Lapsi/lapset kannattaa tehdä alle 25 vuotiaana
Lapset kannattaa tehdä ennen 25 ikävuotta. Se on nimen omaan lapsen etu. Itse olen vanhojen vanhempien lapsi (isä oli 50 ja äiti 43 kun synnyin) ja lapsuus sekä varsinkin nuoruus oli yhtä helvettiä. Kuilu vanhempiin oli niin suuri jo silloin kun olin nuori. Itse olen 54 ja lapseni ovat 33 ja 31 vuotiaat ja minulla on jo 10 vuotias lapsen lapsikin.
Kommentit (23)
Olen pahoillani, että sinulla oli ikävä lapsuus, ap. Minullakin on "vanhat" vanhemmat, mutta lapsuuteni oli hyvä ja täynnä lämpöä. Tiesin kyllä, että muiden luokkakaverien vanhemmat olivat nuorempia kuin omani, mutten koskaan osannut nähdä tätä ongelmana.
Itse olen alle 25 ja kohta vuosi yrittämistä täynnä. Ei vain meinaa onnistua. En silti "tee" lapsia tässä iässä vain iän takia, vaan koska koen olevani lapsen tuloon valmis ja niin on myös puolisoni. Toivottavasti tärppää pian.
Summa summarum, onnellinen ja ns. hyvä lapsuus perustunee enemmänkin tasapainoiseen perheeseen ja kokemukseen, että on arvostettu. Vanhempien/huoltajien iät ovat täten täysin toissijaisia.
Vierailija kirjoitti:
No tuossa on kyllä kaksi ääripäätä. 41 v. on aika vanha ensisynnyttäjä, mutta alle 25 v. todella nuori. Mites olisi jotain siltä väliltä, n. 30-35 v? Siinä iässä jaksaa vielä yövalvomiset ym. mutta on jo ehtinyt tehdä uraa, löytää itsensä ja vakiintua.
Kannattaa muistaa, että ihmiset ovat myös kovin erilaisia. Jotkut eivät ole henkisesti kypsiä ikinä ja jotkut jo parikymppisinä. Jotkut eivät myöskään vakiinnu tai "löydä itseään" koskaan, jotkut jo täysi-iän kynnyksellä. Vastakkainasettelu eri ikien välillä on myös tämän vuoksi turhaa ja keinotekoista.
Helsinkiläisten synnyttäjien keski-ikä on jo 32,3 vuotta. Äitien vanheneminen ei näy kuitenkaan vastasyntyneiden terveydessä.
-Hs