Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut puhuu näin, pimiä, ruskia, kipiä, leviä??

Vierailija
15.02.2020 |

Siis että muuttavat een iiksija ruskeasta tulee ruskia jne. Kuulostaa kamalalta.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta siellä etelässä ette muuta puhu enää kun arabimurretta kun suurin osa ihmisistä näitä elintasopakolaisia! Varmaan mukavaa asua siellä trendikeskuksessa, jossa olette kaikki suvaitsevaisia kaikkien kavereita.🤣

Et ole sitten uutisia seurannut? Mistä se oulu onkaan nyt ollut lööpeissä?

Etelähän on lintukoto verrattain Ouluun.

Vierailija
42/52 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattais varmaan sitte muuttaa eteläisempään Suomeen, missä puhutaan trendikästä standin slangia eikä sitä ärsyttävää maalaismurretta.

Mää ole eteläst ja mul o ruskia jakku ku mä mene pimiäl pihal.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä tulee syämä mun kans perunoi ja ruskiasoossi. Tul simmottis pimmiäl aikka. Mut varo noit kappioi rappussi ne voi olla liukkai, noi leviämmä o karhiamma.

Vierailija
44/52 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa murre, jota kestän kuunnella on kunnon savon murre. Kaikki muut murteet raastaa korvia.

Vierailija
45/52 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eteläpohjalaiset kirjoitti:

Mettäpyörööt

Mettäpöyrööt!

Noin se oli tarkootus mutta kun lukihäiriö

Vierailija
46/52 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä salaisuus mutta okei, paljastan sen: Tietyillä alueilla Suomessa puhutaan sellaista kieltä, jota sanotaan murteeksi. Oletko koskaan kuullut sellaisesta asiasta? 

Esimerkiksi Hamina-Kouvola-alueella puhutaan noin.

Eikä puhuta,,olen sieltä kotoisin, enkä,ole kuullut siellä koskaan pimiää tai muita hulluja pohjalaisia sanoja. Esim nuin, kun tarkoitetaan noin yms.

Eikä myöskään sanota, ketä, kun tarkoitetaan kuka.

Miä sentään sanotaan, kun tarkoitetaan minä.

No ei tääl Inksas kukaa sanokaa et "nuin" tai "ketä "  mut kyl myä sanotaa et on pimiää, teki kipiää.

Vierailija
47/52 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimiän Vappu.

Vierailija
48/52 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut jopa sanovat mie, sie. Vaikka pitäisi sanoa minä, sinä jne

Vierailija
49/52 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa murre, jota kestän kuunnella on kunnon savon murre. Kaikki muut murteet raastaa korvia.

Ja tässäpä sinulle Savommurteen pikakurssi: Iänestä piätellen Viänäsen piä kiäntyy jiäkuappiin päen, kun se ehtii piäsiäesuamuna kualjkiäryleetä.

Ee tuo kyllä tarkota oekeemmittää mutta ompahan niinku esmerkkinä miten siellä viännetään. 

Minä ite oon muuten asunna Helsingissä, Kalliossa jo kolomisenkymmentä vuotta, vua ee tuo Tatin lanki oekeen oo tarraatuna. Vaekka se vanaha Tatin langi (kyllä, myö savolaseset osataan sannoo "g" kun tinkapaekka tulloo) kuulostaa hirmu mukavalta ku oon sattuna kuulemaan ku joku vanaha ukko sitä huastaa.

Semmosta ku on Alpo Ruutin kirjoessa. 

Ylejäännii minusta kaekki murteet kuulostaa mukavilta. Ja niillä suap sanottua asiasa täsmälleen, toesin ku suppeella ylleeskielellä, varsinnii jos pittää kuvvaella tarkasti jottae asioo.

Vierailija
50/52 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ookko nää vähä päästäs pimiä vai muuten vaa kipiä ku tämmösiä kyselet? Vai onko sulla nii leviä ja ruskia perse että sua se vaa tympäsee?

Vierailija
51/52 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minoon aina puhunu ruskiasta ja pimiästä enkä oikee itte eres huomaa asiaa. Kauhiaa jos se teköö sulle kipiää.

Vierailija
52/52 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turuus sanotaan kippiä, ”Mää ole nim pal kippiä.”