Mistä syystä ihmiset eivät jaksa lukea pitkiä Facebook päivityksiä?
Päivityksen oli viiden kappaleen pituinen ja käsitteli tämän päivän teemaa eli ystävänpäivää, jota tänään Suomessa vietetään enemmän tai vähemmän.
Ensimmäinen kommentti pitkäaikaiselta tutultani oli: ”Huoh, liikaa tekstiä päivitykseksi. En viitsi lukea”
Tuosta tuli sellainen tunne, että kirjauduin heti ulos Facebookista koska olisin voinut vastata hänelle rumastikin. Nyt olen pohtinut asiaa ja kysyn vielä teiltäkin, että onko tämä laajempikin ilmiö, ettei viitsitä tai kyetä lukemaan enää normaalipituisia tekstejä? Ennenhän tavalliset kirjeetkin olivat pitempiä ja periaatteessa vähemmän koulutetut ihmiset kirjoittivat ja lukivat niitä.
Onko asia siis niin, että ongelma oli päivityksessäni vai onko ongelma päivityksen lukijassa? Väkisin tulee mieleen, ettei tässä enää viitsi kirjoittaa päivitystä tai sähköpostia jos niiden lukeminen tosiaankin tuottaa ihmisille nykyään kärsimyksiä.
Vaikka sanotaan, että yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa niin mielestäni kaikkea ei kuitenkaan saa kerrottua kuvilla.
Kommentit (44)
Vaikuttaakohan tämä nykyajan pikasisältökulttuuri niin, ettei jakseta lukea pitkiä tekstejä?
Myönnän, en itsekään aina jaksa. Jos teksti on jaettu hyvin kappaleisiin, luen todennäköisemmin. Mutta jos en saa heti aiheesta kiinni, saatan luovuttaa ja siirtyä eteenpäin.
Jos kirjoittaa pitkästi, pitäisi kirjoittaa myös kiinnostavasti. Esim. hauskuudella voi saada pituuden "anteeksi". Itsellä ongelmana, että jaarittelen enkä osaa tiivistää. Siltu mulla ei ole juurikaan kärsivällisyyttä muiden vastaaviin kirjoituksiin. :D
Netissä sisältöä usein selaillaan ja "ahmitaan" määrällisesti, sen sijaan että keskityttäisiin samaan asiaan pitempään, syvennyttäisiin ja opittaisiin ja painettaisiin mieleen. Mun on vaikea keskittyä esim. tunnin dokumentteihin, vaikka aihe kiinnostaisi, sen sijaan 5 minuuttiin tiivistetty Youtube-video käy, mutta senkin aikana saatan lukea kommentteja tai etsiä jo seuraavaa videota, niin että en edes keskity pyörivään videoon.
Vierailija kirjoitti:
En usein jaksa täälläkään lukea kommenttia, jos se venyy yli kymmenen riviä pitkäksi.
Miksi? Eihän kaikkia asioita voi selittää kunnolla lauseella tai parilla.
Vierailija kirjoitti:
Pakko myöntää, että ei moni sun tuttusi lisäks esim. Mä, jaksa todella pitkiä tekstejä lukea jos se ei ole oikeasti aiheellinen tai muuten kiinnostava. Ei sillä etteikö joitakin kiiinnostaisi tai aihe päivään nähden olisi ollut aiheellinen mutta tuskin kauhean montaa kiinnostaa ellei itse sitä vietä. Nykyäänhän kaikki antavat vain kortin, tai laittavat hyvät ystävänpäivät jne tekstarilla tai päin naamaa. Se ei silti tarkoita, että tekisi mieli juhlia sitä. Ja yks mikä vie mielenkiintoa sen tekstin lukemista on, että jos sä jankkaat sitä yhtä ja samaa koko ajan etkä päivitykseen lisää enemmän kuvia tms. Ja sitte, että niiden kuvien pitäis olla kans vähä sen suuntanen mistä puhut.
Eikö luvatonta päivitystä voi vain ohittaa? Tarviiko hyökätä päivittäjä kimppuun jos päivitys ei miellytä juuri sinua?
Monilla on paljon FB-kavereita, joista jokainen on omanlaisensa yksilö. On mahdotonta kirjoittaa tekstiä, joka miellyttäisi sataprosenttisesti kaikkia. Kyllä tämä enemmän lukutaito-ongelmalta vaikuttaa kun kuviakin vaaditaan mukaan. Ymmärrän sen, että lapsi haluaa kuvia mukaan. Aikuisen pitäisi kestää ilman kuvitustakin koska kyseessä ei ole mikään sanoma- tai aikakauslehti.
Minkälaiset päivitykset kiinnostavat kaikkia ihmisiä?