"Pco-tyyppiset munasarjat"?
Kävin gynellä, kun 1.5kk pillereiden lopetuksesta on mennyt ja halusin varmistua, onko kaikki ok vaikkei vuotoja ole kuulunut vielä (13 vuotta Pillereillä ja viim 5 vuodotta mineillä). Löydöksenä oli mahd keltarauhasvaikutus, vajaa 5mm limakalvo ja erittäin fertiilin näköiset munarakkulat (ei kasvavia munasoluja). Odotellaan josko menkat tulisi parin viikon sisään.
Lääkäri totesi kuitenkin olevan pco-tyyppiset ovariot. Omista vuodoista ei ole tietoa kun ikä mennyt Pillereillä. Olen hoikka ja lihaksikas, verenpaine matala, verensokeri ok, Ei liikakarvoitusta (joskin kaikki karvat tukkaa myöten miltei pikimustat). Ultrakuvasta näen itse n. 6 -7 munarakkulaa esillä vaikka pahaa itse kuvaa tulkita - miten tämä toteamus pitäisi nyt ottaa? Kamala pelko lapsettomuudesta, ja että onko minulla todellakin nyt pco? Onko muille väläytelty tällaisista "pco-tyyppisistä" munasarjoista ilman diagnoosia? Kai myös kovin ylidoagnosoitu ja voi kertoa myös aktiivisista munasarjoista? Voi apua.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Älä liikaa säikähdä.
Itse kun lopetin pillerit, huomasin nopeasti että kierrossa häikkää. Oli pitkä ja piteni vain.
Lapsettomuusklinikalta pilleriresepti kouraan ja sillä
ovulaatio saatiin aikaan ja raskaus pystyi alkamaan. Pcos ei siis ole mikään kammottava tuomio välttämättä. Hyvin kevyellä ja helpolla avullakin voi raskautua, toiset eivät tarvitse edes sitä.
pcos, pco ja pco-tyyppiset munasarjat ovat eri asioita.
Itsellä kesti pillereiden lopettamisen jälkeen 6 vuotta, että kuukautiskierto palautui normaaliksi. Lopettamisen jälkeen oli 3 vuotta täysin ilman menkkoja, sitten 1-2x vuoteen ja nykyään pitkällä kierrolla melkein joka kuukausi.
Yksityisellä gynellä käynyt kun vaivasi, ei mitään muuta diagnoosia kuin että paikat terveet, normaalit ja hormonitoiminta ok, mutta menkat vain jostain syystä nukkuu. Ekat menkat tuon täysin ilman 3v. vaati myös sen, että ei enää ollut niin alhainen rasvaprosentti kun lihoin terveisiin mittoihin ja sain myös krooniseen keuhkosairauteeen avun.