Pitäs kai tehdä rikosilmoitus... Neuvoja!?!
Minkä sortin rikosilmoituksen voi tehdä tapauksessa, jossa entinen ystävätär ei palauta kiusallaan lainaamaansa omaisuuttani (arvo n. 400e).
Katselin kyllä sähköisen rokosilmoituksen linkkejä, mutta niistä ei yksikään osu tähän kategoriaan. Enkä ole tähän 43 ikä vuoteen mennessä joutunut koskaan rikosilmoituksia tekemän, niin olen aivan pihalla.
Vinkkejä arvon naiset!! Muuta en halua, kuin vain omaisuuteni takaisin ja jotta voin blokata kyseisen ihmisen kokonaan elämästäni, olen katsellut ja kuunnellut kaikesta valittamista, kaiken haukkumista ja joka asiasta suuttumusta, on se tossa miehellenikin skitsoillut, mutta nyt tää on loppu. Reilu 6 vuotta, kiitti ja riitti!!
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Mulle teki sukulainen vastaavalla tavalla. Sanoin "jollet maksa niin kerron kaikille hoitojas ja pomojas myöten minkälainen oikeasti olet." Ei maksanut. Kirjoitin sitten perusteellisen selvityksen asiasta varoituksen kera ja lähetin sen kaikille sen facekavereille. Velkansa kuitattu, kasvonsa menettäny. Kannattiko vttuilla. Ihihihihihhiii.
Tekisin samoin. Ensin varoitus ja jos ei tehoa, niin sit kärsii seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle teki sukulainen vastaavalla tavalla. Sanoin "jollet maksa niin kerron kaikille hoitojas ja pomojas myöten minkälainen oikeasti olet." Ei maksanut. Kirjoitin sitten perusteellisen selvityksen asiasta varoituksen kera ja lähetin sen kaikille sen facekavereille. Velkansa kuitattu, kasvonsa menettäny. Kannattiko vttuilla. Ihihihihihhiii.
Niin olet kasvosi menettänyt sinäkin.
Menetän kasvoni sillä että varoitan muita toisen epärehellisestä toiminnasta jotta osaisivat itse pitää varansa? Ok. Tosin, minusta ei ole kuvia netissä eivätkä he tiedä nimeäni ellei sukulaiseni ole sitä kaikille kertonut. Ja mitä sitten vaikka olisikin kertonut? Olen heille silti edelleen kasvoton joten kasvoni ovat säilyneet. Menetinkö kasvoni nyt sinun silmissäsi? Et edes tiedä kuka olen xD
Siis lähetit nimettömänä herjausviestejä? Sinähän todellinen sankari olet. Ja vielä ylpeilet sillä.
Täällä huutelee ketjun ap. Mähän en nyt sitten liity tähän caseen millään lailla!!
Vierailija kirjoitti:
Mulle teki sukulainen ìvastaavalla tavalla. Sanoin "jollet maksa niin kerron kaikille hoitojas ja pomojas myöten minkälainen oikeasti olet." Ei maksanut. Kirjoitin sitten perusteellisen selvityksen asiasta varoituksen kera ja lähetin sen kaikille sen facekavereille. Velkansa kuitattu, kasvonsa menettäny. Kannattiko vttuilla. Ihihihihihhiii.
Tuo on vielä suurempi rikos. Riippumatta siitä, oliko velja maksettu vai ei. Älä ihmettele, jos sulle tulee joku päivä syyte.
Ehdottomasti ensin ystävällinen pyyntö, ellet halua asiasta itsellesi hankalampaa.
Mitä jos sun miehesi vain menisi hakemaan ne laukut sieltä sun entiseltä ystävältäsi? Etenkin jos osaisi mennä silloin kun paikalla ei ole ystävättäresi, vaan vain hänen miehensä. Menisi varmaan kaikista kivuttomammin niin.
Ihme m**aton mies kyllä se sun ex-ystäväsi mieskin on, kun ei ole jo itse palauttanut teidän omaisuuttanne takaisin. Jos mun mieheni hölmöilisi noin, niin veisin henk.koht. tavarat takaisin hänen entiselle ystävälleen.
Onko sillä tavaralla tunnearvoa vai miksi et vain unohda koko juttua? 400 euron arvoinen tavara, joka on jo pyörinyt toisten nurkissa kuusi vuotta, kannattaako sillä enää itseään stressata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle teki sukulainen ìvastaavalla tavalla. Sanoin "jollet maksa niin kerron kaikille hoitojas ja pomojas myöten minkälainen oikeasti olet." Ei maksanut. Kirjoitin sitten perusteellisen selvityksen asiasta varoituksen kera ja lähetin sen kaikille sen facekavereille. Velkansa kuitattu, kasvonsa menettäny. Kannattiko vttuilla. Ihihihihihhiii.
Tuo on vielä suurempi rikos. Riippumatta siitä, oliko velja maksettu vai ei. Älä ihmettele, jos sulle tulee joku päivä syyte.
Kerro toki mikä rikos. Totuuden kertominen ei ole rikos. Lainaan itseäni:
Siinä ei ole mitään herjaavaa, että kertoo syntytilanteen juuri niinkuin se meni, kertoo miten ihminen hoiti tilanteen jälkeenpäin ja varoittaa muita etteivät joudu kokemaan samaa kyseisen ihmisen kanssa. Tämä on aivan sama asia kuin varoittaisi muita jostain ihmisestä joka kusettaa jengiä vaikka torissa.
Herjaus
»
1 §.
