Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi v..u! Naapuriin muutti joku nuori minimalismia kannattava pariskunta ja ovat jo kahdesti käyneet lainaamassa keittiötavaroita.

Vierailija
15.02.2020 |

Helppohan sitä on elää vähillä tavaroilla, jos voi luottaa siihen, että naapurista löytyy leivänpaahdin kaveribrunssia varten ja vasara taulujen kiinnittämiseen. Enää en avaa ovea.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta niille kaikkea keittiökrääsää halvalla tuparilahjaksi

Vierailija
22/40 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmösen keksit sitten tuosta toisesta keskustelusta :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tavarat, mitä olen joskus erehtynyt lainaamaan, ovat tulleet sottaisessa ellei jopa käyttökelvottomassa kunnossa takaisin. Tämän vuoksi en ole vuosikymmeniin enää lainannut mitään kenellekään. Olen tarkka tavaroistani ja tykkään pitää ne siistissä ja virheettömässä kunnossa. Kaverini eivät valitettavasti yllä samaan, joten hankkikoot omat tavaransa itse.

Vierailija
24/40 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He ovat jakamistalouden kannattajia. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että joku toinen investoi, säilyttää ja pitää toimintakuntoisena sekä valmiustilassa tavaroita joita nämä jakamistalouden kannattajat halutessaan vastikkeettomasti lainaavat. Heillä itsellään ei ole mitään sellaista, mitä vastavuoroisesti voisivat toisille lainata.

Jakamistaloushan sinällään on ihan jees, jos se on tasapuolista ja kaikki siihen osallistuvat tietävät olevansa osallisena tässä suuressa vaihtoringissä. Tai ei nyt itseä haittais jos vastikkeetta joku lainais jo olemassa olevaa vasaraa pikaisesti ja palauttaisi sen nopeasti myös. Toi paahdin on kyllä erikoinen. Ei tulis itselle mieleen kutsua porukkaa brunssille ja suunnitella ruokalistaa johon ei ole tarvikkeita ja välineitä. Luulis että joku osallistujista ois voinut kantaa oman paahtimensa mukanaan? Leivänpaahdinta kun ei voi kunnolla edes puhdistaa ja sillä tehdään ruokaa, niin en lainais kellekään random-jantterille.

Vierailija
25/40 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos he vain lukivat Konmarin.

Hänhän itse luopui vasarasta ja ruuvimeisselistä, koska ne eivät pirskahtele iloa.

Naulat voi naulata paistinpannulla ja lempiviivoitin katkesi, kun yritti käyttää sitä ruuvarina.

Mihin ihminen tarvitsee viivotinta? Itse en ole tarvinnut kertaakaan koulun jälkeen, ruuvaria sen sijaan vähän väliä.

Ainakin mä tartten jatkuvasti kun suunnittelen kaikenlaisia projekteja mitä tekis seuraavaksi. 

Mun projekteissa ei tarvita viivotinta, korkeintaan mittanauhaa.

Vierailija
26/40 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 kk sitten olisin luullut tätä vitsiksi, mutta marraskuussa naapuriin muutti tuollainen pariskunta, joka vahvasti uskoo jakamistalouteen. Ideana on se, että me muut tässä rapussa lainaamme heille kaikkea, mitä ikinä tarvitsevat. Siis tupareihin laseja ja lautasia sekä kahvinkeittimen, samaan syssyyn pakastimesta tilaa jäädykkeelle, vähän myöhemmin tarjotinta ja kakkukupua jne. Lista tuntuu loputtomalta eikä auta sanoa, että meillä ei ole. Siihen vastataan iloisesti, että kuule, minä tulen katsomaan, mitä teiltä kaapeista mahtaakaan löytyä.

En ole lainannut mitään, toinen naapuri on. Vastikkeeksi on saatu erilaisia kummallisia yrittipusseja sekä ilman jauhoja, rasvaa, kananmunia ja sokeria leivottuja muffinsseja. Niiden maku muistutti erehdyttävästi pahvia.

Vierailija
27/40 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaisi tippaakaan lainaaminen. Maailma on jo sairaan täynnä tavaraa. Ihmisten pitäisi lainailla enemmän. Toki voit itsekin käydä pyytämässä vastapalvelusta, jos tuntuu että olet nyt jäänyt jostakin paitsi.

Vierailija
28/40 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4 kk sitten olisin luullut tätä vitsiksi, mutta marraskuussa naapuriin muutti tuollainen pariskunta, joka vahvasti uskoo jakamistalouteen. Ideana on se, että me muut tässä rapussa lainaamme heille kaikkea, mitä ikinä tarvitsevat. Siis tupareihin laseja ja lautasia sekä kahvinkeittimen, samaan syssyyn pakastimesta tilaa jäädykkeelle, vähän myöhemmin tarjotinta ja kakkukupua jne. Lista tuntuu loputtomalta eikä auta sanoa, että meillä ei ole. Siihen vastataan iloisesti, että kuule, minä tulen katsomaan, mitä teiltä kaapeista mahtaakaan löytyä.

En ole lainannut mitään, toinen naapuri on. Vastikkeeksi on saatu erilaisia kummallisia yrittipusseja sekä ilman jauhoja, rasvaa, kananmunia ja sokeria leivottuja muffinsseja. Niiden maku muistutti erehdyttävästi pahvia.

Pyydä häneltä lainaan miestä, kun tämä jakamisbuumi on nyt esillä. Sanot ettet oo saanut hellyyttä pitkään aikaan joten voisit vastalainaksi ottaa miehen lainaan!!

Vierailija
29/40 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Käytetään sitä juuri nyt itse."

"Ikävä kyllä emme omista sellaista."

Valitse tilanteeseen sopiva.

Vierailija
30/40 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinä heidän minimalisminsa jo tiedät? Oiskohan vaan kyse siitä, että nuoripari ei ole ehtinyt vielä hankkia kaikkea.

Voit vallan hyvin joko lainata tai olla lainaamatta. Takanapäin kitiseminen antaa sinusta vain vähän onnettoman vaikutelman. Miten vaikeaa on sanoa "ei, en halua lainailla tavaroitani"???

Ja oikeasti ekosyistä auton hankkimatta jättäneet eivät kyllä lokkeile muiltakaan kyytejä. Vaikka palstapersukat aina tuota legendaa viljelevätkin.

Vierailija
31/40 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että on ärsyttävää, jos lainaaminen on yksipuolista tai jos oletetaan, että aina saa esim. autoa lainaan. Järkevää olisi silti harrastaa tällaista lainaamiskulttuuria vähän isommassakin mittakaavassa. Siinä säästyy ainakin rahaa, luonnonvaroja ja ilmasto. Enkä nyt tarkoita, että taloyhtiössä/naapurustossa on yksi juustohöylä, jota sitten lainaillaan. Mutta moni tavara on sellainen, että sitä tarvitsee ehkä kerran kuussa tai harvemmin. Ei kai ole mitään järkeä, että kaikki omistavat sellaisia tavaroita. Asumme omakotitalossa ja meillä on muutaman lähinaapurin kanssa käytäntö, että esim. työkaluja ja puutarhavälineitä saa ja kannattaa lainailla. Ei sitä oksasilppuria tarvitse kuin kerran pari vuodessa. Samoin ruohonleikkuri, monet pientyökalut (hiomakone, käsisirkkeli jne), harat, kottikärryt, tikapuut, lehtipuhallin jne. ovat sellaisia, että niitä käytetään verrattain harvoin. Tällöin on kyllä todella järkevää, että niitä voi lainailla puolin ja toisin.

Mulla on lähellä asuvan ystävän kanssa käytäntö, että hankitaan tällaisia harvoin tarvittavia tavaroita yhteisiksi. Maksetaan siis puokkiin ja ne ovat sillä joka niitä tarvitsee siihen asti kun taas toinen tarvitsee. Näitä yhteishuoltajuudessa olevia tavaroita on tällä hetkellä hyötykasvikuivuri, höyrypesuri, porakone, rinkka ja teltta. Säästää rahaa, ympäristöä ja myös tilaa kotona kun osa tavaroista on aina toisella. 

Vierailija
32/40 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy seuraavalla kerralla vastalainaksi pariskunnan miestä makuuhuoneeseesi. Uskon että nuorikko pitää huolen sen jälkeen että luonasi ei enää ikinä käydä.

Vierailija
33/40 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi provo.

Minimalismi ei ole sitä, että eletään mahdollisimman vähällä mikä johtaa siihen, että lainaillaan muilta vaan siitä, että eletään mahdollisemman vähällä millä tullaan toimeen.

Esimerkiksi mukeja ei tarvitse kaapissa olla 10 kappaletta, jos tulee toimeen hyvin 4:llä.

Vierailija
34/40 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvästi provo.

Minimalismi ei ole sitä, että eletään mahdollisimman vähällä mikä johtaa siihen, että lainaillaan muilta vaan siitä, että eletään mahdollisemman vähällä millä tullaan toimeen.

Esimerkiksi mukeja ei tarvitse kaapissa olla 10 kappaletta, jos tulee toimeen hyvin 4:llä.

Ja jos vieraita tulee enemmän, tiskataan välillä tai saavat tuoda omat mukit.

Loisimisesta tuossa on kyse, ei jakamistaloudesta.

Vierailija
35/40 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano ettei sinulle ole, kysyivät mitä hyvänsä lainaan.

Olin tulossa sanomaan samaa. Sanoo vain ettei ole. :)

Vierailija
36/40 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5. Etköhän vaan lukenut sen Ostolakossa-bloggaajan kirjoituksen lakanoiden lainaamisesta naapurilta, ja keksit sen perusteella tämän provon.

Vierailija
37/40 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5. Etköhän vaan lukenut sen Ostolakossa-bloggaajan kirjoituksen lakanoiden lainaamisesta naapurilta, ja keksit sen perusteella tämän provon.

Sama tuli mieleen, kummasti kun suositussa blogissa minimalistipariskunta käy lainaamassa lakanaa naapurista, niin johan kaikilla av-mammoillakin tulee minimalistit oven taakse koputtelemaan :D

Vierailija
38/40 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota, että naapurit ottaisivat hoitaakseen taloyhtiöön yhteisten tavaroiden pisteen. Taloyhtiöllä tai ainakin halukkailla voisi olla yhteisenä joitakin harvemmin tarvittavia tavaroita, ja naapurit innokkaina voisivat hoitaa sen järjestelyt ja jatkuvan pyörittämisen.

Näin tästä naapureiden innosta olisi iloa kaikille. Jos taloyhtiö ei halua olla osallisena, voisivat he silti perustaa halukkaiden kanssa ringin, kerätä rahat ja ostaa yhdessä sovitut tavarat ja hoitaa niiden lainailun. Ei vaivaisi taloyhtiötä yhtään, mutta loisi yhteisöllisyyttä ja useampi hyötyisi.

Jos taloyhtiöllä sattuu olemaan joku ylimääräinen varastokaappi, tämän voisi antaa ringin käyttöön, mutta voihan sen hoitaa ilman sitäkin.

Vierailija
39/40 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sääntö nr 1 : Älä avaa ovea Sääntö nr 2: Jos vahingossa avaat oven niin sanot kysyjille että ikävä kyllä et voi auttaa. Oli kyse mistä tahansa.

Tää on saanut 66 yläpeukkua. Eipä ihme, että Suomessa voidaan huonosti. Onneksi ei pidä paikkaansa täällä, missä asun. 

Vierailija
40/40 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää myös ekoihmiset, jotka eivät omista autoa ja joita pitäisi jatkuvasti olla kuskaamassa jokapaikkaan romuineen. Nämä jeesustelijalokit yksinkertaisesti ulkoistaa ne elämän epämiellyttävät asiat muille, jotta itselle tulee hyvä mieli.

Eräskin kyydinpummaaja julisti, ettei hanki autoa, koska vastustaa yksityisautoilua.

Olisi edes sanonut kannattavansa kimppakyytejä, mutta oli kyytiä vailla ja syyllisti minua siitä, että minulla on auto.

Maaseudulla.

Hohhoijaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän