Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkäslaisia ne " oikeat" supistukset ovatkaan..?

Vierailija
23.06.2006 |

Odotan esikoistamme ja tänään on rv 39+2. Viikon verran on ollut ns. kivuttomia supistuksia, eli masu kovettuu mutta ei ole juurikaan kipuja. Ovat kyllä olleet jo aika pitkäkestoisia.

Nyt sitten parina päivänä on esim. kävellessä tullut sellaisia vihlomiskohtauksia alavatsalle. Vihlonta ja kova kipu kestää noin 10 sekuntia ja loppuu. Tänään kun olin kävelemässä noin 15 minuuttia, oli kipuja koko ajan. Oikeastaan koko ajan tuntui että masu oli kovana ja nuo vihlomiset tulivat sellaisena aaltomaisena kipuna..Eli vihlaisu, sitten noin minuutti masun kovettumista ja sitten taas vihlaisu ja minuutti masun kovettumista jne...Mutta heti kun pääsin kotiin ja menin sängylle makoilemaan, kivut loppuivat.

Voisiko tuo vihlominen olla jotain liitoskipuja? Vai voiko supistelu olla tuollaista.

Lisäksi tänään on tuntunut vihlontaa selän puolella, mutta ei kovin pahasti.

Voisiko nämä olla jo merkkejä lähestyvästä synnytyksestä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla supistukset tulivat juuri noin aaltomaisina, pahimmillaan tuntui siltä kuin alaselkä olisi ihan tulessa =(

Onnea synnytykseen!!!

Vierailija
2/21 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaksi kolmesta on lähtenyt kovalla yhdellä vihlaisulla liikenteeseen, ekasta nousin istumasta kun vihlas ja siitä se lähti, meni tosin kaksi päivää ennenkuin lapsi oli maailmassa. Toinen sitten käynnistettiin, mutta kolmas alkoi aamulla, kun käänsin kylkeä sängyssä ja taas vihlas, pari tuntia niin lapsi oli maailmassa.

Mutta mulla ne synnytyssupistukset on olleet sellaisia että on niinkuin rautavannetta kiristettäs alamahalla ja puukolla iskettäis emättimeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä jännittävää aikaa tämä esikoisen odotus kun ei oikein mistään tiedä mitään :) Ei oikein tiedä että koska pitäisi mennä sairaalaan näytille jne..Ja jos nämä ovatkin supistuksia niin mistä tiedän saavatko ne jotain jo aikaiseksi..ettei sitten käy niin että yks kaks huomaankin olevani kotona edelleen ja ponnistuttaa :D

Kaikenlaista sitä miettii...heh.

-ap

Vierailija
4/21 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin haluat olla kotona yksin siinä vaiheessa, kun ekat " oikein kunnolliset" tulee... :) Eiköhän sen huomaa, kun lähteä tarttee.

Tosin muistan kyllä noi ajatukset, kun mietti, että tajuaakon sitä :))

Vierailija
5/21 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se väli avautumis- ja ponnistusvaiheen välillä oli helvetillinen. Tuntui kuin perse repeäisi, kirjaimellisesti

Vierailija
6/21 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutonen, mistä sitten tiesit lähteä sairaalaan? Kun kaikki kuitenkin puhuu että " ne oikeat" supistukset on hurjan kipeitä ja silloin pitää sitten lähteä sairaalaan jne.....? Eli jossei kivut ollut pahoja, niin kuinka tiesti lähteä? Heh, anteeksi jos on vähän hassu kysymys...

Mietin tässä vielä sitäkin että voiko sekin ennakoida jotain että mulla on ollut pari päivää vatsa tosi löysällä ja kun istuu niin tuntuu sellainen kipu tai sellanen vihlonta vähän niinkun sisäpuolella takapuolessa..Heh, en osaa oikein selittää...

Lisäksi vauva on myllännyt kuin viimeistä päivää tänään masussa.

-ap

Vierailija
7/21 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tuskin haluat olla kotona yksin siinä vaiheessa, kun ekat " oikein kunnolliset" tulee... :) Eiköhän sen huomaa, kun lähteä tarttee.

Tosin muistan kyllä noi ajatukset, kun mietti, että tajuaakon sitä :))

Vierailija
8/21 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

luonnon tapa tehdä " suolihuuhtelu" . Minä olen samaa mieltä monen muun kanssa, kyllä sen sitten tietää kun pitää lähteä sairaalaan. Onko sinulla pitkä matka? Mulle synnäriltä sanottiin kun aikanaan soitin että joko nyt että ota pari särkylääkettä, käy suihkussa ja mene nukkuun. Jos et kipujen takia yksinkertaisesti pysty olemaan enään kotona niin sitten tule tänne.

Mutta muista sekin että ei se haittaa jos teet turhan reissun, eihän sitä kukaan voi varmuudella tietää että onko tosi kyseessä vai ei.

Vierailija
9/21 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan ne supistukset kivuliaampia, mutta lähdön hetki koitti parin päivän supistelujen jälkeen kun housut oli veressä aamulla herätessä. Toki ne sairaalassa sitten muuttivat luonnettaan ne supistuksetkin.

t:3

Vierailija
10/21 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalaan on noin viiden minuutin matka, joten ei mikään paha matka lähteä vaikka ns. turhaan käymään. Ja onneksi sinne toki aina voi soittaa ja kysyä jos askarruttaa.

Pitää kai vain kuulostella omaa oloa ja katsoa kuinka homma kehittyy..

