Kesäajasta luopuminen olisi katastrofi kansantaloudelle
Itse muutos vaikuttaa pieneltä, mutta se vähentää päivänvalon määrää noin 200 tuntia. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ihmisten asioinnin määrä vähenee myös 200 tunnin ajalta. On aivan selvää , että kauppa käy paremmin päivänvalon aikana.
Siispä kesäajasta luopuminen olisi iso ongelma Suomen taloudelle, eikä siihen pidä mennä mukaan. Nämä huutelijat eivät vaan ymmärrä tätäkään asiaa.
Kommentit (27)
Ap puhuu asiaa. Varmaan päässä vikaa niillä, jotka kannattavat pysyvää talvea.
Vierailija kirjoitti:
Olen ilmoittanut viestisi asiattomaksi
Olen ilmoittanut viestisi asiattomaksi
Eikös kesäajasta nimenomaan ole tarkoitus tehdä pysyvä? Vaikka nykyinen talviaika onkin "oikea" aika.
Kyllä ihmiset käy kaupoissa ihan aamupimeellä ja iltapimeelläkin. Oikein on täytynyt kauppojen pidentää niitä (pimeellä!) aukioloaikoja.
Kauppa käy hyvin keinovalollakin. Ehkä joku torimyynti on poikkeus, joka tarvitsisi päivänvaloa, mutta se nyt on kuoleva laji muutenkin.
Alkaa olla kesäajan puolustajilla argumentit tosi lopussa, kun pitää näin pöljiä juttuja keksiä.
No ei se päivänvalon määrä mihinkään muutu, mutta enemmän hyötyä siitä illalla on kuin aamulla. Ihmisen vuorokausirytmi on siirtynyt jo pitkään kohti iltaa. Vai nukkuuko joku omat 8 tunnin yöunensa välillä 20:00-04:00 ?
Oikeastaan aika hauskaa, kun nämä kesäajan kannattajat ihan itse näyttävät, kuinka pölöjä ovat.
Mihin on jäänyt huoli koululaisten aikaisesta aamuherätyksestä ja pimeästä koulutiestä. Kuka ulkoilee talvella ennen 14-15sta.
Äläö jaksa, taas tätä kesähullujen propagandaa.
Kuule tästä on jo äänestetty aikoinaan, ja kansa haluaa PYSYVÄN TALVIAJAN, JOKA ON SE OIKEA AIKA.
Miksi hitossa siirtyisimme pysyvään valeaikaan.
Vierailija kirjoitti:
No ei se päivänvalon määrä mihinkään muutu, mutta enemmän hyötyä siitä illalla on kuin aamulla. Ihmisen vuorokausirytmi on siirtynyt jo pitkään kohti iltaa. Vai nukkuuko joku omat 8 tunnin yöunensa välillä 20:00-04:00 ?
Kyllä nukun, silloin kun työt alkavat klo 5. Ehkä ap:n pitää vaan muuttaa työaikojaan?
Tiedemiehet ja lääkärit ovat jo todistaneet, että ihmiset ovat tehokkaimmillaan ja terveimmillään noudattaessaan luonnonmukaisinta eli normaaliaikaa. Eli jos ja kun kansantaloutta halutaan parantaa ja tehostaa, niin NORMAALIAIKA on se ainoa oikea.
Vierailija kirjoitti:
Huuhaahöpötystä. Valo ei vähene yhtään mihinkään ja varsinkaan nyt kesällä, kun on muutenkin valoisaa lähes ympärivuorokautisesti. Oli miten oli, sitten sähkövalon keksimisen liiketoimet eivät enää ole riippuneet päivänvalosta.
Nyt on talvi. Sen siitä saa kun vanhoja ketjuja varastellaan
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan aika hauskaa, kun nämä kesäajan kannattajat ihan itse näyttävät, kuinka pölöjä ovat.
Ja vielä alapeukuin-kin!
Vierailija kirjoitti:
Tiedemiehet ja lääkärit ovat jo todistaneet, että ihmiset ovat tehokkaimmillaan ja terveimmillään noudattaessaan luonnonmukaisinta eli normaaliaikaa. Eli jos ja kun kansantaloutta halutaan parantaa ja tehostaa, niin NORMAALIAIKA on se ainoa oikea.
Jep, eli herätään valoisaan. Sehän on ihmiselle normaali olotila, eikä puuhastella mitään säkkipimeässä.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Ap puhuu asiaa. Varmaan päässä vikaa niillä, jotka kannattavat pysyvää talvea.
Nimenomaan kesäaika aiheuttaa enemmän mt-ongelmia ja tämä on tutkimustietoon pohjautuva fakta, josta psykiatrit ovat kertoneet valtakunnan medioissa.
En vieläkään ymmärrä, miten kellojensiirto vähentää päivänvalon määrää. Eikös se määrä pysy samana, kelloista riippumatta?
(Epälooginen ajattelu ei ole vahvinta alaani.)
Ja aina jaksetaan jauhaa tätä "tulee ainakin miljuuna tuntia lisää valoisaa aikaa iltaan jos siirrytään kesäaikaan!!!!!".
No ei tule. Kelpo perustelut: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006077899.html
Väitteesi on ristiriidassa sen kanssa, että suuret kauppaketjut haluavat pitää kauppoansa auki myös yöllä, ja varsinkin joulukuussa, jolloin sitä päivänvaloa ei ole juurikaan edes päivällä.
Kyllä se kesä tulee, vaikka ei kelloja käännettäisikään kesäaikaan. Ainakin minun lapsuudessani tuli. Ei luonto katso kelloa.
Suomessa on joka tapauksessa kesällä valoisaa ja talvella pimeää, joten ei vaikutusta. Ihmisiä on nytkin enemmän ostoksilla iltapimeällä kuin keskellä päivää, pl. eläkeläiset. Kaupat ovat juurikin lisänneet aukioloaikoja sinne iltaan. Kauniilla valoisalla ilmallahan sitä on mieluummin ulkona kuin jossain kauppakeskuksessa.
Huuhaahöpötystä. Valo ei vähene yhtään mihinkään ja varsinkaan nyt kesällä, kun on muutenkin valoisaa lähes ympärivuorokautisesti. Oli miten oli, sitten sähkövalon keksimisen liiketoimet eivät enää ole riippuneet päivänvalosta.