Neuvolassa valitetaan urheilijan painosta
Olen puulla päähän lyöty. Olen 27-vuotias nainen ja harrastanut kilpaurheilua lapsesta asti. Viime vuosina olen keskittynyt fitness-lajeihin ja painonnostoon. Olen lyhyt, vain 158-senttinen ja kisakaudesta ja vastaavista riippuen painoni vaihtelee välillä 56-64 kiloa. Aloin himmata tavoitteellista urheilua, kun perheen perustaminen tuli ajankohtaiseksi. Keskityn nyt toiseen ammattiini, mutta valmennan edelleen salilla paersonal trainerina ja vedän erästä junnujen harrasteryhmää.
Koska en ole enää jatkuvalla kisadieetillä, painoni on noin 62-65 kiloa. Rasvaprosenttini on vähän noussut kisa-ajoista, mutta se on edelleen 18, mikä on naiselle aika alhainen. Viskeraalisen rasvan määrä on lähes olematon. Lihasta löytyy ja olen vartalotyypiltäni vahva, massaa keräävä voimailija. Pyöreät pakarat, sito reisilihakset, kapea vyötärö, lihaksikas ja leveä yläselkä, habat jne.
Olen yleensä joutunut kuuntelemaan "tavisten" kauhistelua siitä, miten rasvaton, jänteinen, liian lihaksikas, kuivan kesän orava jne. olen. No, nyt olen raskaana, ja neuvolassa ääni kellossa on vaihtunut. Olen kertonut taustastani kilpaurheilijana, runsaista liikuntamääristäni ja pt:n hommistani. Olen kuvitellut, että neuvolassa ymmärrettäisiin, että tällaista aika äärimmilleen treenattua ihmistä ei arvioida ihan samojen käyrien mukaan kuin normikuntoilijaa.
En kuitenkaan tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa, kun minut määrättiin nyt sokerirasitustestiin YLIPAINONI vuoksi. Olen raskausviikolla 24 ja itse raskauskiloja on tullut vasta 2,5. Syön samoja terveellisiä ruokia kuin aina ennenkin, liikunta maistuu, nukun hyvin ja olo on mainio, virtsatestit aina ok.
Menen tietenkin rasituskokeeseen, kun se kerran määrättiin, ja lapseni terveys on minulle tärkeää. Olen kuitenkin äimän käkenä tästä ylipainoasiasta, jonka terkka on ottanut nyt kaksi kertaa puheeksi, vaikka olen yrittänyt selittää, että olen urheilija ja minulla on huomattavasti enemmän painavaa lihasmassaa kuin taviksella, ja rasvaprosenttini on erittäin pieni (saisi olla isompikin, toivon että rinnat kasvavat!).
Mutta ihan mielenkiinnosta, jos tätä lukee joku terveydenhoitaja. Eikö teidän koulutuksessanne todellakaan käydä yhtään läpi näitä kehonkoostumusasioita?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinä olet lihava.
Jos rasvaprosentti on 18, ei voi olla lihava.
No tuollaisia tahvanoita ne "ammattilaiset" on. Minutkin määrättiin sokerimittaukseen kun olin laihtunut 10kg ja sokeri laskenut normaaliksi ja vielä tästäkin 5kg lisää alaspäin. Yksi kilpabodari taas sai kuulla työterveydessä olevansa "ylipainoinen" jollain alle 10 rasvaprosentilla.
Terkkarit tekevät työtään, työskentelevät heille annettujen ohjeiden mukaan. Eivät he ole niin kiinnostuneita juuri sinun kropastasi.
Terveydenhuollon ammattilaisten ei ole tarkoitus työskennellä ohjeiden mukaan, vaan parhaan tiedon mukaan. Kyllähän niitä ohjeita on, ja jos ne vastaavat tosiseikkoja niin niitä on syytä noudattaa, mutta jos ohjeet ja tosiasiat ovat ristiriidassa niin mennään tosiasioiden mukaan.
Tosiasia on, että BMI:llä määriteltynä ap on lievästi ylipainoinen. Sen tosiasian mukaan terveydenhoitajan on toimittava, toki asiallisesti eikä mitenkään ivaten.
Ja tosiasia on, ettei BMI ole kaikissa tilanteissa totuudenmukainen ylipainon tai lihavuuden mittari. Kyllä tämän jokainen terveydenhuollon ammattilainen tietää.
Sokerirasitukseen joutuu, jos BMI yli 24. Siinä ei mitään muuta ole.
