Neuvolassa valitetaan urheilijan painosta
Olen puulla päähän lyöty. Olen 27-vuotias nainen ja harrastanut kilpaurheilua lapsesta asti. Viime vuosina olen keskittynyt fitness-lajeihin ja painonnostoon. Olen lyhyt, vain 158-senttinen ja kisakaudesta ja vastaavista riippuen painoni vaihtelee välillä 56-64 kiloa. Aloin himmata tavoitteellista urheilua, kun perheen perustaminen tuli ajankohtaiseksi. Keskityn nyt toiseen ammattiini, mutta valmennan edelleen salilla paersonal trainerina ja vedän erästä junnujen harrasteryhmää.
Koska en ole enää jatkuvalla kisadieetillä, painoni on noin 62-65 kiloa. Rasvaprosenttini on vähän noussut kisa-ajoista, mutta se on edelleen 18, mikä on naiselle aika alhainen. Viskeraalisen rasvan määrä on lähes olematon. Lihasta löytyy ja olen vartalotyypiltäni vahva, massaa keräävä voimailija. Pyöreät pakarat, sito reisilihakset, kapea vyötärö, lihaksikas ja leveä yläselkä, habat jne.
Olen yleensä joutunut kuuntelemaan "tavisten" kauhistelua siitä, miten rasvaton, jänteinen, liian lihaksikas, kuivan kesän orava jne. olen. No, nyt olen raskaana, ja neuvolassa ääni kellossa on vaihtunut. Olen kertonut taustastani kilpaurheilijana, runsaista liikuntamääristäni ja pt:n hommistani. Olen kuvitellut, että neuvolassa ymmärrettäisiin, että tällaista aika äärimmilleen treenattua ihmistä ei arvioida ihan samojen käyrien mukaan kuin normikuntoilijaa.
En kuitenkaan tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa, kun minut määrättiin nyt sokerirasitustestiin YLIPAINONI vuoksi. Olen raskausviikolla 24 ja itse raskauskiloja on tullut vasta 2,5. Syön samoja terveellisiä ruokia kuin aina ennenkin, liikunta maistuu, nukun hyvin ja olo on mainio, virtsatestit aina ok.
Menen tietenkin rasituskokeeseen, kun se kerran määrättiin, ja lapseni terveys on minulle tärkeää. Olen kuitenkin äimän käkenä tästä ylipainoasiasta, jonka terkka on ottanut nyt kaksi kertaa puheeksi, vaikka olen yrittänyt selittää, että olen urheilija ja minulla on huomattavasti enemmän painavaa lihasmassaa kuin taviksella, ja rasvaprosenttini on erittäin pieni (saisi olla isompikin, toivon että rinnat kasvavat!).
Mutta ihan mielenkiinnosta, jos tätä lukee joku terveydenhoitaja. Eikö teidän koulutuksessanne todellakaan käydä yhtään läpi näitä kehonkoostumusasioita?
Kommentit (68)
Kaikki yli 25-vuotiaat raskaana olevat ohjataan nykyään sokerirasitukseen että tule nyt pois siellä puusta kiukuttelemasta ja lakkaa kuvittelemasta että terkka piti sinua lihavana.
https://www.vau.fi/raskaus/raskausajan-vaivat/odottajan-sokerirasitusko…
Näyttäisi olevan yli 25 vuotiaalle ensisynnyttäjälle perussettiä.
Liikun viikossa noin 20 tuntia (ryhmäliikunta, tanssi, sali jne.). Olen aina ollut kiinteä ja lihasta kertyy suht helposti. Syön terveellisesti ja en edes pidä herkuista. Painoindeksin takia työterveyshoitaja piti minulle luentoa terveellisistä elämäntavoista, diabetesriskistä jne. Tapauskohtaista harkintaa voisi todellakin olla! Tuli vähän epäuskoinen olo, että kuunnellaanko asiakasta lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Liikun viikossa noin 20 tuntia (ryhmäliikunta, tanssi, sali jne.). Olen aina ollut kiinteä ja lihasta kertyy suht helposti. Syön terveellisesti ja en edes pidä herkuista. Painoindeksin takia työterveyshoitaja piti minulle luentoa terveellisistä elämäntavoista, diabetesriskistä jne. Tapauskohtaista harkintaa voisi todellakin olla! Tuli vähän epäuskoinen olo, että kuunnellaanko asiakasta lainkaan?
Minä en ole alan ihminen, mutta epäilisin että terkka jaksaa kuunnella noita juttuja tiettyyn rajaan. Voisin kuvitella, että noin puolet lievästi ylipainoisista alkaa selittää, miten liikkuvat ja syövät terveellisesti ja niin edelleen. Koska eihän kukaan halua identifioitua siihen ylipainoisten porukkaan, kuten tästäkin ketjusta käy ilmi.
Liian moni nainen yliarvioi omat lihakset. Ei niitä kerry yhdellekkään naiselle helpolla, useimmille ei ikinä.
Moni ns lihaksikas nainen on saanut pettyä kun katsottu vähän tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Liian moni nainen yliarvioi omat lihakset. Ei niitä kerry yhdellekkään naiselle helpolla, useimmille ei ikinä.
Moni ns lihaksikas nainen on saanut pettyä kun katsottu vähän tarkemmin.
Ap on käynyt kehonkoostumusmittauksessa ja rasvaprosentti oli norminaista pienempi.
Kiitos kaikille vastauksista. Eiköhän tämä aihe ole nyt käsitelty loppuun. En ole siis pyytänyt:
-tietoa raskausdiabeteksen riskeistä (tiedän ne kyllä)
-jankutusta viesti toisensa perään siitä, että kaikki yli 25-vuotiaat joutuvat testiin (minulle syyksi sanottiin siis ENSISIJAISESTI painoni, eikäni, ja painostani huomautettiin MYÖS ENSIMMÄISELLÄ käynnillä)
-teidän arvioitanne ja spekulaatioitanne siitä, olenko lihava ja kuka on
sen sijaan olen kysynyt:
-tuijotetaanko neuvolassa todellakin vain painoindeksiä, jos odottava äiti on voimailija, kuten minä?
Sain vastauksen kysymykseeni ja lisäksi sellaista informaatiota ja kaakatusta, jota en pyytänyt ja jota en tarvitse, joten eiköhän tämä ole tällä selvä.
Klikkasin auki kun otsikosta ajattelin että joku mamma täällä pitää neuvolaikäistä muodostelmaluistelijaansa yms. ”urheilijana” ja neuvolassa on sanottu että
lapsi on liian laiha. Onneksi ei ollut näin hullu ketju.