-ap

Vierailija
11/21 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pitää kai vaan yrittää luottaa siihen vaistoon joka minut sitten käskee liikkeelle :)))

-ap

Vierailija
12/21 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tänään 39+3 ja ihan samanlaisia tuntemuksia ollut, vatsan sekaisuutta myöden. Kyseessä kuitenkin toinen raskaus, joten luotan siihen, että tälläkin kertaa tiedän, koska on tosi kyseessä. Nyrkkisääntönä voisi todeta, että sitten kun kivut on sellaisia, että ei pysty enää olemaan kotona, kannattaa lähteä sairaalaan.

Vierailija
13/21 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kutonen, mistä sitten tiesit lähteä sairaalaan? Kun kaikki kuitenkin puhuu että " ne oikeat" supistukset on hurjan kipeitä ja silloin pitää sitten lähteä sairaalaan jne.....? Eli jossei kivut ollut pahoja, niin kuinka tiesti lähteä? Heh, anteeksi jos on vähän hassu kysymys...

-ap

Vierailija
14/21 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmannesta meinaan ehdittiin olla sairaalassa 20 min (2 h 50 min).

t: 3,10

Vierailija
15/21 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kolme oon synnyttänyt. Aika myöhäsessä vaiheessa on sitten tullut mentyä; jokasesta oon ollut auki 7-8 cm sairaalaan mennessä, kun kivut ei tosiaan oo olleet kuukautiskipuja pahempia. Oon sitten aina lähtenyt " näytille" , kun supistukset on kestäneet useita tunteja, ja väli on säännöllistynyt n.10 minuuttiin.

Vierailija
16/21 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

14/6, huh! Hyvä että miehesi pakotti lähtemään. Ja loppu hyvin kaikki hyvin :)

15, ohhoh teillä onkin ollut nopeaa toimintaa! Kannattanee tosiaan sitten ajoissa lähteä :)

Kiitos teille kaikille vastauksista! Todella kiva että viitsiten vastata!!

-ap

Vierailija
17/21 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on niitä kyllä tullut nyt todella paljon..

Kannattaa kai minunkin vähän tarkkailla että kuinka usein niitä tulee ja vaikka soittaa sitten synnärille jos kovasti askarruttaa..

-ap

Vierailija
18/21 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä menin sairaalaan jo paljon ennen, kuin supistukset alkoivat. Tai siis... No, kerron koko tarinan :D

Olin viettämässä iltaa vanhemmillani, äitini ajoi mut kotiin klo.20 aikoihin. Kysyin, että syntyyköhän se vauva pian, kun on koko illan nykinyt mahaa, monta tuntia putkeen. Äiti vastasi, että " no heh, eikä synny, kyllä sen sitten tuntee" . Ja äitini on siis kätilö.

Yöllä sitten makasin sängyssä yksikseen (olen yh) ja mietin, että pitäisi vaihtaa lakanat. Sitten mietin, että enpäs vaihdakaan, jos vaikka lapsivesi menee. Ja samalla hetkellä POKS, vesi oli sängyssä ja lattioilla ja joka puolella :D

Soitin ensimmäisenä NKL:n, jossa sanottiin, ettei mitään kiirettä, jos vesi oli kirkas. Sitten soitin äidille ja sanoin, että " huijasit mua, vesi meni, voitais kohta lähteä" :) Kello oli tossa vaiheessa siis jotain 03...

09 aikoihin aamulla alko tulemaan sellasia kipeitä vihlasuja ja vuodeosastolla (en muista mikä sen oikea nimi oli..) kehottivat huonetoverit pyytämään jotain hoitajaa katsomaan tilanteen. Siinä vaiheessa olin auki 3cm ja pääsin synnytysosastolle.

Siellä luin monta tuntia kirjaa ja tehtiin kaverin kanssa ristikoita :D

Jossain vaiheessa sitten sain tipan, jonka jälkeen (oikeastaan heti) en sitten muuta kuin itkenyt ja itkenyt, kun sattu niin maan pirusti. Mietin, että koska tää helvetti loppuu (en saanut sanaakaan suustani, siksi siis vaan mietin :D).

Ihan hetkeä sen tipan jälkeen kätilö tutki mut ja sanoi, että " no ihme jos sattuu niin kovasti, voit alkaa työntämään, pää näkyy jo" :D

klo.18 sain pienen tytön :)

...mutta siis, tuskin olis alkanut noin äkkisältään mitään käymään, jos ei olis sitä tippaa laitettu.

Ap:lle kuitenkin vinkiksi, että jos meinasit ottaa jotain epiduraalia jne, niin ota ne HETI, kun niitä tarjotaan ;) Mä en ottanut ja sitten kun otin, niin ei enää tehonnut -siksi kai sattuikin niin hitosti ja menetin tajun monesti. Mutta... Niin kamalaa kun se olikin, niin kun lapsi oli syntynyt, olin taas ihan elämäni kunnossa taas :)

Onnea synnytykseen ja anteeksi tämä pitkä vuodatus :D

Vierailija
19/21 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska tuo että olet juuri miettinyt lapsivesien menoa ja sitten onkin poksahtanut :)

Kiitos vinkistä puudutusten suhteen..täytyy muistaa tuo neuvo.

Nyt lähden saunomaan, katsotaan auttaako yhtään asiaan ;)

Kiitos todella hurjasti kaikille vastauksista!!!

t. kiitollinen ap

Vierailija
20/21 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten meni :)

...ja jos pelkäät epiduraalia, niin pelkäät turhaan :) Pieni nytkäys tuntui (se siis mulle kuitenkin laitettiin, muttei ehtinyt enää vaikuttamaan mitenkään), joten ei ole pelon arvoinen :D