Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko terapiaan mennä lapsi mukana?

Vierailija
10.02.2020 |

Olen masentunut pienen lapsen hoitovapaalla oleva äiti. Tuntuu että pää räjähtää ahdistavista ajatuksista ja haluaisin puhua niistä ammattilaisen kanssa jotta masennus paranisi. Neuvolan kautta saisin lähetteen neuvolapsykologille (vaikka ahdistus ja masennus ei liity lapseen mitenkään, niin onneksi silti neuvolan kautta saisi apua). Terkkarin kautta saisin lähetteen jollekin psykiatriselle hoitajalle terapiaan. Molemmat kävisi ja haluaisin mennä. Mutta mies on kaikki arkipäivät töissä ja nämä ajat on vain arkisin miehen työpäivän aikana (no tietenkin joo kun noi hoitajat ja psykologitkin on vain päivätöissä). Meillä ei ole sellaista tukiverkkoa, joka voisi hoitaa lasta päiväsaikaan eikä meillä ole rahaa palkata lapselle hoitajaa kotiin, jotta pääsisin säännöllisesti terapiakäynneille. Selvitin kotiavun kautta niin sieltä ei auteta lapsen hoidossa jos on ns. pysyvä tarve eli esim. tuollaiset terapiakäynnit.

Voiko juuri kaksi vuotta täyttäneen ottaa mukaan sinne terapiaan?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ottaa mutta terapeutin/psyk. Shn luvalla. Soita sinne ensin ja selitä tilanne. Ja ota mukaan viihdykettä lapselle. Muista että lapsi kuuntelee ja ymmärtää joten tietyissä asioissa käytä kiertoilmauksia, esim jos puhut itsetuhoisista ajatuksista. Lasta ei saa huolestuttaa.

Mulla sama kuvio ollut, tukiverkoton olen, kotiapua ei saa tässä kunnassa yhtään mihinkään (ei esim kun murtui raaja ja olin vauvan ja taaperon kanssa kotiäitinä) ja yksityinen hoitaja maksaa 45e/h (terapiareissun ajaksi hoitoapu siis 90e kerta). Otin lapsen mukaan siis.

Kiitos tästä kommentista. Ei minulla ole itsemurha-ajatuksia vaan parisuhde on mennyt huonoksi lapsen synnyttyä ja haluaisin siihen ahdistukseen apua ja puhua niistä tunteista mitä minulla liittyy tähän parisuhteeseen, joka masentaa minua. Eli lapsen isästä siellä puhuisin, mutta voisinhan puhua vaikka jollain salanimellä niin enkä käyttää sanaa isä ollenkaan.

Minulla siihen terapiareissuun menisi aina kerrallaan 3 tuntia, koska tunnin aika kuulemma on ja matkoihin menee aina tunti suuntaansa julkisilla + kävelyt. Eli liian kalliiksi tulee palkata siihen hoitaja kotiin yksityiseltä, kun ei tämä kotihoidon tuki ole kuin se noin 200 euroa käteen kuussa ja miehellä ei mikään kova palkka ole. 

Ap 

Vierailija
22/51 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että on hyvä idea ottaa lapsi mukaan. Se lapsi vaatii kuitenkin sinun huomiosi ja/tai muuten häiritsee sessiota, ja menee koko touhu ihan puihin. Sitä paitsi kaksivuotias jo ymmärtää sen verran, että voi olla traumaattista kun näkee äitinsä 'avautuvan' ja puhuvan mahdollisesti melko intiimejäkin asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei eli ei siis kannata mennä terapiaan lapsi mukana. Eli jää sitten terapia minulta pääsemättä ennen kuin ehkä syksyllä jos lapsi mahtuu kerhoon niin jos silloin samalla kellonajalla olisi terapia-aikoja tarjolla :( . Ellen sitten löydä jotain chat-terapiaa, koska lapsi ei tietenkään osaa lukea niin voisin kyllä tunniksi kerran viikossa laittaa hänet katsomaan videoita ja olla siinä koneella samalla. Ap

Vierailija
24/51 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinulla ole yhtään kaveria? Ei kai subjekti tarvitse miettiä sitä, miten joka viikko saisit miehesi lapsenvahdiksi. Yksi viikko kerrallaan. Ratkotte asioita vähä vähältä. Mies ilmoittaa töissä ekalla kerralla, että hänellä on hammaslääkäri ja palaa töihin klo x.

