"Pco-tyyppiset munasarjat"?
Kävin gynellä, kun 1.5kk pillereiden lopetuksesta on mennyt ja halusin varmistua, onko kaikki ok vaikkei vuotoja ole kuulunut vielä (13 vuotta Pillereillä ja viim 5 vuodotta mineillä). Löydöksenä oli mahd keltarauhasvaikutus, vajaa 5mm limakalvo ja erittäin fertiilin näköiset munarakkulat (ei kasvavia munasoluja). Odotellaan josko menkat tulisi parin viikon sisään.
Lääkäri totesi kuitenkin olevan pco-tyyppiset ovariot. Omista vuodoista ei ole tietoa kun ikä mennyt Pillereillä. Olen hoikka ja lihaksikas, verenpaine matala, verensokeri ok, Ei liikakarvoitusta (joskin kaikki karvat tukkaa myöten miltei pikimustat). Ultrakuvasta näen itse n. 6 -7 munarakkulaa esillä vaikka pahaa itse kuvaa tulkita - miten tämä toteamus pitäisi nyt ottaa? Kamala pelko lapsettomuudesta, ja että onko minulla todellakin nyt pco? Onko muille väläytelty tällaisista "pco-tyyppisistä" munasarjoista ilman diagnoosia? Kai myös kovin ylidoagnosoitu ja voi kertoa myös aktiivisista munasarjoista? Voi apua.
Kommentit (22)
No minulle sanottiin noin joskus 25-26-vuotiaana gynekologilla. Pelästyin ja vaikutti siihen, että sain esikoisen alle 30-vuotiaana.
Mutta siis, ei mitään pco-oireita ole ollut minulla, aina säännölliset kuukautiset ollut ja lapset saivat alkunsa helposti.
Pari kertaa mainitsin asiasta seuraavien vuosien aikana muille gynekologeille, ja aiheutti lähinnä hymähtelyä ja eivät oikein pitäneet järkevänä diagnoosina.
Aika näyttää.
Itse kanssa 26. Piinaavaa odotella tuleeko vuotoja nyt sitten vai Ei, ja kuinka säännöllisesti. Ystävälle oli sanottu pco-tytppisyyden olevan merkki myös nuoren naisen aktiivisista munasarjoista. Toivotaan sitä. En vaan itse näe uä-kuvasta millään yli kymmentä munarakkulaa.
Ap
Siinä muuten voi mennä puoli vuottakin että pitkän pillerien syönnin jälkeen tulee menkat, eikä ole silti mitään vikaa.
Tuolla pco-tyyppisyydellä ei ole käytännössä mitään merkitystä mihinkään. yhden muunkin kriteerin kolmesta täytyy täyttyä, jotta sinulla diagnosoitaisiin PCO. Toinen niistä on, ettei munasolu irtoa. Mutta koska olet lopettanut pillerit noin vähän aikaa sitten on hyvin luonnollista jos munasoluja ei nyt vähään aikaan irtoa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kanssa 26. Piinaavaa odotella tuleeko vuotoja nyt sitten vai Ei, ja kuinka säännöllisesti. Ystävälle oli sanottu pco-tytppisyyden olevan merkki myös nuoren naisen aktiivisista munasarjoista. Toivotaan sitä. En vaan itse näe uä-kuvasta millään yli kymmentä munarakkulaa.
Ap
Joo, ns. vilkkaat munasarjat näyttävät pco-tyyppisiltä. Mutta pcos:ää ei diagnosoida ellei lisäksi ole toistuvaa munasolujen irtoamattomuutta (noin pian pillereistä on tavallista ettei irtoa, vasta 3-6 kk päästä voi sanoa että on epänormaalia jos ei ala irtoamaan kierroilla), tai merkkejä kohonneesta mieshormonipitoisuudesta.
Mulla tuli juuri pcos tyyppiset munasarjat lapsettomuushoidoista, kun monen vuoden ajan (pieniä taukoja välissä) hormoneilla kasvatettiin munasoluja normaali enemmän.
Ei diagnosoitu vaan sanottiin että seuraillan.
No, nyt tässä raskaudessa tulleet kilot ei lähde kirveelläkään vaikka urheilen ja lasken kalorit. Ennen tippui itsekseen hetkessä, aiempia raskauksia oli kolme tuota ennen. Pcos tekee pinonhsllinnasta vaikeaa ja laihduttamisesta vielä vaikeampaa. Karvankasvu myös nopeaa, onneksi ei kuitenkaan mallia DDRn kuulantyöntäjä.
En tiedä mitä tälle pitää tehdä? Ei mitään?
Ihanan lohduttavia vastauksia, kiitos. Ja hetkinen: jos nähdään ultrassa verenkierroltaan keltarauhaseksi sopiva kaiku, eikö se tarkoittaisi munasolun irronneen ja keltarauhasen kehittyneen tilalle?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli juuri pcos tyyppiset munasarjat lapsettomuushoidoista, kun monen vuoden ajan (pieniä taukoja välissä) hormoneilla kasvatettiin munasoluja normaali enemmän.
Ei diagnosoitu vaan sanottiin että seuraillan.No, nyt tässä raskaudessa tulleet kilot ei lähde kirveelläkään vaikka urheilen ja lasken kalorit. Ennen tippui itsekseen hetkessä, aiempia raskauksia oli kolme tuota ennen. Pcos tekee pinonhsllinnasta vaikeaa ja laihduttamisesta vielä vaikeampaa. Karvankasvu myös nopeaa, onneksi ei kuitenkaan mallia DDRn kuulantyöntäjä.
En tiedä mitä tälle pitää tehdä? Ei mitään?
Jos tämä nyt on seurausta hoidoista, ei kai diagnoosia oikein voi tehdä. Painonhallintaa ja odotusta, Kun selvästi merkki aktiivisista munasarjoista hoitojen myötä. Ja munarakkuloitahan syntyy kierron eri vaiheessa, osa sitten surkastuu pois.
Mulla todettiin nuorena pco-tyyppiset munasarjat. Mulla tuli menkat kahdesti vuodessa. Muita varsinaisia pco-oireita ei ollut. Mulla se kyllä vaikeutti ensimmäistä raskautta (kolme vuotta meni), mutta eka raskaus muutti kropan toimintaa ja sen jälkeen kuukautiset on olleet säännölliset ja kahdesti olen sen jälkeen tullut helposti raskaaksi.
Mulla gyne joskus totesi tuon saman. Lapsia ei ikinä saatu luonnonmukaisin menetelmin, eikä hoitoihin haluttu alkaa. Jäi tekemättä jälkikasvu.
E-pillereiden pitkäaikaiskäyttö lisää todennäköisyyttä saada munasarjoihin kystiä (rakkuloita), ja se puolestaan voi aiheuttaa hedelmällisyyden menettämisen ("lapsettomuutta").
Toinen mielenkiintoinen fakta: rakkulat munasarjoissa ovat yleisempiä naisilla, joilla on epävakaa persoonallisuushäiriö (Borderline Personality Disorder).
Do You Have PCOS? Here's What You Need to Know About PCOS & BPD
Vierailija kirjoitti:
No minulle sanottiin noin joskus 25-26-vuotiaana gynekologilla. Pelästyin ja vaikutti siihen, että sain esikoisen alle 30-vuotiaana.
Mutta siis, ei mitään pco-oireita ole ollut minulla, aina säännölliset kuukautiset ollut ja lapset saivat alkunsa helposti.
Pari kertaa mainitsin asiasta seuraavien vuosien aikana muille gynekologeille, ja aiheutti lähinnä hymähtelyä ja eivät oikein pitäneet järkevänä diagnoosina.
Aika näyttää.
Niinpä niin, hymähtelyä. Kun surullista ja samalla huvittavaa, miten potilaita johdetaan harhaan... mutta ihan kaikkea ei kannata potilaille kertoa. Viisas pysyy hiljaa.
Moni teistä saa rakkuloita luultavasti sen vuoksi, että syötte vuositolkulla hormooneja.
Julkinen terveydenhuolto ei halua teitä asiakkaiksi kierukan asetukseen/poistoon, kun voisitte vain napsia niitä hormooneja nassuun. Ette tule saamaan sympatiaa, jos olette tätä vastaan. Päinvastoin.
kun lopetin pillereiden käytön, niin kuukautisia ei enää tullut. vuoden odottelun jälkeen lähete polille ja siellä ultrattiin, gyne totesi niin ikään, että pco-tyyppiset munasarjat, mutta ei pco:ta. hoidoksi keltarauhashormonia, joka sitten käynnisti kuukautiset. vuosia myöhemmin kierukkaa asennettaessa mainitsin gynelle tästä pco-tyyppisyydestä, hän sitten ultrauksen aikana sanoi, että ihan normaalit munasarjat on ja hyvin toimivat, voit unohtaa koko asian.
olen itsekseni miettinyt (olen siis kuullut muiltakin tätä samaa tarinaa, että heillekin sanotti pco-tyyppiset mnunasarjat pillereiden lopettamien jälkeen), että jospa tuo on vain oire pillereiden lopettamisesta: voisin kuvitella, että joskus keholla menee aikaa herätä siihen että hormoneita pitää alkaa taas tehdä itse ja sen seurauksena sitten tulee tuollaisiakin löydöksiä.
sanoisin siis, että älä turhaan murehdi tuota pco-tyyppisyys huomiota: se ei merkitse vielä pco-diagnoosia
Joskus parikymppisenä minullekin sanottiin, että munasarjat näyttävät monirakkulaisilta. Jos en olisi tuota lääkärin suusta kuullut, en olisi itse koskaan edes tullut ajatelleeksi koko asiaa. Olen hormonaalisesti täysin normaali, nyt jo päälle nelikymppinen nainen. Tulin ihan normaalisti raskaaksi ja kuukautiskiertoni on ollut säännöllinen sen 17 vuotta, jonka olen ollut ilman hormonaalista ehkäisyä. Eikä mitään PCO-oireita ole ollut koskaan. Ei kannata tuolle lääkärin kommentille uhrata enempää aikaa.
Älä liikaa säikähdä.
Itse kun lopetin pillerit, huomasin nopeasti että kierrossa häikkää. Oli pitkä ja piteni vain.
Lapsettomuusklinikalta pilleriresepti kouraan ja sillä
ovulaatio saatiin aikaan ja raskaus pystyi alkamaan. Pcos ei siis ole mikään kammottava tuomio välttämättä. Hyvin kevyellä ja helpolla avullakin voi raskautua, toiset eivät tarvitse edes sitä.
Aika näyttää. Pillerit laittavat kropan oman toiminnan horrokseen. Itsellä 3kk pillereiden lopettamisesta sama tilanne. Ei siitä muuttunut ilman lääkkeitä ja vastw lääkkeisiin oli heikko. Ennen pillereitä kuukautiset olivat olleet hyvin epäsäännölliset, mutta en silloin nuorena osannut asiaa ajatella.