oliviöljy yms. Tällaisia hamstrailen. En kertarysäyksellä hyllyjä tyhjäksi kaupasta vaan vähitellen. Minulla on sauna varastona(en sauno juurikaan). Minulla on mm. kahvia syksyyn 2021 asti. Säilykkeitä, mm. tomaattimurskaa, kuivakamaa pavuista soijarouheeseen. Pähkinätahnoja ja proteiinijauhetta. Lähdevettä ja kivennäistä, kasvimaitoja. Siivoustuotteita. Ylimääräisiä satasia kyllä menee mutta nämä ruoat tulee kyllä käytettyä, jos mitään ruokakatastrofia ei tulekaan, pärjään monta kuukautta parin kympin ostoksilla kun kaupasta ei tarvitse hakea kuin vähän heviä.
Pakasteessa marjoja, avokadoa, sipulia, mangoa, banaania. Olen harkinnut lisäpakastimen ostoa mutta siihen en ole nyt lähtenyt kuitenkaan.
Ostoksia teen 2-3 viikon välein, kotiinkuljetuksella tietenkin. On todella mukavaa kun kotona olevista aineksista saa aina haluamansa ruoan eikä tarvitse ostoslistan kanssa lähteä kauppaan. Esim. leivät ja herkut olen leiponut itse että kyllä siinä varmaan lopputulemaksi säästää. On myöskin aikaa tehdä ruokaa, minusta on tullut ahkera kokki, aikaisemmin söin todella yksipuolisesti ja ruoanlaitto ja ostokset eivät olleet ruodussaan, nyt huomaan kun on. Tietää mitä kuluttaa oikeasti eikä tule hutiostoja/mielitekoja.
p.s. ympäri maailmaa on teurastamoissa ja kalajalostuksessa tuhansia sairastuneita, viimeistään nyt kannattaisi alkaa kasvissyöjäksi tai ainakin lisätä vegeä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut kuumelääkettä ja ruokaa, vessapaperia jne välttämättömyyksiä, jolla on helppo sairastaa kotona. Voi levätä, eikä tartuttaa muita.
Vai haluatko, että jos havaitsen saaneeni koronan, lähdenkin ulos liikkeelle ruokakauppaan ja apteekkiin asioimaan ja julkisilla kulkuneuvoilla tai taksilla liikkuen?Mikä todennäköisyys sinun on saada korona?
Voihan lottovoittoakin etukäteen varmistella ostoksilla
Eiköhän se lähentele jo sataa?
Ei mulla ole kuin viikon normaalit ruokatarpeet. Tai no jotain on pakastimessa ja kaapeissa niiden ylikin, mutta tilaan päivittäistavaroita kerran viikossa kotiinkuljetuksella. Ihan normaalia ruokaa, mitä muulloinkin syödään. Ei kuoltaisi nälkään, vaikka jäisi yksi viikko välistä, mutta silloin ei olisi niin monipuolista ruokaa.