Eihän Neuvolassa muutenkaan hirveästi tietotaitoa ole eri tyyppisten ihmisten kanssa. Esim yhä ovat kasvissyöjien kanssa pulassa, kun tietoa on vähän, mutta pätemisen tarvetta hurjasti.
Vierailija kirjoitti:
Minut passitettiin siksi, että veljelläni ja äidilläni on diabetes. Hyvä kun huolehtivat.
niin ja minulla olikin raskausdiabetes, mutta sokeriarvot pysyi loistavina pelkällä ruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinä olet lihava.
No tuollaisia tahvanoita ne "ammattilaiset" on. Minutkin määrättiin sokerimittaukseen kun olin laihtunut 10kg ja sokeri laskenut normaaliksi ja vielä tästäkin 5kg lisää alaspäin. Yksi kilpabodari taas sai kuulla työterveydessä olevansa "ylipainoinen" jollain alle 10 rasvaprosentilla.
Terkkarit tekevät työtään, työskentelevät heille annettujen ohjeiden mukaan. Eivät he ole niin kiinnostuneita juuri sinun kropastasi.
Terveydenhuollon ammattilaisten ei ole tarkoitus työskennellä ohjeiden mukaan, vaan parhaan tiedon mukaan. Kyllähän niitä ohjeita on, ja jos ne vastaavat tosiseikkoja niin niitä on syytä noudattaa, mutta jos ohjeet ja tosiasiat ovat ristiriidassa niin mennään tosiasioiden mukaan.
Tosiasia on, että BMI:llä määriteltynä ap on lievästi ylipainoinen. Sen tosiasian mukaan terveydenhoitajan on toimittava, toki asiallisesti eikä mitenkään ivaten.
Ja tosiasia on, ettei BMI ole kaikissa tilanteissa totuudenmukainen ylipainon tai lihavuuden mittari. Kyllä tämän jokainen terveydenhuollon ammattilainen tietää.
Eipä olekaan ja silti jokainen BMI yli 24 määrätään sokerikokeeseen.
Ehkä terkka on käyttänyt väärää sanontaa ja puhunut ylipainosta, se on taas tämän yhden oma kohtaista typeryyttä. Eipä kaikesta tarvii ottaa korviinsa ja jäädä niitä mällystämään.
ohis
Pk seudulla kaikki yli 25 ensisynnyttäjät laitetaan testiin riippumatta painosta. Varmaan painoindeksiraja on myös. Lisäksi sukurasite. Hyvä vaan, itselläni oli vaikka olen hoikka.
Jos on terkkareille annettu joku bmi raja, turha sitä on tapauskohtaisesti enää arvioida. Ikäsi puolesta olisit joka tapauksessa päässyt rasitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinä olet lihava.
Jos ihminen painaa liikaa on lihava.
Mun tytär on 158-senttinen ja painaa 46 kiloa
Normaali
Omia mittojasi et kehdannutkaan kertoa, mikä kertoo jo ihan tarpeeksi.
Tässäpä ohimennen kuva törkeän lihavasta miehestä (108kg) https://everydaypower.com/wp-content/uploads/2018/02/Dwayne-Johnson-Quo…Olen 171 ja 62 mutta olenkin yli nelikymppinen kilpirauhaspotilas.
Eli rasvaprosenttisi on noin 30. Normaalin rajoissa vielä, mutta olet selvästi lihavampi kuin ap.
Minä olenkin vaihdevuotinen kilpirauhaspotilas.
Ja siksi sulla on oikeus väittää ap:tä lihavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinä olet lihava.
Terveydenhoitajalla ei ole kovin pitkiä aikoja käytettävissä yhden asiakkaan kanssa. Juuri siksi hän käyttää BMI:n kaltaisia indikaattoreita. Ihan oikeasti, ei sitä terkkaa kiinnosta yhtä paljon kuin sinua itseäsi, ovatko kilosi lihasta vai rasvaa vai sekä että.
Sokerirasitus on edullinen testi. Se tehdään kaikille yli 25-vuotiaille ensisynnyttäjille joka tapauksessa. Piilevä raskausdiabetes voi taas aiheuttaa harmia sekä vauvalle että äidille. Joten tietenkin ap kannattaa lähettää sokerirasitukseen.
Luulin, että siihen pitää myös olla jotain nousua veriarvoissakin, ennen kuin sinne määrätään. Ilmeisesti ei, vaan on automaatio.
No kai sillä terkkarilla silmät on päässä.
Jos paino tulee lihaksesta eikä rasvasta niin onhan se kroppa nyt ihan erinäköinen.
Itsekkin jouduin sokerirasitukseen 24-vuotiaana kun tulin raskaaksi, mitat 162 cm/65 kg. Sukurasitteena diabetes, olen myös aika vankka/roteva rakenteeltani ja näytän tuossakin painossa aika paksulta.
Vierailija kirjoitti:
Minutkin laitettiin rasitukseen kun odotin kuopusta 27-vuotiaana. Jollei terkka alleviivannut että nyt painon vuoksi joudut rasitukseen, niin epäilen ensisijaiseksi syyksi ikää.
Jos terkka ylipäätään toistuvasti huomauttaa painosta niin anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Varmasti taustasi vuoksi osaat ja haluat syödä järkevästi. Liikunnallista loppuraskautta!
Tuossa on vaan se ongelma, että ap:n tietoihin jää pysyvästi, että hän on ylipainoinen. Parempi yrittää oikaista terkan käsitys, vaikka se vaikeaa olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että siihen pitää myös olla jotain nousua veriarvoissakin, ennen kuin sinne määrätään. Ilmeisesti ei, vaan on automaatio.
Sokerirasitus nimenomaan on se koe, jossa tutkitaan verensokeriarvot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minutkin laitettiin rasitukseen kun odotin kuopusta 27-vuotiaana. Jollei terkka alleviivannut että nyt painon vuoksi joudut rasitukseen, niin epäilen ensisijaiseksi syyksi ikää.
Jos terkka ylipäätään toistuvasti huomauttaa painosta niin anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Varmasti taustasi vuoksi osaat ja haluat syödä järkevästi. Liikunnallista loppuraskautta!
Tuossa on vaan se ongelma, että ap:n tietoihin jää pysyvästi, että hän on ylipainoinen. Parempi yrittää oikaista terkan käsitys, vaikka se vaikeaa olisikin.
Miksi se pitäisi oikaista? Ketä kiinnostaa?
Et ole ainoa jolle käynyt näin. Koeta kestää nyt ja se helpottaa kun vauva on syntynyt ja sinun asiasi ei kiinnosta enää ketään. Kunnes sitten jos tulet uudestaan raskaaksi. Näin ainakin minun kohdallani kahdella eri paikkakunnalla.
Minä joudun sokerirasitukseen vaan sen takia, kun täytän raskausaikana 25. Suvussa ei ole diabetesta ja olen normaalipainoinen. Pissassa ei ole ollut sokeria ja sormenpäästä olen töissä ajoittain ruokailun jälkeen mittaillut (olen sh), niin sokeri ei ole kertaakaan ollut yli 5. Silti.
Vierailija kirjoitti:
No kai sillä terkkarilla silmät on päässä.
Jos paino tulee lihaksesta eikä rasvasta niin onhan se kroppa nyt ihan erinäköinen.
Ja voi olla että paino tulee vaikka nesteestä, jos on aineenvaihdunnassa vikaa. Mutta onneksi terkan ei tarvitse näitä kaiken muun työnsä ohella mietiskellä. Hän laskee BMI:n ja sen mukaan ohjaa jatkotutkimuksiin.
Neuvolakäyntejä on vähennetty todella paljon. Terkan pitäisi selvittää päihdehistoriat, piilevät masennukset, parisuhteen tila ja foolihapon saanti. Hänen pitäisi tehdä mittaukset ja jakaa informaatiota, antaa evästykset sikiöseulontoihin, hoitaa isyysasiat kuntoon ja huolehtia että äitiysavustus haetaan ajoissa. Sekä ennen kaikkea valvoa vauvan vointia.
Ymmärrän kyllä, jos hän ei ehdi selvittää, onko ylipaino rasvaa vai lihasta.
Neuvola on neuvola, ei totuuksela. He toimivat annettujen ohjeiden mukaan, mutta ei niitä ole pakko noudattaa. Eikä sinne sokerirasitukseen ole pakko mennä, se on täysin vapaaehtoista. Niin kuin neuvolassa käyntikin. Ymmärrän, että voi siepata väärän termin käyttö, koska perinteinen BMI-mittari ei päde sinuun, suurimmalle osalle se kuitenkin pätee.
Voisiko kyse olla raskausajan diabeteksen epäilystä? Vaimollani oli raskausajan diabetes joka meni pois synnytyksen jälkeen. Ei ollut eikä ole ylipainoinen, itse asiassa jopa alipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on vaan se ongelma, että ap:n tietoihin jää pysyvästi, että hän on ylipainoinen.
Mitä sitten?