Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voisitko seurustella hiv positiivisen kanssa?

Vierailija
23.06.2006 |

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
25.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottu, C-hepatiitti tarttuu vain suorassa verikontaktissa (molemmilla avohaavat yhdessä, käytetyt neulat tms.), ja joillakuilla se katoaa itsekseen, ei tiedetä miksi. Suurimmalla osalla jää krooniseksi, ts. ei ole koskaan mitään oireita, maksa-arvot ovat normaalit, ja elää ihan normaalia elämää. Joskus, hyvin harvoin, se tuhoaa maksan ja munuaiset jopa lyhyessä ajassa tartunnasta. Jos oireita ilmaantuu, interferonihoito parantaa (poistaa viruksen kokonaan) nykyään 50% hoidettavista. Mulla on ollut C-hepatiitti noin 15 vuotta, elän normaalisti, ja kaikki arvot ovat normaalit, ja maksani tila on jopa parantunut itsekseen siitä 15 vuoden takaisesta, kun sain tartunnan (olin nuori ja tyhmä).

Nykyään suositellaan, että jos kaikki on ok, otetaan maksasta koepala 10 vuoden välein, ja kerran vuodessa tsekataan maksa-arvot verikokeella. Ex-mieheeni ei tarttunut, ja meillä 2 tervettä lasta.

Kapakassakin käyn useaan kertaan vuodessa, normaali alkoholinkäyttö ei myöskään vaikuta sairauteen. Toki, jos käyttää kovia huumeita tai juo kuin sieni, maksa tuhoutuu helpommin, mutta niin se tuhoutuu em. syistä ilman hepatiittiakin.

Vierailija
2/55 |
25.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis ole sen miehen vaimo, jolla on C, vaan mulla on itselläni se:

Helsingissä on oma tartuntatautihammaslääkäri HIV ja C-hepatiittia sairastaville, en tiedä miksi. Muualla maassa ei kuulemma ole. Ja se on mun onni, hammaslääkäriin pääsee aina viikossa, kun muut Hkiläiset ei koskaan:). Ja hyvä palvelu.

Joissain sairaaloissa ja lääkäreillä on ollut törkeitä ennakkoluuloja, ja oli paljon kamalia ja loukkaavia tilanteita. Oli tosi outoa, kun olin lääkärissä ihan muusta syystä, ja mainitsin että mulla on C (esim. gynekologisessa tutkimuksessa, kun on menkat, siitä pitää sanoa lääkärille). Lääkärin naama venähti, ja se alkoi tentata, mitä huumeita käytän, eikä välittänyt tutkia mua enää, vaan suhtautui kuin kapiseen narkomaaniin, joka on silläkin hetkellä sekaisin. Tätä ennen siis ihan normaalia potilas-lääkäri kommunikointia, kunnes koko asenne muuttui silmissä, ja alettiin puhua kuin idiootille lapselle. Olen kerran tehnyt valituksen vastaavassa tapauksessa.

Nykyään noita tapaa harvemmin, tieto on lisääntynyt, mutta joka kerta pelottaa sanoa asiasta, kun ei tiedä, miten reagoidaan. Ihanimpia ovat ne, jotka tosiaan eivät reagoi mitenkään, ohittavat asian ja jatkavat siitä lääkäriin tulo syystä, kuin ei mitään.

Ja asiasta ei tarvitse mainita kuin jos syntyy verikontaktin mahdollisuus, silloin kohteliaana kerron.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse törmännyt moneenkin, jotka ehdottelevat heti suoraan seksiä ja sen sortin tuttavuutta, vaikka suureen ääneen puhuvat uskovaisuudestaan. Näitä on sekä lestadiolaisissa että ev-lut-väessä että körteissä. Yököttäviä tapauksia. EHkä se liittyy jotenkin siihen, että omat olot on niin tiukat ja sitten myös kuvitellaan että kaikki ulkopuoliset naiset on ihan huoria. Mutta yök, siis.

