Nuoret eivät tiedä, että...
Kerrotaan yllättäviä asioita lasten ja nuorten tietämättömyydestä tai osaamattomuudesta. Tarkoitus ei ole siis mollata teinejä vaan ennemmin herätellä aikuisia siihen, miten ei pidä olettaa asioita ja miten on itse jo vanha heihin verrattuna.
Itse opettajana työskennellessäni olen tänä lukuvuonna yllättynyt siitä, että seitsemäsluokkalaiset eivät tienneet, kuka oli prinsessa Diana. Lisäksi he eivät musiikintunnilla osanneet laulaa "Vanhojapoikia viiksekkäitä", koska väittivät etteivät olleet kappaletta kuullutkaan.
Kommentit (65)
Ainakin he ovat huonoja tietokoneiden käyttäjiä. Kännykät ovat vieneet sen ajan, jonka he aikaisemmin istuivat koneella.
Näkeehän (paremminkin kuulee) tästä ilmastohysteriasta...
Itse olen tässä tämän vuoden puolella kohdannut alakoululaisia (5-6 lk) jotka eivöt tienneet mitä ovat:
- kangaspuut
- lypsäminen
- äestäminen
- sonni
Olisin kaupunkilaislapsilta ymmärtänyt vielä äestämisen, mutta maaseudulla asumme.
Siskoni viisivuotias vastasi "Äiti!", kun häneltä kysyttiin että kuka on Kulmuni. Tyhmiä on nuoret juu...!
Tuskin ovat tuohivirsuistakaan kuulleet.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tässä tämän vuoden puolella kohdannut alakoululaisia (5-6 lk) jotka eivöt tienneet mitä ovat:
- kangaspuut
- lypsäminen
- äestäminen
- sonniOlisin kaupunkilaislapsilta ymmärtänyt vielä äestämisen, mutta maaseudulla asumme.
Jaa, minä olen kohta nelikymppinen ja piti googlettaa, mitä on äestäminen. Maaseudulla minäkin olen asunut suurimman osan ajasta. Lapsuuskodinkin vastapäätä on iso pelto, mutta ei se ole meidän.
Yksi yhdeksäsluokkalainen kysyi minulta seuraavaa: Kumpi on isompi kaupunki, Rovaniemi vai Helsinki?
Nuoret ei tiedä, että verokorttia tarvitaan ja verotustodistuskin pitää joskus asuntohakemuksen liittää.
Cv tehdään koulussa ja työn hakemisesta puhutaan, mutta nuoret ei tiedä miten haetaan asunto tai asumistuki. Tai miten asioidaan kelassa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi yhdeksäsluokkalainen kysyi minulta seuraavaa: Kumpi on isompi kaupunki, Rovaniemi vai Helsinki?
Rovaniemi on pinta-alaltaan isompi. 😄
No nyyh! Eivät osanneet jotain laulua! Luultavasti ymmärtävät enemmän tekniikasta kuin opettaja osaa edes unelmoida.
Nuoret ei tiedä, että jos suuttuneena sanoo toiselle, että tappaa sen, se on laiton uhkaus ja rikos ja siitä voi päästä käräjille.
Nuoret eibtiedä sitä että puukon kantaminen laukussa on rikos.
No jotkut tietää mutta usein siksi, että joku kaveri on niistä joutunut vaikeuksiin.
Yrittäjyydestä heille vouhkataan mutta sanotaanko sitä, että monet yritykset on alussa tosi pieniä ja tuotto surkeaa ja että asiakkaat saattavat suuttua jo ihan viikon loman pitämisestä. Ja että loman pitäminen on pienyrittäjille usein täysin mahdotonta. Ei lomarahaa
Olen 48 enkä ole koskaan kuullut Vanhojapoikia viiksekkäitä.
Omat lapseni eivät tiedä mitä ovat kiiltokuvat.
Vierailija kirjoitti:
No nyyh! Eivät osanneet jotain laulua! Luultavasti ymmärtävät enemmän tekniikasta kuin opettaja osaa edes unelmoida.
Ei ne tiedä.
M53
Vierailija kirjoitti:
En minäkään näin setämiehenä tiedä yhtäkään nykyajan laulua, joten ihan tasoissa ollaan.
M 45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tiedä.
M53
Eivät tiedäkään, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
No, ei ole nyyh vaan yllättävää minusta. Toisaalta siinä itsekin herää siihen, että on vanha. En ole sanonut, että tämä olisi huono asia.
Tekniikasta nuoret ymmärtävät hyvin vähän. Itse opettajana osaa huomattavasti heitä paremmin esimerkiksi asentaa tietokoneohjelmia. Tunnilla pitäisi hyödyntää tekniikkaa, mutta välillä se tuntuu todella vaikealta, koska tiedän että jos joku asia ei toimi, oppilaat ainakaan eivät osaa auttaa. Joskus 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä he saattoivat olla laitteiden käytössä parempia kuin opettaja. Sen jälkeen heidän taitonsa ovat laskeneet, älypuhelinten ja helppojen tietokoneohjelmien myötä. Saimaan aikaan opettajat ja muut aikuiset ovat kouluttautuneet ja petranneet omaa osaamistaan.
On kyllä huvittavaa, kun aikuiset valittavat oman kasvatustyönsä tuloksista. Sitä niittää mitä kylvää!
Että itsensä saattaa löytää vasta nelikymppisenä. Tämä on kuitenkin sellainen skenaario jota ei nuorille kannata kertoa, kun yrittävät kaikkea niin pirusti. Ja niin pitääkin.