Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinien yksinhuoltajat miten rahat riittää?

Vierailija
15.02.2020 |

Olen kahden teinin totaali-yh, keskipalkkaisessa työssä. Minulla on asuntolainaa, autolainaa ja tuntuu että aina on rahat loppu. Mitään ei jää säästöön eikä meillä ole koskaan mahdollisuutta matkustaa tai tehdä muuta kivaa. Jos joskus saan säästöön vaikka lomarahat tai muun ns. ylimääräisen summan, se kuluu heti johonkin yllättävään tai jos käytän sen vaikka risteilyn, niin säästöön ei jää taaskaan mitään.

Millaisia tuloja ja menoja teillä muilla vastaavassa tilanteessa olevilla on? Olen seurannut erosta lähtien tosi tarkkaan menojani, ja todella suuri summa minulla menee kategoriaan "muut". Siellä on kaikkea kadonneen matkakortin uusintakuluista kummitytön synttärilahjaan. En vain saa noita kuluja karsittua! Lisäksi meillä menee ruokaan aina vain kasvava summa, kun molemmat lapset ovat hurjassa kasvuvaiheessa.

Neuvoja, pliiiis!

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko menee ruokaan? Älkää hukatko matkakortteja ja lahjat voi tehdä itse.

Vierailija
2/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin riittää rahat. Ruokasuunnittelu, kauppalista (ei ostoja sen ohi) ja ylimääräisten menojen karsiminen minimiin. Siinä meidän keinomme pärjätä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy läpi ne "muut" kulut yksitellen ja mieti a) onko se välttämätön kulu, b) jos on miten sitä voisi pienentää.

Vierailija
4/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistin teinin töihin.

Vierailija
5/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytät ne ylimääräiset rahat risteilyyn, niin risteilyynhän ne sitten menevät.

Samassa tilanteessa itse, tulotaso on aika hyvä mutta menotaso mitätöi sen aika tehokkaasti. Todellakaan ei matkustella enkä omista edes autoa. Mutta huonomminkin voisi olla.

Vierailija
6/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaan menee n. 500 e kuussa, sisältäen myös mun työpaikkaeväslounaat ja suurimman osan päivittäistavaroita, kuten pesuaineista, vessapapereista sun muusta. Käyn pääasiassa Lidlissä.

Tavaroita hukkaa lähinnä poika. Tuo yksi lahja oli vain esimerkki, mutta toki itse tekemällä voisi jotain säästää. En kuitenkaan ole mikään käsityöihminen tai askartelija. Sen sijaan suosin kyllä kierrätystä lahjoissa, varsinkin pienemmille lapsille.

Ap

Vierailija
7/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaan menee n. 500 e kuussa, sisältäen myös mun työpaikkaeväslounaat ja suurimman osan päivittäistavaroita, kuten pesuaineista, vessapapereista sun muusta. Käyn pääasiassa Lidlissä.

Tavaroita hukkaa lähinnä poika. Tuo yksi lahja oli vain esimerkki, mutta toki itse tekemällä voisi jotain säästää. En kuitenkaan ole mikään käsityöihminen tai askartelija. Sen sijaan suosin kyllä kierrätystä lahjoissa, varsinkin pienemmille lapsille.

Ap

Opetat pojan pitämään paremman huolen tavaroistaan. Jos hukkaa jotain, joutuu itse hankkimaan uutta tilalle. Alkaa huolellisuus kummasti lisääntyä, kun tappiot meneekin äidin pussin sijaan omasta pussista. 

Vierailija
8/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet kirpparilta/torista. Toinen teini tekee kahta työtä koko ajan. Ruuat tehdään lähes kaikki itse. Hankitaan halvalla polttopuut, niin säästetään sähkössä.

Vierailija
9/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin,laita punakynä viuhumaan kaupassa! Tee paljon kasvisvoittoisia ruokia,saahan teinit koulussa lämpimän ruuan,illaksi riittää kevyempikin. Kaikki mättöjutut pois,ne on sikakalliita. Sitte säästäminen,kokeile tämmöstä-Pankeilla on "säästöpossu" niminen palvelu,sinne keräät huomaamatta pikkusummia esin joka kerta kun maksatte kortilla.

JA kolikot purkkiin on vanha konsti,myydä ylimääräisiä tavaroita,onko sulla joku erikoistaito,osaatko leipoa hyvää leipää,talkoot pystyyn ja eikun myymään,esim siivouspäivinä on niitä tempauksia,ja ilmaisia kirpputoreja. Teinit myymään!

Facebookissa on ryhmiä,mm penninvenyttäjien Penninvenytystä kotikeittiössä, KOTIRUOKARYHMÄ ja kirppisryhmiä,sinne vaan.

Ja tosiaan suosittelen punakynän käyttöä ja huolellisuutta matkakorttien kanssa.

ME tehtiin aikoinaan kaupassa niin,että keskusteltiin,tarvitaanko tätä tällä viikolla tai ensiviikolla,no ei,se summa laitettiin säästöön. Samoin limujen kohdalla,ostatko nyt vai laitetaanko matkarahastoon,joo,matkarahastoon. Samoin tehtiin karkkien ym hölmöjen juttujen kanssa. Niin saatiin lisää matkakassaan,tuntuivat hiluilta mutta kun loma koitti ni vot,eipä tarvinnut herkkuja kieltää "eioorahhaa" kun oli jo etukäteen säästänyt.

Ai niin! Sehän on teidän YHTEINEN juttu,se säästäminen,puhu ne teinit mukaan! Matkaesite vaan esiin ja mitä me tehdään että saadaan 1500 ens lomaan rahaa kasaan!

Vierailija
10/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla kuin muutenkin: ruokaostokset järkeväksi, puhelin-, sähkö- ja vakuutusten kilpailutus, turhat/pieneksi jääneet kamat ja vaatteet myyntiin, autolaina pois (osta halvempi tai luovu kokonaan)...teinit kesällä töihin tienaamaan omaa rahaa, sekin helpottaa vähän. Olen myös ilmoittanut ettei kaikkea voi saada (kännykkä max 200 eur, harrastuksiin ei mene kohtuuttomia summia jne). Me matkustetaan kyllä kerran vuodessa mutta se on valinta: säästän kaikessa muussa (en käy kampaajalla, eväät töihin, ajan 15 v vanhalla kotterolla ym). Ksikkea ei tosiaan voi saada kun on yh mutta valinnoilla saa joskus mitä haluaa (kuten matkat). Ai niin, asumme halvasti, ei niin kivalla alueella..siinäkin säästää.

Vierailija
11/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin riittää rahat. Ruokasuunnittelu, kauppalista (ei ostoja sen ohi) ja ylimääräisten menojen karsiminen minimiin. Siinä meidän keinomme pärjätä. 

Tämä on hyvä konkreettinen neuvo. Pitäisi ihan oikeasti syynätä jokainen meno ja kieltää itseltään turhat menot jatkossa. Se on tosi vaikeaa, koska kyllähän me näinkin ollaan tähän saakka pärjätty jotenkin, haluaisin vaan että säästöön jäisi jotain ja että olisi mahdollisuus tehdä joskus jotain erityistä, esim. lomareissuja.

Vierailija
12/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eikö kelvannut halvempi auto. Jos on varaa maksella yhtäaikaa sekä auto-että asuntolainaa, niin ei voi olla kovin varaton ihminen.  Älä viitsi valittaa täällä turhaan. 

Täällä kirjoittelee sellaisiakin ihmisiä, joilla on todella tiukka eläminen, yh-huoltajana kahdelle teinille.

Vierailija
13/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sulla on auto ja asunto ja teineillä matkakortit että asutte ihan hyvien julkisten alueella kuitenkin? Ja kehtaat valittaa kun rahat eivät riitä lomamatkoihin?

Vierailija
14/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto pois jos ei ole ihan välttämätön. Siinä säästää todella paljon, kun autovakuutukset, bensakulut jne. jäävät pois. 

Vierailija
15/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden risteilyn hinnalla tekisi monta pienempää mukavaa elämysreissua... Sitäpaitsi Suomi on pullollaan kaikenlaisia ilmaisia mukavia tekemisiä.

Vähän priorisointia nyt.

Vierailija
16/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä vinkeistä!

Meillä menee kyllä ihan liikaa herkkuihin ja lintuihin sun muuhun turhaan, niistä voisin karsia.

Mulla menee kyllä asumiseen paljon rahaa, asumme pk-seudulla ja mulla on tuloihin nähden iso asuntolaina.

Lisää kommentteja, kiitos!

Ap

Vierailija
17/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lapputuotteet? Aivan järkyttävä summa menee teillä rahaa ruokaan! Käy ilta-alessa ja säästä kuussa 300€ ainoastaan ruokakuluissa.

Ole hyvä

T. Samassa jamassa ollut

Vierailija
18/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten rahat riittää? Tulotasosta riippumatta tällä kaavalla: kuluta vähemmän kuin tienaat. Oikotietä ei ole.

Vierailija
19/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos hyvistä vinkeistä!

Meillä menee kyllä ihan liikaa herkkuihin ja lintuihin sun muuhun turhaan, niistä voisin karsia.

Mulla menee kyllä asumiseen paljon rahaa, asumme pk-seudulla ja mulla on tuloihin nähden iso asuntolaina.

Lisää kommentteja, kiitos!

Ap

Lintuihin???

Vierailija
20/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastaminen ja ruokien jatkojalostus sekä tuunaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi