Lapset joutuivat hurjan laturaivon kohteeksi Lappeenrannassa
"Hiihtokoululaisten kanssa samaan aikaan ladulla olleet aikuiset hiihtäjät ovat huudelleet pienille hiihtäjän aluille, miten lapset ovat muiden hiihtäjien tiellä ja tukkeena. Käytöstavat ovat unohtuneet täysin.
– Minulle on huudeltu kirosanoja, ja että pois edestä. Sitten on sanottu, että me sotkemme heidän hiihdon, kertoo hiihtokoululainen 8-vuotias Manu Konsti.
Hiihtokoulun opettajan Johanna Turusen mukaan laturaivo ei ole vain pieni ilmiö, vaan sitä on jatkuvasti, vähintään viikoittain.
– Viime viikolla aikuinen mies hiihti näiden lasten takana ja joutui sitten hiihtokoululaisten takia ylämäessä hidastamaan vauhtiaan. "Perkele kun olette täällä!", hän huusi meille"
https://yle.fi/uutiset/3-11204582
Lapset voisivat osoittaa tai kertoa pari huutelijaa ja toimittaja kävisi haastattelemassa näitä pääuutislähetykseen.
Kommentit (31)
Tuollaiset hiihtelijät ansaitsisivat suksia jonkinlaiseen ansaviritelmään.
Järkyttävää, että tuollainen raivoaminen on jatkuvaa. Ohjasin myös hiihtokoulua monta vuotta, mutta en muista montaakaan tilannetta, missä olisi tullut muiden hiihtäjien kanssa ongelmia. Eläkeläiset ja vuorotyöläiset voisivat hyvin hiihtää päiväaikaan, niin hiihdän itsekin aina kun voin, ja ladulla on tosi rauhallista.
No kerrankin uutinen ihan oikeasta "laturaivosta". Yleensähän nämä on jotain mammeleiden valitusta "olimme koko perheellä viettämässä kivaa päivää ulkona, koirakin temmelsivät mukana vapaana/fleksissä kun harjoittelimme lapsen kanssa mäenlaskua suksilla. Etsimme siis metsästä kivan mäen johon aina lapsen kanssa kiivettiin vähän matkaa ylöspäin ja lapsi sitten laski alas. Olimme juuri taas päässeet mäen alle (johon ei mäen päältä näe), kun paikalle porhalsi kauhea keski-ikäinen nainen. Hän oli joku surkea, katkera äm mä joka kehtasi sieltä hangesta noustuaan (jonne joutui sirkuskaravaaniamme väistämään kun tukimme koko ladun) mäkättää kuinka pitäisi ottaa muutkin ladulla kulkijat huomioon. Siis ymmärrättekö, meidän olisi muka pitänyt hänen mielestään huomioida että voisimme lapsen viedä harjoittelemaan ekoja kertoja jonnekin muualle kuin tuonne jyrkälle, mutkaiselle ja mäkiselle ladulle! Ja että ladulla ei saisi muka kävellä, no mitä se muka haittaa jos siinä kävelee! Aivan kauhistuttava tapaus, mies ratkesi ryyppäämään sen johdosta, minca-jannica sanoi ettei hiihdä enää ikinä ja koiratkin tarvitsee tapauksen vuoksi varmaan terapiaa!"
Sitten päälle 30 sivua taattua av-laatua: öyh möyh törkeät hiihtäjät käydään talloon kaikki ladut viritetään siimaakin alamäkeen ei mitään tapoja kyllä pitää just mun saada laduilla kävellä ja sitä rataa.
Tää taisi muuten olla eka uutinen jossa syy on 100% täydellisesti niissä aikuisissa hiihtäjissä. Ja tietty tällainen toiminta pitääkin tuoda julki ja tuomita.
Mielenkiintoista, etteivät nämä raivotautiset uskalla huudella ja hiihdellä kannoille, kun ladulla sunnuntaihiihtelee oman kokoinen mies. Pelkäävät ilmeisesti, että saattaa tulla samalla mitalla takaisin tai jopa korkojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Voiskos niille pikkukoululaisille järjestää ihan oman tilan ja ladut joilla opetella ja nämä huippukuntoiset aikuiset saisi noitua keskenään kun suksi ei luista? Eihän pienet lapset moottoritielläkään opettele liikennesääntöjä vaan omissa pienissä leikkipuistoissaan. Pientä suunnitelmallisuutta ja sopu syntyy. Ja ei en ole laturaivoaja enkä mikään muukaan raivoaja, en edes hiihdä. Sopuratkaisua vain ehdotan.
Pikkukoululaisilla voi olla vauhti hidas, mutta niin myös monilla muilla. Aloittelijoilla, huonokuntoisemmilla, liikuntarajoitteisilla, joillain senioreilla jne. Kaikki eivät myöskään koe tarvetta rehkiä hiihtoladulla verenmaku suussa vaan ottavat rauhallisemmin.
Näille kiukkuisille omaan napaan tuijottelija "pro" kuntoilijoilleko nämä parhaimmat olosuhteet pitäisi turvata ja muut sitten johonkin leikkiladuille? Ja kuka maksaa kaikki "erikoisladut" ? Latujen ylläpito ei ole ilmaista.
Kyllä saa olla päässä vikaa jos alkaa huutelemaan lapsille jotka eivät ole tehneet mitään pahaa. Nää on just näitä joiden mielestä lapset ja nuoret tekee aina kaiken väärin. Jos ne ei ole omassa elämässä tiellä niin sitten ne pelaa kotona koneella ja sekin on väärin ja laiskuutta.
Olisi maalaisjärkeä opettaa pikkulapsille hiihtoa muualla kuin yleisellä ladulla.
Etenkin alamäessä tulee vaaratilanteita.
Kyllä olen aikuisenakin saanut huudettuja varoituksia jos olen erehtynyt esim. suunnistajien väylälle.
Vihapuhe, nyt myös laturaivo...🙄
Tästä syystä jo Kustaa Vaasa sääti lain: ”Hiihtoniilon saapi h.irttää ilman muuta.”
Hiihtäjät ja pyöräilijät on pimeitä päästään. Ja yleensä miehiä.
En ole kertaakaan nähnyt tilannetta, jossa lapseni olisi uhannut joutua auton yliajamaksi. Sen sijaan pyöräilijöiden kanssa näitä tilanteita on ollut useampi. Suhahdetaan 10 cm päästä ohi, kun pieni lapsi seisoo nätisti jalkakäytävän reunassa (pyöräilijä ei sinne edes siis kuulunut) jne.
Vierailija kirjoitti:
Olisi maalaisjärkeä opettaa pikkulapsille hiihtoa muualla kuin yleisellä ladulla.
Etenkin alamäessä tulee vaaratilanteita.Kyllä olen aikuisenakin saanut huudettuja varoituksia jos olen erehtynyt esim. suunnistajien väylälle.
Vihapuhe, nyt myös laturaivo...🙄
Missä? Nyt ei ole kuin niitä kilometrin, korkeintaan parin tykkilumipätkiä, eikä niitäkään joka paikkakunnalla.
Samat tyypit vetävät kesällä ihonmyötäiset kalsarit jalkaan ja raivoavat ihmisille maantiepyöränsä päältä.