Kertokaa kivikautisia käytäntöjä työelämästä
Mun edellisessä työpaikassa tehdyt työtunnit piti kirjoittaa ruutupaperille ja joka kuukauden viimeinen päivä piti erikseen ajaa päivän päätteeksi toimistolle viedäkseen se lappu. En voinut käsittää miksei kukaan ollut äkännyt, että internet on keksitty. Lopulta vaan laitoin ne tunnit sähköpostilla.
Kommentit (769)
ei pakolinen kirjoitti:
Kahvi/ruokatilassa tietyt paikat. Menin ekana työpäivänä jonkun paikalle niin tämä pahoitti mielensä. Mistähän minä tiesin että Simo on istunut siinä samalla paikalla 20 vuotta, ei siinä Simon nimeä lukenut.
Naurettavaa, mitä väliä missä paikalla sitä nyt istuu.
Kaverini oli töissä tutkimuslaitoksessa, jossa joka ammattiryhmälle omat pöydät.
Meillä lähiesimies käy välillä "sattumalta" sen 20 min ennen työnloppua katsomassa että kaikki ovat vielä paikalla. Ei muuten, mutta varsinkin koronan aikana on epäillyttävää että "puhelua" ei vaan voi soittaa ja pitää tulla paikan päälle ja aina satumalta hän käy myös meidän pukkarissa jossa tarkastaa että kaikkien ulkokengät on paikallaan. Ja tämä on just näitä töitä joissa ei riitä tehtävää, eikä ole tiloissa asiakasta jonka takia pitäisi olla paikalla viimeiseen sekuntiin. 5min aikaisemmin mennään pukeutumaan ja muuten tapetaan aikaa. On pitänyt jo kauemmin irtisanoutua, mutta aina vain jään.
Esimies ei hyväksy alemman esimiehen kaveerausta riviväen kanssa. Ei saa käydä ruokatauolla yhtäaikaa, eikä olla somessa kavereita tai muutenkaan saa jutella työpaikalla riviväen kanssa.
Konttorissa töissä sekä miehiä että naisia mutta vain naisten ylimääräisenä tehtävänä oli kahvinkeittäminen. Tämä määräys oli tehtaanjohtajan (vanhempi mieshenkilö) itsensä antama. Otti päähän varsinkin kun en edes juonut itse lainkaan kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Se on kivikaudelta,jos on pomo ei kohtele työntekijöitään saman arvoisesti.On pomon suosikkeja ja hoviin kuuluvia ja sitten niitä,joita kohdellaan kuin roskaa.Suosikit saavat tehdä mitä lystää.Toinen puoli saa heti haukut kaikesta.
Tämä on myös koettu. Patruunalla oma hovi hännystelijöitä joilla ei edes ollut mitään kunnon virkaa koko lafkassa. Muut tekivät töitä sitten näiden tyhjäntoimittajien edestäkin ja elivät alituisessa pelossa koska Suuri Johtaja jyrähtää tyytymättömyyttään..
Eräs pottumainen työvälittäjä. Armeija käyty eikä tatuointeja.Eikä mistään muusta puhe.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 2018 vuotta sitten täytin tuntilistan käsin ja vein sen lähiesimiehen pöydälle joka allekirjoitti sen ja lähetti sen sisäisellä postilla laitoksen johtajalle, joka allekirjoitti lapun ja lähetti sen toimistosihteerille sisäisellä postilla ja hän skannasi sen ja lähetti tilitoimistolle joka pisti palkan maksuun kun seuraava palkka-ajo osui kohdalle, n. 2 viikon välein.
Sisäinen posti vei pahimmillaan 2 pv per väli kun viereisten rakennusten sisällä kuljetettiin paperilappua... Jos halusin varmasti palkan tiettynä päivänä, juoksin itse nämä allekirjoitukset ja iskin lapun sihteerin pöydälle.
Kun useammat räjähti tästä typeryydestä saatiin viimein sähköinen tuntilomake.