En kyllä tiedä, saavatko keneltäkään tuolla asenteella, että sinänsä voivat uskollisiksikin jäädä.

Vierailija
4/55 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartunnan saaneet ihmiset tulisi lähettää Siperiaan!

Vierailija
5/55 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

seksi ei ole pois luettu vaan kortsut on keksitty. Huolellinen tietty täytyis olla mut eiköhän sekin olis itsestään selvyys

Vierailija
6/55 |
26.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

terkkarilla, vai ovatko nekin erikseen, kuten hammashoito?

Vierailija
7/55 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteeseen kuuluu osana seksi, enkä voisi harrastaa seksiä hiv-positiivisen kanssa. Tietäisin, että joka kerta ottaisin riskin sairastua itse.

Vaikka pystyisinkin ilman seksiä elämään, en voisi tehdä tälläistä päätöstä vain itseäni ajatellen. Haluan suojella lapsiani.

Vierailija
8/55 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäisin tartuntaa, vaikkei se kuulemma niin helposti tartukaan. Olen terveysasioissa vähän hysteerinen.

Vierailija
9/55 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Parisuhteeseen kuuluu osana seksi..

Ei kuulu jos vähintään toinen osapuoli päättää että ei kuulu, mutta tämä nyt vain heittona.

Vierailija
10/55 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siperiaan

Vierailija
11/55 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asia, jos hiv olisi tullut pettämisen kautta. Silloinkin ehkä parhaani mukaan yrittäisin olla tukena sairaudessa (en tiedä voisinko hylätä häntä silloinkaan), mutta vaikeaa se toki olisi, enkä tiedä pystyisinkö moiseen.

Vierailija
12/55 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Must tuntuu että hän on muslimi. Ne jotka ovat uskovaisia muslimeita eikä halua tehdä syntiä niin eivät sekstaile jos ei ole naimisissa.

T: ei 13

Vierailija
13/55 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mutta uskovaisetkin on vain ihmisiä. Uskovaiset raiskaa, käyttää päihteitä, on homoseksuaaleja, pettää puolisoaan jne jne jne. Uskovaisuus ei tee immuuniksi elämälle, eikä hiville.

Joku ateisti voi olla uskollisempi kuin uskovainen ihminen. Enkä tarkoita, että kaikki uskikset juoksee kylillä tekemässä pahojaan, mutta ihmisluonto on sellainen, että näitä juttuja tapahtuu. Ei kannata elää luullen, etteivät omat tuttavat voisi tehdä mitään epämääräisempää, koska ovat uskossa. Uskohan perustuu (kristinusko) syntien anteeksisaamiseen?

Vierailija
14/55 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, voisin seurustella hiv-positiivisen kanssa.

Vierailija
15/55 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin. Jos kaveri on itse tietoinen sairaudestaan, tiedottaa siitä sekä huolehtii kaikesta kuten mm. lääkkeistään ja kontrolleistaan, niin toki! Ei se tauti vaan asenne. Eikä se tauti vaan tunne. 

Vierailija
16/55 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että voisin, ikävä kyllä.

Vierailija
17/55 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ja seurustelenkin, olemme yhdessä 18v

Vierailija
18/55 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietoisesti valitsisi sellaista ihmistä kumppanikseni. Liian riskialtista. Mutta mikäli nykyiselle miehelleni tulisi vahingossa se jostakin (esimerkiksi vahingossa astuisi ruiskuun nurmikolla, mitä on vähän aikaa sitten joku HIV-positiivinen narkomaani käyttänyt), niin en jättäisi häntä.

Vierailija
19/55 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä miehesi, eikö häntä pelottanut että voisi itse saada tartunnan? Kauanko olet ollut positiivinen?

Vierailija
20/55 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun hyvällä ystävällä oli kaksi vuotta kiihkeä suhde naimisissa olevan uskovaisen " kunnollisen" lestadiolaisen miehen kans. Eli se siitä uskovaisten uskollisuudesta, hehee..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän