Onko AMK korkeakoulu?
Onko AMK siis korkeakoulu? Ystäväni aina kehuskelee kuinka hänen mies on korkeakoulutettu. Hän on käynyt AMK:n.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entinen opisto. Ei ole korkeakoulu, ei valmista kandiksi eikä maisteriksi.
Itse asiassa mä opiskelen englanninkielisellä linjalla ja mun todistuksessani tulee lukemaan sana bachelor eli kandidaatti. Ja aivan niin kuin yliopiston kandeilla on mahdollisuus opiskella kahdessa vuodessa maisteriksi niin mullakin on se tilaisuus.
Ja englanniksihan ammattikorkeakoulu on University of Applied Sciences eli kirjaimellisesti käännettynä soveltavien tieteiden korkeakoulu
Niinpä, eli sovellatte teorioita mitä me akateemiset luomme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei AMK-hullu on päässyt suljetulta pois. Tais olla kuukauden latausreissu? Kyselitkö hoitajiltakin, onko amk korkeakoulu 😂
Joo, olihan se reissu se. Nyt on batterit täynnä. Jos käyn nyt AMK:n niin oonko mä sitten korkeakoulutettu? Hoitajat ei osanneet vastata.
Ne hoitajat taisi olla lähihoitajia kun ei osanneet vastata, sairaanhoitajat valmistuu nykyään amk:sta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, ammattikorkeakoulu se on, mutta amkkilaiset häpeää koulutustaan niin paljon, että usein unohtavat mainita tuon etuliitteen.
Tai sitten akateemisilla ei riitä itsetunto myöntämään etteivät ne maisterin paperit tee heistä mitenkään parempaa väkeä eivätkä myöskään suostu hyväksymään sitä tosiasiaa, että molemmat ovat kolmannen asteen koulutuksia.
👍
AMKsta valmistuneilla ei tutkintotodistuksessa lue korkeakoulututkinto vaan heillä lukee ammattikorkeakoulututkinto. Ilmeisesti AMKsta valmistuneet ovat lukutaidottomia, kun eivät käsitä, että se sama "ammatti" on osa heidän tutkintoaan.
Jos se kerran on saman arvoinen, niin miksi ammattikorkeakoululaiset niin häpeävät sitä myöntää ja jättävät kertomatta oleellisen osn tutkintonsa luonteesta?
AMK on verrattavissa oppisopimuskoulutukseen.
Sepä kamalaa jos ammatti on osa tutkintoa. Ehdottomasti pitää kuulua eliittiin ja olla ammattia vailla oleva maisteri kuten sinä arvon akateemikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa mä opiskelen englanninkielisellä linjalla ja mun todistuksessani tulee lukemaan sana bachelor eli kandidaatti. Ja aivan niin kuin yliopiston kandeilla on mahdollisuus opiskella kahdessa vuodessa maisteriksi niin mullakin on se tilaisuus.
Ja englanniksihan ammattikorkeakoulu on University of Applied Sciences eli kirjaimellisesti käännettynä soveltavien tieteiden korkeakoulu
Tavallaan. Te teette teoriassa, me käytännössä. Siksi meidän korkeakoulumme nimen edessä on sana ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä mitään teorioita ole luonut.
Vierailija kirjoitti:
Alempi korkeakoulututkinto.
Ei ole, vaan ammattikorkeakoulututkinto.
Lain mukaan korkeakoulututkintoja ovat:
ammattikorkeakoulusta saatavat
ammattikorkeakoulututkinto
ylempi ammattikorkeakoulututkinto
ja yliopistosta saatavat
alempi korkeakoulututkinto
ylempi korkeakoulututkinto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa, et taida olla kolmannen asteen koulutukseen koskaan päässytkään. Katkeruus paistaa läpi viestistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei AMK-hullu on päässyt suljetulta pois. Tais olla kuukauden latausreissu? Kyselitkö hoitajiltakin, onko amk korkeakoulu 😂
Joo, olihan se reissu se. Nyt on batterit täynnä. Jos käyn nyt AMK:n niin oonko mä sitten korkeakoulutettu? Hoitajat ei osanneet vastata.
Ne hoitajat taisi olla lähihoitajia kun ei osanneet vastata, sairaanhoitajat valmistuu nykyään amk:sta.
Eikö tule tarpeeksi keskustelua kun vastaat itsellesi?
Suomen koulurakenne:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://minedu.fi/…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että kävit lukion rämpien läpi ja olet ikuisesti kirjoilla yliopistossa ei tee sinusta mitään akateemista.
