Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Postiosoite pakollinen?

Vierailija
11.02.2020 |

Minulla on tilanne, jossa olen toistaiseksi vailla vakituista asuinsijaa ja tehtyäni "muuttoilmoituksen" digi- ja viestintävirastolle (ex-maistraatti) sekä Postille, minulle keksittiin postiosoite. Pyynnöstäni postiosoite poistettiin DVV:sta. Posti kuitenkin väittää, että osoite on Suomen lain mukaan pakollinen. Kumpi on oikeassa?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poste restante riittää. Jos joku väittää pakolliseksi, laittaa todisteeksi sen säädöksen.

Vierailija
2/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko sinusta järkevää, että et voi vastaanottaa postia?

Yleensä sun tilanteessa olevilla on poste restante -osoite.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poste restante riittää. Jos joku väittää pakolliseksi, laittaa todisteeksi sen säädöksen.

Minulle keksittin juuri tuo Poste Restante. Ei edes ilmoitettu tai kysytty, mille paikkakunnalle.

Vierailija
4/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onko sinusta järkevää, että et voi vastaanottaa postia?

Yleensä sun tilanteessa olevilla on poste restante -osoite.

On, todellakin. Muuten ei olisi väliä.

ap

Vierailija
5/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ei niinkään se, "etten voisi vastaanottaa postia", vaan se että se ylipäänsä lähetetään.

Missä säädös, että pakko saada lähettää?

Vierailija
6/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

saahan noita postilokerojakin.. onko ne 30e/v tjsp..`?

Vierailija
8/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle keksittin juuri tuo Poste Restante. Ei edes ilmoitettu tai kysytty, mille paikkakunnalle.

Jos ei itse ilmoita osoitetta, tulee automaattisesti poste restante ja paikkakunta määräytyy viimeisimmän vakituisen osoitteen mukaan.

Vierailija
9/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

DVV sanoo että lain mukaan ei ole pakko, Posti sanoo että on. Kumpi on oikeassa, kumpi valehtelee tai antaa väärää tietoa?

Vierailija
10/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo joku paikka on oltava postille, se on pakollinen. Tämän ei tarvitse olla asuinpaikka. Postilokero sopii postiosoitteeksi. Siinä se ero osoitteessa ja postiosoitteessa.

Vierailija
11/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei itse ilmoita osoitetta, tulee automaattisesti poste restante ja paikkakunta määräytyy viimeisimmän vakituisen osoitteen mukaan.

Olen kerran aiemmin muuttanut vastaavassa tilanteessa, ja silloin Poste Restante EI tullut automaattisesti; sitä kuitenkin kysyttiin, suositeltiin.

Vierailija
12/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo joku paikka on oltava postille, se on pakollinen. Tämän ei tarvitse olla asuinpaikka. Postilokero sopii postiosoitteeksi. Siinä se ero osoitteessa ja postiosoitteessa.

En usko, ennen kuin saan lakipykälän tietooni.

Vierailija
13/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

saahan noita postilokerojakin.. onko ne 30e/v tjsp..`?

Kyse on siitä, että en halua postiosoitetta. DVV:ssä sitä ei nyt ole, Posti ei siitä keksitystä luopuisi.

Vierailija
14/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä oikeudella Postilla on oikeus antaa ymmärtää, että minulle voisi lähetellä postia?

Vierailija
15/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laki irtolaisuudesta kumottiin 1987. Sen jälkeen ei siis ole ollut rikos olla vailla vakituista asuinsijaa ja osoitetta"

Lähde: http://www.kysy.fi/kysymys/pitaako-jokaisella-suomessa-asuvalla-olla-os…

Vierailija
16/24 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo joku paikka on oltava postille, se on pakollinen.

Keksitkö tämän pakollisuuden ihan omasta päästäsi? Moni vaan sanoo "joo, pakollinen" mutta kun kysyy mihin väite perustuu, hiljenee.

Vierailija kirjoitti:

Tämän ei tarvitse olla asuinpaikka. Postilokero sopii postiosoitteeksi. Siinä se ero osoitteessa ja postiosoitteessa.

Kyse ei ole nyt lainkaan kotiosoitteesta, ts. en kysyt koti- ja postiosoitteen erosta.

Vierailija
17/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia selvisi viimein, tosin ei helpolla.

Piti soittaa uudestaan DVV:oon, kuluttaja-asiamiehelle, poliisille, ja pari kertaa vielä Postille.

Pyyntöni oli postillekkin vieras... mutta asia selvitettiin, ja postiosoiteteni poistettiin. Mistään lakipykälistä ei missään kohtaa puhuttu.

Posti piti itsekkin erikoisena, että minulle oli keksitty postiosoite, josta ei edes ilmoitettu minulle.  Minulle sanottiin ensin, että minun pitää ilmoittaa kaikille tahoille jotka ehkä saivat postiosoiteteni - mutta katsottuani listaa se tuntui kohtuuttomalta, joten soitin uudestaan (jonotin muuten 2 tuntia) ja pyysin, että he korjaavat virheen tältäkin osin. No ilmeni että sehän menee kuitenki niin, että tietyt tahot saavat postilta säännöllisin väliajoin voinmassaolevan postiosoitteen; viranomaiset DVV:sta. 

Asia vaikuttaisi siis olevan kunnossa. Paitsi että Kela iski heti uhkauksella: eivät tee päätöstä (olin hakenut muutamalta kuukaudelta tukea), elleivät saa postittaa sitä. Siihen täytyy keksiä jotain, ilman että henkilökohtaista postiani joutuu paljon palautetuksi tai jopa kadoksiin, kuten viimeisen puolen vuoden aikana on käynyt. Vähän kiristyksen makua, jos postiosoite on muka päätöksenteon ehdoton edellytys. No, joka tapauksessa, postiosoitteen puuttuminen EI ole rikos.

Vierailija
18/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo kiristäminen ihan laillista toimintaa?

Vierailija
19/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan voida AUTOMAATTISESTI keksiä ihmiselle postiosoitetta.

Vierailija
20/24 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo kiristäminen ihan laillista toimintaa?

Ristiriitaista, jos laki sallii kiristämisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme