Onko AMK korkeakoulu?
Onko AMK siis korkeakoulu? Ystäväni aina kehuskelee kuinka hänen mies on korkeakoulutettu. Hän on käynyt AMK:n.
Kommentit (105)
Amk keksittiin koska tittelinkipeät tytöt jotka ei päässeet yliopistoon,tarvitsivat jonkun paremman sanan kuin amis.
Tämän huomas esim telkussa jossa amk:n käynyt ensihoitaja muisti mainita olevansa AMK ainakin 4 kertaa lyhyessä pätkässä.
t.DI
Vierailija kirjoitti:
Amk keksittiin koska tittelinkipeät tytöt jotka ei päässeet yliopistoon,tarvitsivat jonkun paremman sanan kuin amis.
Tämän huomas esim telkussa jossa amk:n käynyt ensihoitaja muisti mainita olevansa AMK ainakin 4 kertaa lyhyessä pätkässä.
t.DI
Sehän on hienoa, jos joku muistutti olevansa nimenomaan AMK. Yleensä nämä yrittävät kaikintavoin peitellä tätä ja käyttää ties mitä master ilmaisuja.
Niin yliopisto on vain keksitty tittelin kipeille opiston tytöille. Vähän kuin sihteeriopisto. Njaa no oikeastaan niillä ei ole mitään eroa kun miettii. Yliopisto on vaan ylempi opistoaste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entinen opisto. Ei ole korkeakoulu, ei valmista kandiksi eikä maisteriksi.
Missäs kivikaudella sinä elät, kun et tiedä, että on muitakin korkeakoulututkintoja kuin kandi tai maisteri? Kannattaisi opiskella niin ymmärtäisi asioita vähän laajemmin ja saisi päivitettyä tietotasonsa nykyaikaan.
No niin, kerropa nyt mitä muita korkeakoulututkintoja on kuin kandi ja maisteri
Meillä on Suomessa yliopistotutkinnot ja ammattikorkeakoulututkinnot
Niitä voidaan osin rinnastaa toisiinsa mutta ne eivät ole samat. Jos julkiseen virkaan tai tehtävään vaaditaan esimerkiksi yliopistollisen oppiaineen arvosana, ei tätä vaatimusta voi täyttää ammattikorkeakoulussa suoritetuilla opinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Niin yliopisto on vain keksitty tittelin kipeille opiston tytöille. Vähän kuin sihteeriopisto. Njaa no oikeastaan niillä ei ole mitään eroa kun miettii. Yliopisto on vaan ylempi opistoaste.
Sinä et sitten päässytkään yliopistoon?
Vierailija kirjoitti:
Jankuti jankuti. AMK yrittää olla vähän hienompi amis. Jotakinhan sen rupusakinkin on tehtävä.
Höpö höpö - kaikkien ammattiosaamista tarvitaan - yliopisto/korkeakoulu - ammattikorkeakoulu - ammattikoulu. Tehty työ ratkaisee, ei ensisijaisesti titteli
/yliopistomies
Vierailija kirjoitti:
t.DI
Jaahas, diplomi-insinööri onkin sitten hienompi kuin insinööri?. ja minä olen jumankauta sentään dosentti, että nyt arvostusta kehiin ja heti!
- dosentti-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäs kivikaudella sinä elät, kun et tiedä, että on muitakin korkeakoulututkintoja kuin kandi tai maisteri? Kannattaisi opiskella niin ymmärtäisi asioita vähän laajemmin ja saisi päivitettyä tietotasonsa nykyaikaan.
Niitä voidaan osin rinnastaa toisiinsa mutta ne eivät ole samat. Jos julkiseen virkaan tai tehtävään vaaditaan esimerkiksi yliopistollisen oppiaineen arvosana, ei tätä vaatimusta voi täyttää ammattikorkeakoulussa suoritetuilla opinnoilla.
DI? Mutta onko muita? Arkkitehti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.DI
Jaahas, diplomi-insinööri onkin sitten hienompi kuin insinööri?. ja minä olen jumankauta sentään dosentti, että nyt arvostusta kehiin ja heti!
- dosentti-
Tottakai DI on hienompi.
Ja taas vaihteeksi amk-morkkausketju. Eikö oikeasti ole muuta keskustelunaihetta?
Itse olen käynyt amk:n, koulutuksen mukaisia töitä on riittänyt ja sain juuri vakityön. Ei valittamista, oli se nyt sitten korkeakoulu tai ei 😊
HAHAHHAHA
ei ole. Se on nimetty tuolla tavalla jotta saisimme lähes kaikista suomalaisista "korkeakoulutettuja"
Se on väylä 6 keskiarvolla peruskoulunsa päättäneille päästä öykkäröimään paikoille, joille eivät kuulu.
Enkuksi University of Applied Sciences on vaan paljon makeemman kuulonen.
T: Amk-inssi
Mulla on ollut AMK-tutkinto vuodesta 2002, ja hyvin on töitä löytynyt sen jälkeen. Nyt corona-aikaankin meinaa olla vähän liikaa hommia. Ei oikein tiedä, että mihinkä tienaamansa rahat tuhlaisi, kun ei pääse matkustelemaankaan.
Älkää tuhlatko aikaa sen miettimiseen, että onko joku tutkinto akateeminen tai ei. Miettimään, että onko alalla töitä, ja maksetaan palkkaa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tää sama levy pyöri jo 20 vuotta sitten, kun valmistuin AMK:sta. Ja sen jälkeen olen tehnyt samoja töitä kuin akateemiset ja edennyt heidän esimiehekseen. On nuorempaa ja vanhempaa maisteria alla. Eli se tutkinto on vähän kuin kuuden ällän yo-todistus tai RUK - eli täysin merkityksetön, jos olet työelämässä muuten muita etevämpi.
Poikkeuksena työelämässä on tietysti kunnan ja valtion hommat, jossa pitää olla muodollisesti pätevä. Mutta yksityisellä puolella vain todelliset kyvyt lopulta merkitsee.
Se on amiksien korkeakoulu, mut ei akateeminen korkeakoulu.
Vierailija kirjoitti:
Eiks bachelor of social scienses ole kandi?
Se on sellainen työkkärin pupukurssiin verrannollinen.