voisitko seurustella hiv positiivisen kanssa?
Kommentit (55)
ja yhtä pitkään, ei haittaisi riskin mahdollisuus, mutta kun tuota asiaahan ei voi tietää.Jotkuthan saattavat kuolla hiviin jo vuodessa.
Vai eikö mielestäsi ole merkitystä onko HIV vai ei jos elinikä pysyy suht samana oli sitten terve tai ei?
Olen naimisissa ja miehelläni on virusperäinen maksatulehdus.(c-hepatiitti)
Ollaan ihan normaalia elämää eletty, mutta verikontaktia tulee varoa. Lapsiakin on ja minä+lapset ollaan ihan terveitä.
harrastaa C-hepatiittisen kanssa ilman kortsuakin, mutta ei kannata kovin rajuja sänkyleikkejä harrastaa. *wink wink*
omakohtaista kokemusta ei ole kuin erään tutun kautta, joka tapaili hiv-positiivista. Itse en ole positiivinen, koska olen käynyt testeissä maattuani hiv-potilasta tapailleen kanssa.
joutuuko syömään lääkkeitä ja onko eliniän ennuste lyhyempi kuin terveillä?Oliko miehelläsi se jo kun tutustuitte?
Minä olen kunnon uskovainen, Jumalan armahtama ja minulla on hiv.
Sitä paitsi:
Sveitsiläiset hiv-asiantuntijat:
Hiv ei tartu, jos virusmäärä mittaamattomissa vähintään puoli vuotta
Sveitsin neljä arvovaltaisinta hiv-asiantuntijaa ovat julkaisseet maan lääkärilehdessä lausunnon, jonka mukaan hi-virus ei tartu seksuaalisessa kanssakäymisessä, jos hiv-positiivinen henkilö saa jatkuvaa hoitoa hyvin toimivalla yhdistelmälääkityksellä. Tämä sillä ehdolla, että virusmäärää testataan säännöllisesti, ettei hiv-positiivisen verestä löydy virusta vähintään kuuden kuukauden aikana ja ettei hänellä ole muuta seksiteitse tarttuvaa infektiota.
Asiantuntijat, lääketieteen tohtorit Pietro Vernazza, Bernard Hirschel, Enos Bernasconi ja Markus Flepp, perustelevat lausuntoaan tutkimuksista saadulla kattavalla näytöllä. He käsittelevät myös lausuntonsa vaikutuksia lääkärien työhön, hiv-positiivisten elämään, hiv-ehkäisyyn ja oikeuslaitokseen.
Asiantuntijat toteavat, että tällainen lausunto on mahdollista antaa, vaikka ei voidakaan todistaa, että hiv ei koskaan tartu, kun tartunnankantaja on tehokkaalla hiv-lääkityksellä. Heidän mielestään nykytilanne muistuttaa tilannetta vuonna 1986, kun kerrottiin, että hiv ei tartu suutelemalla. Nyt 20 vuoden jälkeen tuo suudelmalausunto näyttää osuneen oikeaan.
Lausunnossa viitataan tutkimuksiin, joiden mukaan heteropareilla, joissa toinen on hiv-positiivinen, ei tapahdu tartuntaa, jos hiv-positiivinen saa toimivaa lääkehoitoa. Myös äidistä lapseen tapahtuvia hiv-tartuntoja estetään lääkehoidolla.
Sveitsiläisasiantuntijat ovat vakuuttuneita siitä, että toimiva viruslääkitys ehkäisee virusten pääsyn sukuelinten eritteisiin. Näin tapahtuu niin siemennesteen kuin naisen sukuelinten eritteidenkin kohdalla säännönmukaisesti. Ja jos veren virusmäärä nouseekin yli mittausrajan, tapahtuu sama sukuelinten eritteissä vasta myöhemmin, asiantuntijat korostavat.
Asiantuntijat lisäävät, että vaikka sukuelinten eritteissä onkin havaittavissa hi-viruksen perimäainesta, se ei heidän mukaansa johdu tartutuskykyisistä uusista viruksista, koska ”hi-virusta sisältävistä soluista siemennesteessä puuttuvat virusmonistumisen markkerit kuten LTR-DNA”.
http://www.positiiviset.fi/uutiset/7-uutiset/118-helmikuu-2008
Suomalaisen seksitutkimuksen mukaan uskovaiset pettävät ihan yhtä usein kuin ateistitkin. Valitan.
Kyllä voisin seurustella. Ja voisin hankkia lapsiakin. Siis edellyttää, että seurustelukumppanini hoitaisi sairauttaa.
Hiv voi olla ihan kenellä vaan, vaikka sillä komealla työkaverilla, 3 lapsen äidillä tai jopa sinulla itselläsi.
Haluaisin vastata, että kyllä voisin. Uskonkin, että voisin, mutta kyllä se vaatisi sopeutumista ja totuttelua ajatukseen ja aikaa omien ennakkoluulojen voittamiseen.
Voisin seurustella hiv-positiivisen kanssa: hiv ei ole mielestäni este seurustelulle. Muut asiat ratkaisevat. Todennäköisesti minun mielenterveysongelmani aiheuttaisivat suhteessa enemmän hankaluuksia kuin kumppanin hiv.
Kondomi suojaa tartunnalta, ja kuulemma lääkitys vähentää tartuntariskiä entisestään.
Voisin. Elämä on liian lyhyt ihana ihmisen torjumiseen tuollaisen takia.
Mäkin tiedän yhden naisen, jolla oli yli kymmenen lapsen lestadiolaisisä salarakkaana. Että ei tosiaan voi lestadiolaismamma mistään saada hiviä...
Jos on HIV niin voi elää normaalisti mutta on aina riski että tartuttaa lähimmäisensä. HIV:iin ei ole parannuskeinoa. Ei sillä ole merkitystä, elääkö saman verran kuin ilman HIV:iä vaan sillä että toisella on tauti josta ei voi parantua ja minkä taudin voi saada itselleen jos on suhteessa HIV-ihmisen kanssa. Kortsutkin voi puhjeta... en haluaisi tuota tautia vaikka sen avulla eläisi 200 vuotiaaksi. HIV on HIV eikä mikään flunssa.
Vai eikö mielestäsi ole merkitystä onko HIV vai ei jos elinikä pysyy suht samana oli sitten terve tai ei?
Vierailija: