Minkä ikäinen olit kun sait ensimmäiset kuukautisesi?
Omani taisivat alkaa ollessani kuudennella luokalla, 12 vuotiaana.
Mielestäni aika aikaisin näin jälkikäteen ajatellen. Mikäköhän mahtaa olla yleisin alkamisikä? ja onko se aikaistunut nykyaikana...
Kommentit (19)
Sain ekat kuukautiset omakseni ripiltä päästessäni eli 14-vuotiaana. Kummitäti ne antoi.
Minusta taas 12-vuotias on varsin keskivertoikäinen kuukautisten alkamisen suhteen.
Olin 15. Mun omilla tytöillä puolestaan on alkanut 11-vuotiaana, vaikka olivat ihan tosi pieniä ja laihoja sen ikäisenä.
12v, ja ainakin itsestäni tuntui ihan liian aikaiselta. Mieluiten eivät olisi alkaneet ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin 15. Mun omilla tytöillä puolestaan on alkanut 11-vuotiaana, vaikka olivat ihan tosi pieniä ja laihoja sen ikäisenä.
Jännä, koska usein tyttäret tulevat äitiinsä tässä ja puberteetin aikaisuuskin liittyy kehon rasvaprosenttiin.
Lähes 14, onneksi! Kotona ei oltu ikinä puhuttu kuukautisista ja annettiin sellainen kuva että siinä olisi jotain likaista ja noloa.
Lisäksi asuin isäni kanssa kahden kun alkoivat. Eli onneksi oli jo niinkin vanha, että olin lukenut lehdistä ja oppinut koulusta kaiken tarpeellisen ja osasin hoitaa ostokset itse.
Olin 11- tai 12-v., 6. luokalla ja ensimmäisiä luokallani ja ystäväpiirissä. Muistan, että joskus vähän nolotti rapistella koulun vessassa siteiden kanssa.
Taisin olla 11v. Omalla ädilläni taas alkoi vasta 16v.
3. luokalla muistaakseni olin, eli 9 tai korkeintaan 10. Vastasin 9 tai alle. Pitkään olin koulussakin ainoita. Omalla äidillä oli alkanut kai suhteellisen aikaisin myös, 10-11v.
Olin juuri täyttänyt 13, 7-luokalla.
13-vuotias olin. Isän luona ja kerroin heti. Isä kävi ostamassa siteitä, sen enempää ei juteltu, koska en itse halunnut (ois ollut niiin noloa juuri silloin, isä kyllä ehdotti puhumista).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, koska usein tyttäret tulevat äitiinsä tässä ja puberteetin aikaisuuskin liittyy kehon rasvaprosenttiin.
Olin myös 11-vuotias kun kuukautiset alkoivat ja olin luuta ja nahkaa. Jos olisin ollut lihava, olisiko alkanut aikaisemmin?
12-vuotiaana luokkaretkellä Oulussa.
Vierailija kirjoitti:
12v, ja ainakin itsestäni tuntui ihan liian aikaiselta. Mieluiten eivät olisi alkaneet ollenkaan.
Sama, muistan miten kaikki muut joko innoissaan odotti tai ylpeili omistaan ja itse olin ihan masentunut ja kauhuissani että nytkö niiden piti jo alkaa?!
16 vuotiaana, olin luokkani viimeisempiä tyttöjä joilla alkoi noin myöhään, muistan terkkarin sanoneen et jos ei ala illalla niin pitää soittaa lääkärille, sit alkoi kuin käskystä illalla, hyi sitä verenvuotoa ei edes paksuinkaan side auttanut:(
15v