AMK insinööriksi valmistunut voi hakea yliopistoon DI koulutukseen, joka kestää 2 vuotta niinkuin niillä muillakin kandeilla. Eli kyllä, AMK on korkeakoulu ja AMK insinööri on kandin arvoinen tutkinto.
Jokainen, joka on opiskellut sekä AMKissa että yliopistossa, tietää oikein hyvin että AMK ei ole korkeakoulu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta, vaikka amkeissa kovasti muuta yritetäänkin kertoa.
Suomessa tämä kerronta ehkä vielä toimiikin, mutta mitä sitten kun amkista valmistuneet kuvittelevat jatkavansa opintoja ulkomailla..
Jaa mistä tiedän? No oma (katkera) kokemus kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kandidaatti on bachelor of science..nämä erotetaan myös englanniksi. Sori.
Nimensä mukaisesti on. Sitten on yliopisto.
Vierailija kirjoitti:
Nimensä mukaisesti on. Sitten on yliopisto.
Nimensä mukaisesti on ammattikorkeakoulututkinto. Jostain syystä useat unohtavat sanan "ammatti" siitä edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, ammattikorkeakoulu se on, mutta amkkilaiset häpeää koulutustaan niin paljon, että usein unohtavat mainita tuon etuliitteen.
Tai sitten akateemisilla ei riitä itsetunto myöntämään etteivät ne maisterin paperit tee heistä mitenkään parempaa väkeä eivätkä myöskään suostu hyväksymään sitä tosiasiaa, että molemmat ovat kolmannen asteen koulutuksia.
👍
AMKsta valmistuneilla ei tutkintotodistuksessa lue korkeakoulututkinto vaan heillä lukee ammattikorkeakoulututkinto. Ilmeisesti AMKsta valmistuneet ovat lukutaidottomia, kun eivät käsitä, että se sama "ammatti" on osa heidän tutkintoaan.
Jos se kerran on saman arvoinen, niin miksi ammattikorkeakoululaiset niin häpeävät sitä myöntää ja jättävät kertomatta oleellisen osn tutkintonsa luonteesta?
AMK on verrattavissa oppisopimuskoulutukseen.Kuka täällä on saman arvoisuudesta puhunut? Nyt puhutaan korkeakouluista. Ammattikorkeakoulu on korkeakoulu. Sieltä valmistuu ammattiin. Ei siinä sanassa olisi sanaa korkeakoulu, jos se ei sitä olisi. Se ei tarkoita kuitenkaan että se olisi sama asia kuin yliopisto, eikä sen kuulukaan niin olla. Muutoinhan näitä kouluja ei olisi eroteltu. Näillä kouluilla on keskenään eri merkitys, mutta molemmat ovat korkeakouluja. Korkeakoulujen yhteishakukin on aina keväällä ja jos otat paikan vastaan hommasta kummasta, menetät ensikertalaisuuskiintiöpaikan.
Tampereellakin on tavallaan yhdistetty AMK ja yliopisto (Tampere 3 -hanke).
No ei ole todellakaan yhdistetty ammattikorkeakoulua ja yliopistoa Tampereella. Se jos yliopisto omistaa suurimman osan ammattikorkeakoulun osakkeesta ei tarkoita sitä, että ne olisi yhdistetty.
Ei kyllä viisaus paista näiden akateemikkojen kommenteista yhtään.. :D ihme "me ollaan parempia kuin te"-meininkiä, luulis että yliopistossa opiskelee aikuisia ihmisiä, eikä alakouluikäisiä lapsia.
Kuka täällä on saman arvoisuudesta puhunut? Nyt puhutaan korkeakouluista. Ammattikorkeakoulu on korkeakoulu. Sieltä valmistuu ammattiin. Ei siinä sanassa olisi sanaa korkeakoulu, jos se ei sitä olisi. Se ei tarkoita kuitenkaan että se olisi sama asia kuin yliopisto, eikä sen kuulukaan niin olla. Muutoinhan näitä kouluja ei olisi eroteltu. Näillä kouluilla on keskenään eri merkitys, mutta molemmat ovat korkeakouluja. Korkeakoulujen yhteishakukin on aina keväällä ja jos otat paikan vastaan hommasta kummasta, menetät ensikertalaisuuskiintiöpaikan.
Tampereellakin on tavallaan yhdistetty AMK ja yliopisto (Tampere 3 -hanke).