Tottuuko papujen ja linssien syontiin koskaan?
Niin kysymys kuuluu etta tottuuko? Ei siis maultaan vaan etta tottuuko suolisto ? En varmasti ole ainut jolla reagoi? Tein mustapavuista ruokaa toissapaivana ja sita riittaa ainakin viela huomiseen. Paukuttelu ei sinaansa haittaa, mutta etta vatsaa vaantaakin…
Itse tykkaan tosi paljon pavuista ja linsseista, mutta niita ei syoty lapsuudenkodissani ollenkaan. Olen siis aikuisialla opetellut kayttamaan naita ja taman turvoksen jne ongelman takia en syo usein naista tehtya ruokaa. En ajatellut alkaa kasvissyojaksikaan, mutta huomaan etta ian myota pidan maultaan enemman kasvisruoista.
Vinkkeja?? Lisaksi ovatki jotkut pavut/linssit enemman vastaystavallisia? Joku ystavallinen sanoi etta vatsa tottuu naihin kun syo mutta onko nain? Onko esim. etelaamerikkalaisilla jatkuvia ilmavaivoja kun syovat paljon papuruokia? Esim. oma vatsani reagoi edelleen parsakaaliin vaikka olen syonyt sita viikottain vuosikausia.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivat pavut ja linssit kannattaa ehdottomasti liottaa ennen valmistamista.
Toivottavasti kukaan ei niitä keitä liottamatta. Mulle tuo on ollut aina itsestään selvä asia.
Linssejä ei tarvitse välttämättä liottaa.
Noiden syöntiin ei totu koskaan jos vatsa eu niitä ruuaksi hyväksy,
Ei kaikki kehuttu, hehkutettu ja jokin superhyper ruoka todekellakaan sovi jokaisen ihmisen elimistöön.
Tällöoin pitää vaan etsiä kasvisruuista sellaisia, jotka sopivat elimstölle vatsalle.
Suuri osahan vegeruuista on jotai keinotekoisesi tehtyjä mössöjä, kuten vegejuustot
Ja myös kasvissyöjän pitää ottaa huimioon tuotteiden laatu, ettei aina osta sitä kiinassa kasvatettua umpimyrkyllistä salaattia, joista torjunta-aineet eivät poistu pesemellekään.
Ostin kerran Lidlist vihersalaattia, mutta ostanut toista kertaa, perusteelisestu huolimatta, sain tuosta salaatista pahan ripukin,
Useimpien vatsa tottuu, mutta se voi vaatia useamman kuukaudenkin totuttelua, koska noita ei sulata niinkään ihmisen luontaiset entsyymit, vaan suolistobakteerit, ja suolistoflooran muuttumiseen voi mennä aikaa.
Kannattaa totuttaa vatsaa vähitellen, eikä niin että heti alkaa syödä isoja lasteja papuja ja linssejä. Vatsa tottuu huonommin, jos se on koko ajan ärtyneessä tilassa kuin niin, että annetaan kohtuullisia haasteita asteittain vaikeuttaen. Eli ensin pieniä määriä ja vähitellen enemmän sitä mukaa kuin suolisto tottuu.
Kaikki ihmiset ei toki totu koskaan, esim. ärtyvän suolen oireyhtymäiset joilla FODMAP ruokavalion tarve. Lisäksi suolistomikrobisto ihmisellä ei lajistoltaan enää muutu 3 ikävuoden jälkeen, joten jos lapsena on syönyt tavalla joka ei ole tuottanut monipuolista flooraa, on mahdollista että se ihan erilaisen ruoan käsittelyyn sopiva mikrobifloora ei riittävästi pysty muuntumaan sulattaakseen papuja.
Vierailija kirjoitti:
Noiden syöntiin ei totu koskaan jos vatsa eu niitä ruuaksi hyväksy,
Ei kaikki kehuttu, hehkutettu ja jokin superhyper ruoka todekellakaan sovi jokaisen ihmisen elimistöön.
Tällöoin pitää vaan etsiä kasvisruuista sellaisia, jotka sopivat elimstölle vatsalle.
Suuri osahan vegeruuista on jotai keinotekoisesi tehtyjä mössöjä, kuten vegejuustot
Ja myös kasvissyöjän pitää ottaa huimioon tuotteiden laatu, ettei aina osta sitä kiinassa kasvatettua umpimyrkyllistä salaattia, joista torjunta-aineet eivät poistu pesemellekään.Ostin kerran Lidlist vihersalaattia, mutta ostanut toista kertaa, perusteelisestu huolimatta, sain tuosta salaatista pahan ripukin,
No tuskin se lidlista johtui etta sait? Ainakin paaasiassa Lidlin tuotteet ovat kotimaisia, nain olen havainnut. Itse en asu Suomessa, mutta taalla Englannissa ostamani kasvikset ovat paallisesti brittilaisia, tietenkin nain talviaikaan eivat valttamatta ole. Mutta tuleehan muihinkin kauppaketjuihin ulkomaisia tuotteita kuin Lidliin
Joskus tulee syötyä näin vanhemmalla iällä, ihan pelkästään siksi kun ovat äärettömän halpoja. Harvoin kyllä linssejä, papuja ja muita kasvispainoitteista tulee syötyä.
Huomaan heti kun vatsaa vääntää kauheasti, en siedä ollenkaan kasvispainotteista ruokaa. Oma kehoni ei pidä noista yhtään ja siksi päätinkin nyt että lopetan kokonaan niiden syömisen.
Suomalaiset ovat syöneet hernerokkaa torstaisin jo perinteeksi asti joten eiköhän suomalaiset ole jo tottuneet palkokasveihin. Vatsa/ihminen tottuu siihen mitä syö bakteerikantakin tottuu auttamaan erilaisen ravinnon pilkkomisessa vähitellen. Oli se sitten lihaa tai kasviksia tai mitä vaan. Kokeile ettet syö punaista lihaa pariin kuukauteen ja syö sitä sitten kerralla, siitä seuraa se, että tuntuu kuin olisi syönyt lompakon tai palan nahkavyötä, kun siinä kestää aikaa että se vähitellen pilkkoutuu.