Kyllä tuo vuonna 3 jKr on ollut aivan utopistisen edistyksellistä! Skanneri! Palkka-ajo! Sähköinen tuntilomake!
Jos johonkin kokoukseen tarvitaan pikaisesti sihteeriä, aina pyydetään naista.
Vierailija kirjoitti:
ei pakolinen kirjoitti:
Kahvi/ruokatilassa tietyt paikat. Menin ekana työpäivänä jonkun paikalle niin tämä pahoitti mielensä. Mistähän minä tiesin että Simo on istunut siinä samalla paikalla 20 vuotta, ei siinä Simon nimeä lukenut.
Kaverini oli töissä tutkimuslaitoksessa, jossa joka ammattiryhmälle omat pöydät.
Erään yliopistosairaalan yksikössä myös ainakin vielä 10 vuotta sitten. Ei tietenkään virallisesti, mutta kyllä se oli kaikille selvä.
Vierailija kirjoitti:
Määräaikaisten on tehtävä enemmän töitä kuin vakinaisten ja, jos et jaksa niin työsopimusta ei jatketa.
Niinpä. Olen ollut samalla työnantajalla jo pitkään, pari vuotta sitten siirryin uuteen yksikköön talon sisällä. Olen ollut talossa 10 vuotta pidempään kuin nykyiset työkaverit, mutta koska olen täällä määräaikainen niin minulle yritetään edelleen työntää kaikki nakkihommat ja oletetaan että joustan aina loma-aikojen yms suhteen.
ei pakolinen kirjoitti:
Tämä on kyllä asia mitä en ole koskaan käsittänyt. Niin kauan kun kukaan ei ole henkilökohtaisesti ostanut sitä paikkaa sitä varten että saa istua siinä niin se ei ole kenenkään paikka. Yhdessä harjoittelupaikassa oli tämmöinen systeemi, en vieläkään ymmärrä miksi :D
Vierailija kirjoitti:
Konttorissa töissä sekä miehiä että naisia mutta vain naisten ylimääräisenä tehtävänä oli kahvinkeittäminen. Tämä määräys oli tehtaanjohtajan (vanhempi mieshenkilö) itsensä antama. Otti päähän varsinkin kun en edes juonut itse lainkaan kahvia.
Tekee kerran pari hirveetä myrkkyä tai kuraa, niin eivät enää pyydä kahvinkeittoon.
Vierailija kirjoitti:
Puhelimen käyttö on kiellettyä koko työpäivän aikana, myös tauoilla. Puhelin on säilytettävä pukukaapissa. Poikkeuksena jos odotat lääkäriltä puhelua tai sulla on lapsia tms. Taukohuoneeseen puhelinta ei missään nimessä saanut tuoda.
Lähdin vetää moisesta paikasta.
Ya-talo Pitäjänmäki?
etätyössä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla nousi verenpaine kun tajusin työkaverini olevan kivikaudelta. Hän on 50v. Huikkasin hänelle ohimennen että tuota asiakasta et välttämättä puhelimitse tavoita, mutta wattsapilla hänet sitten saa kiinni. Työkaveri sanoi että työpuhelimessa ei ole watsappia. No kysyin että onko omassa puhelimessa. No kuulemma on mutta periaatteesta ei voi lähettää yhtä watsapp viestiä omasta puhelimesta.
Uskomaton tapaus mun mielestä!! Jättää työt tekemättä yhden wattsap viestin takia!Teen 100% etätöitä, työpuhelimessani ei ole whatsappia. En todellakaan lähettele whatsappeja omasta luuristani. Työpuhelin on työnumero, oma luuri on yksityiskäyttöön. Mielestäni työkaverisi toimi aivan oikein kun ei käyttänyt omaa puhelintaan JA numeroaan viestin laittamiseen.
Jäin vain ihmettelemään, miksei olisi voinut laittaa tekstiviestiä yhtä hyvin kuin Whatsapp-viestiä?
Vierailija kirjoitti:
Se on kivikaudelta,jos on pomo ei kohtele työntekijöitään saman arvoisesti.On pomon suosikkeja ja hoviin kuuluvia ja sitten niitä,joita kohdellaan kuin roskaa.Suosikit saavat tehdä mitä lystää.Toinen puoli saa heti haukut kaikesta.
Saman kokenut. Nämä johdon suojakit ja hyödykkeet sun muut kätyrit joita ei ole selkeästi edes palkattu tekemään töitä. Jos asian otti esille miksi joidenkin ei tarvitse hoitaa hommiaan oli asiasta puhuminen kiellettyä. Tekemättömiin töihin ja vakaviin työtehtävien laiminlyönteihin oli johdon ratkaisu, että jonkun muun olisi pitänyt tehdä ne.
Vierailija kirjoitti:
ei pakolinen kirjoitti:
Tämä on kyllä asia mitä en ole koskaan käsittänyt. Niin kauan kun kukaan ei ole henkilökohtaisesti ostanut sitä paikkaa sitä varten että saa istua siinä niin se ei ole kenenkään paikka. Yhdessä harjoittelupaikassa oli tämmöinen systeemi, en vieläkään ymmärrä miksi :D
Hah, meillä on omat paikat. Koronan vuoksi puolet tuoleista poistettiin, koska tilan maksimihenkilömäärä puolitettiin. Nyt on pasmat sekaisin kaikilla, että mihis istuis... No, ei meillä kukaan sentään kamalasti pahastu jos joku on väärällä paikalla. Itse tykkään rutiineista ja "oma" paikka kuuluu niihin. Ja jotenkin se menee luontevastikin, että samat tyypit menevät samojen viereen istumaan.
Yliopisto joka korostaa, että "olemme täällä tutkimusta varten", on kuin jääkiekkoseura, joka myy unelmaa ammattikiekkoilusta.
Tähtiä tulee muutama, tavallisia tallaajia tuhansia. Heitä ei pidä väheksyä, he ovat yhtä tärkeä osa, ja heitä pitää palvella ja motivoida.
Tutkimukseen suuntautuneille pitäisikin olla omat jatko-opintonsa, jotka tehdään varsinaisen työhön tähtäävän tutkinnon jälkeen.
Ai niin, mutta näinhän onkin, se on nimellä jatko-opinnot, ja tähtää tohtorin tutkintoon...
En ymmärrä, miksi tavallinen viran hoito ja konkreettinen työn teko nähdään yliopistosta käsin jotenkin huonompana vaihtoehtona sille tutkimiselle. Ei kaikkien kannata eikä voi päätyä tutkijoiksi. Silti he tekevät yhteiskunnallisesti merkittäviä töitä, joissa täytyy olla yleissivistys ja teorettinen tausta kunnossa.
Aasin tuntija kirjoitti:
Tietotyössä työajan säntillinen leimaaminen alkaa jo tuntua kivikautiselta. Kun tokihan asiantuntija aloittaa ajattelun klo 8 ja päättää työasioiden pohtimisen klo 16.15. Ai niin, välissä on puolen tunnin lounas, mutta se on syötävä välillä 10.30-13.
Leimaus toki hoituu kännykällä missä vain, mutta välillä tulee ohjeita hallinnolta että töihin saa kännykällä kirjata itsensä "viraston ulko-oven edessä" tai "siinä kohdassa missä ennen oli se leimauslaite" Onneksi nyt korona aikaan etätöissä saa kirjata itsensä töihin vaikka vessassa.
Meillä leimattiin ennen tietysti ulko-ovella. Kun siirryttiin kännykkäleimaan, tuli ohje, että vasta omalla työpisteellä. Eli sitten, kun olet mahdollisesti käynyt vessassa, vienyt eväät jääkaappiin, riisunut takin ja istahtanut paikallesi. Ihme saivartelua, kun firma on kuitenkin pyörinyt 40 vuotta hyvällä tuloksella ihan silläkin, että aamuisin se viisi minuuttia on mennyt ns. hukkaan, kun on leimattu ovella.