Joka, vastoin parempaa tietoansa, perättömästi sanoo toisen syypääksi nimitettyyn rikokseen, taikka nimitettyyn rikoksen lajiin, taikka muuhun sellaiseen tekoon, joka voi saattaa hänet halveksimisen alaiseksi tahi haitata hänen elinkeinoansa tahi menestystään, taikka sellaisesta levittää valheen tahi perättömän kulkupuheen, rangaistakoon herjauksesta vankeudella vähintään yhdeksi kuukaudeksi ja enintään yhdeksi vuodeksi taikka vähintään sadan markan sakolla.
Jos herjaus tehdään julkisesti, taikka painotuotteen, kirjoituksen tahi kuvallisen esityksen kautta, jota syyllinen levittää tahi levityttää; olkoon rangaistus vankeutta vähintään kaksi kuukautta ja enintään kaksi vuotta taikka sakkoa vähintään kaksisataa markkaa.
2 §.
Joka tahallansa, ei kuitenkaan vastoin parempaa tietoansa, sanoo toisen syypääksi nimitettyyn rikokseen, taikka nimitettyyn rikoksen lajiin, taikka muuhun sellaiseen tekoon, joka voi saattaa hänet halveksimisen alaiseksi tahi haitata hänen elinkeinoansa tahi menestystään, taikka sellaisesta levittää kulkupuheen, rangaistakoon, ellei hän soimauksen tahi kulkupuheen tueksi saata esiin tuoda todennäköisiä syitä, vähintään viidenkymmenen ja enintään viidensadan markan sakolla taikka vankeudella korkeintaan kuudeksi kuukaudeksi.
Jos semmoinen herjaus tehdään julkisesti, taikka painotuotteen, kirjoituksen tahi kuvallisen esityksen kautta, jota syyllinen levittää tahi levityttää; olkoon rangaistus sakkoa vähintään sata markkaa taikka vankeutta korkeintaan yksi vuosi."
Laitat kirjallisen palautuspyynnön ja säilytät sen. Laita päivämäärä, mihin mennessä pitää palauttaa. Jos hän vastaa, niin pyydä kirjallinen vastaus, että jää dokumentti. Tee tämä pariin kertaan, ja muista säilyttää todisteet . Mene sitten näiden todisteiden kanssa poliisilaitokselle tai suoraan jollekkin asianajajalle, joka lähettää henkilölle kirjeen. Todisteiden hankkiminen on tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin kanssa facebookkiin ihan että "ole ystävällinen ja palauta vuonna 2018 lainaamasi matkalaukku. Tarjoksesta saa halavalla uusiakin!"
Siinä ei ole mitään herjaavaa, että kertoo syntytilanteen juuri niinkuin se meni, kertoo miten ihminen hoiti tilanteen jälkeenpäin ja varoittaa muita etteivät joudu kokemaan samaa kyseisen ihmisen kanssa. Tämä on aivan sama asia kuin varoittaisi muita jostain ihmisestä joka kusettaa jengiä vaikka torissa. Älä kusettele ja oleta ettei sillä olis mitään seurauksia vaikka poliisi vain pyörittelis peukaloitaan.
Lähetin sen tekstin toki nimettömästi koska a) en halua jakaa tietojani nettiin b) kusetetuksi joutuneella on usein kova kynnys myöntää se että joutui kusetetuksi. Niin minullakin. En halunnut että ihmiset yhdistäisivät kasvoni ihmiseen jota mahdollisesti voi kusettaa joten suojelin itseäni haluten ettei muut joudu enää kärsimään kyseisen ihmisen takia sillä ei ollut kyseisen vatipään eka kerta.
"
Herjaus
»
1 §.
Joka, vastoin parempaa tietoansa, perättömästi sanoo toisen syypääksi nimitettyyn rikokseen, taikka nimitettyyn rikoksen lajiin, taikka muuhun sellaiseen tekoon, joka voi saattaa hänet halveksimisen alaiseksi tahi haitata hänen elinkeinoansa tahi menestystään, taikka sellaisesta levittää valheen tahi perättömän kulkupuheen, rangaistakoon herjauksesta vankeudella vähintään yhdeksi kuukaudeksi ja enintään yhdeksi vuodeksi taikka vähintään sadan markan sakolla.
Jos herjaus tehdään julkisesti, taikka painotuotteen, kirjoituksen tahi kuvallisen esityksen kautta, jota syyllinen levittää tahi levityttää; olkoon rangaistus vankeutta vähintään kaksi kuukautta ja enintään kaksi vuotta taikka sakkoa vähintään kaksisataa markkaa.
2 §.
Joka tahallansa, ei kuitenkaan vastoin parempaa tietoansa, sanoo toisen syypääksi nimitettyyn rikokseen, taikka nimitettyyn rikoksen lajiin, taikka muuhun sellaiseen tekoon, joka voi saattaa hänet halveksimisen alaiseksi tahi haitata hänen elinkeinoansa tahi menestystään, taikka sellaisesta levittää kulkupuheen, rangaistakoon, ellei hän soimauksen tahi kulkupuheen tueksi saata esiin tuoda todennäköisiä syitä, vähintään viidenkymmenen ja enintään viidensadan markan sakolla taikka vankeudella korkeintaan kuudeksi kuukaudeksi.
Jos semmoinen herjaus tehdään julkisesti, taikka painotuotteen, kirjoituksen tahi kuvallisen esityksen kautta, jota syyllinen levittää tahi levityttää; olkoon rangaistus sakkoa vähintään sata markkaa taikka vankeutta korkeintaan yksi vuosi."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Herjaus