Eläkkeelle on matkaa yli 30 vuotta mut jo nyt ahdistaa miten tulen pärjäämään taloudellisesti.
Omaisuutta ei ole kertynyt liikoja enkä usko että tulee kertymäänkään. Miten sitä sit pärjää eläkkeellä kun ei ole satoja tuhansia jemmassa :/
Kommentit (26)
Minulla on eläkkeeseen 25 vuotta. Suunnitelmanani on säästää 250 euroa kuussa. Silloin minulla on eläkkeelle jäädessäni 75 000 euroa koossa. Enemmänkin jää säästöön siinä kohtaa, kun ei enää mene 500 euroa kuussa asuntolainaan. Vanhemmiltani jäänee perinnöksi jotain sen suuruista, mutta annan sen mennä suoraan lapselleni, elleivät he itse jätä summaa hänelle suoraan.
Itse rupesin vasta 33 vuotiaana säästämään (osakkeisiin+rahastoihin) ja jos maailma ei romahda,niin
tarkotus olis jäädä vapaaehtosesti 60v pois työelämästä ja elelellä säästöjen turvin ennen eläkkeen
alkamista.Kämppä+mökki maksettu ja maailmallakin on ehtinyt matkailla.Suomessa se on mahdollista
duunarituloillakin,tosin säästäväinen pitää olla....eli ei kannata ahdistua.M55
Harva muukaan ennen 35 ikävuottaan kovin paljon on omia rahojaan sijoittanut. Jos on menty nuorena töihin, on palkka yleensä melko pieni. Muuten vuoden ovat menneet opiskellessa ja lapsia tehdessä. Siihen päälle opinto- ja asuntolainat, sekä lasten kulut.
Eli 30 vuodessa ehtii vaikka mitä, jos vain on tarpeeksi tahtoa ja malttia. Harvalla on.
Vierailija kirjoitti:
Itse rupesin vasta 33 vuotiaana säästämään (osakkeisiin+rahastoihin) ja jos maailma ei romahda,niin
tarkotus olis jäädä vapaaehtosesti 60v pois työelämästä ja elelellä säästöjen turvin ennen eläkkeen
alkamista.Kämppä+mökki maksettu ja maailmallakin on ehtinyt matkailla.Suomessa se on mahdollista
Juu ja sitten on parasta naida paremmin tienaava puoliso, jotta hän maksaa vähintään (= mieluiten runsaasti yli) puolet kaikista menoista, ja on parasta myös jättää lapset tekemättä. Jos siis duunarituloilla noin meinaa tehdä. Ja sitten täytyy vielä toivoa sormet ristissä koko ajan, ettei käy niin kuin Nokia-miljonääreille, jotka sijoittivat varmaan kohteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ja sitten on parasta naida paremmin tienaava puoliso, jotta hän maksaa vähintään (= mieluiten runsaasti yli) puolet kaikista menoista, ja on parasta myös jättää lapset tekemättä. Jos siis duunarituloilla noin meinaa tehdä. Ja sitten täytyy vielä toivoa sormet ristissä koko ajan, ettei käy niin kuin Nokia-miljonääreille, jotka sijoittivat varmaan kohteeseen.
Riittää, että sijottaa niihin palstalla mainostettuihin hyviin osingonmaksajiin, joilla 5%:n reaalituotto on pomminvarma. Helppo juttu, sijoittaimisessa ei ole mitään riskejä. 🤑
Ajattele positiivisesti: voihan olla että et edes elä enää eläkkeeseen asti.