Oliko lehmät pimeässä navetassa yöllä ennen sähköjä
Kommentit (27)
Myrskyluodon Maija perheineen pelastautui navettaan kun niiden talo paloi juuri ennen joulua, eikä jää vielä kantanut että olisi päässyt luodolla pois.
Vierailija kirjoitti:
Ne lehmät lämmittävät sen navetan itse. Ei kai niillä raukoilla nyt sentään yöllä valoja pidetä.
Hevospiireissä sekä itkettiin että naurettiin sitä eläinlääkäriä, joka oli jossakin tallitarkastuksessa vaatinut hevosille yövaloa. Taisi vaatia niin kirkasta valoa, että näkevät lukea, vaikka ei meillä kovin monta lukutaitoista hevosta ole. Itkettiin siksi, että se yövaloelli oli ihan tosissaan.
Koiria on kyllä aikojen alussa pidetty nimenomaan lämmittämässä ihmisiä. Vielä nykyäänkin on koiria, jotka jossakin kylmässä mökissä metsästysreissulla ryömivät ihan ihmisen viereen. On sitten lämpimämpi molemmilla.
Lehmä ei ole alkujaan mikään tropiikin eläin vaan viihtyy paremmin viileässä. Kesähelteillä tuottavat maitoa paremmin kuin viileällä säällä. Sama juttu hevosilla. Hyvä tallin ja navetan lämpö voi olla jotain 5-10 astetta. Pakkanen ei ole hyvä, kun juomavesi jäätyy.
Olivat pimeässä päivälläkin, talvella. Sota-aikana eläneet veljekset muistelivat, kuinka toinen oli aamuvirkku ja toinen iltavirkku. Toisen tehtävä oli mennä pitämään pärettä lypsäjälle aamulla, ja toisen tehtävä illalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykynavetoissa valot läpi yön?
Koska siellä on liiketunnistin ulko-ovella ja kun kettutyttö menee sisään navettaan, syttyy sinne automaattisesti valot. Muutoin on pelkät hämärävalot eli ei täyttä pimeyttä, mutta sen verran hämärää, että näkee mennä itsekseen lypsylle.
Vierailija kirjoitti:
Ne lehmät lämmittävät sen navetan itse. Ei kai niillä raukoilla nyt sentään yöllä valoja pidetä.
Käykö lehmät niin kuumana, vai miksen minä voisi lämmittää pientä yksiötäni vain olemalla siellä ja paleltuisin?
Kyllä lehmät käyvät aika kuumana: nykylehmät tuottavat niin paljon maitoa, että niiden kroppa käy tosi kovilla kierroksilla (maidon tuottaminen kuluttaa paljon energiaa).
Toki lehmä on myös isompi kuin ihminen -> suurempi lämmitysteho. Lehmälle myös riittää paljon alhaisempi lämpötila kuin sinulle yksiössäsi.
Päreitä poltettiin seinänraoissa. Ne lämmitti ja valaisi. Helkkarinmoinen homma oli rampata vartin välein vaihtamassa "polttimo". Kyllä siinä päreitä paloi talven aikana niin seinänraossa kuin isännän päässäkin.