Toiseen käyntiin mennessä olet ehtinyt sopia naapurin tai puistotutun kanssa lapsen hoidosta. Ja seuraavalle kerralla olet säästänyt sen verran että voit maksaa naapurin teinille vaikka 25€ vaivanpalkkaa. Jne.

Hoida itsesi kuntoon, hyvä ihminen! Kyllä keinoja löytyy kun oikein alat selvittää.

Vierailija
25/51 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei eli ei siis kannata mennä terapiaan lapsi mukana. Eli jää sitten terapia minulta pääsemättä ennen kuin ehkä syksyllä jos lapsi mahtuu kerhoon niin jos silloin samalla kellonajalla olisi terapia-aikoja tarjolla :( . Ellen sitten löydä jotain chat-terapiaa, koska lapsi ei tietenkään osaa lukea niin voisin kyllä tunniksi kerran viikossa laittaa hänet katsomaan videoita ja olla siinä koneella samalla. Ap

Puhelinterapia lapsen päiväuniaikaan. 

Vierailija
26/51 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä jos sulla olisi vaikka syöpä, ja joutuisit käymään säännöllisesti sädehoidossa. Mihin silloin laittaisit lapsen? Kyllä keinot aina löytyy kun on pakko.

Vierailija
27/51 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vaikka seurakunnan perhetyön kautta olisi mahdollisuus päästä keskustelemaan asioista. Siis ilta-aikaan, niin mies vahtii sitten lasta. Toki järkevää olisi nuo parisuhdeongelmat ratkoa yhdessä siellä terapiassa. Et kai välttämättä tarvitse muuta kuin keskusteluapua.

Vierailija
28/51 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulla ole yhtään kaveria? Ei kai subjekti tarvitse miettiä sitä, miten joka viikko saisit miehesi lapsenvahdiksi. Yksi viikko kerrallaan. Ratkotte asioita vähä vähältä. Mies ilmoittaa töissä ekalla kerralla, että hänellä on hammaslääkäri ja palaa töihin klo x.

Toiseen käyntiin mennessä olet ehtinyt sopia naapurin tai puistotutun kanssa lapsen hoidosta. Ja seuraavalle kerralla olet säästänyt sen verran että voit maksaa naapurin teinille vaikka 25€ vaivanpalkkaa. Jne.

Hoida itsesi kuntoon, hyvä ihminen! Kyllä keinoja löytyy kun oikein alat selvittää.

Tietenkin minulla on kavereita, mutta he on kaikki päiväsaikaan töissä. Naapurin teinitkin on päiväsaikaan koulussa eikä tässä edes asu kuin yksi teinipoika. Voin minä laittaa tietenkin kaupalle lapun että etsitään hoitajaa keskelle päivää, mutta täytyy niille ihmisille ihan oikea palkka maksaa. En voi kuvitella että joku hoitaisi vierasta lasta muutamalla eurolla. Ap

Vierailija
29/51 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista että ei ole yhtään sukulaista kummallakaan, tai yhtään ystävää, tuttavaa, naapuria, tms., jota voisi pyytää lasta katsomaan? Ja mieskö ei voi ottaa vaikka puolikasta vapaapäivää tämän takia? Jos sinulle tulisi vaikka umpisuolentulehdus ja pitäisi mennä leikkaukseen, niin veisitkö sinnekin lapsen mukanasi?

Älä nyt hyvä ihminen jätä sitä terapiaa käymättä vain sen takia ettet saa tätä lapsenhoitoa järjestettyä.

Vierailija
30/51 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko käydä alkuun nyt kevään aikana esim. 2-4 viikon välein? Jos lapsenhoitaja olisi helpompi järjestää vähän harvemmin, mutta pääsisit kuitenkin alkuun itsesi hoitamisessa. Sitten syksyllä aloittaisit viikottaisen terapian kun lapsi pääsee kerhoon tai hoitoon. Oletko ajatellut ihan kelan tukemaa psykoterapiaa? Siihen voisi saada myös iltaisin aikoja.

Vierailija
31/51 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia kannattaa käydä jos sitä on suositeltu, voisit vaikka palkata hoitajan jos muu ei auta, mll, 4h yhdistys, kysele paikallisesta puskaradiosta onko joku halukas lähtemään teille töihin /suosituksia, voi olla paljon edullisempia kuin firman kautta..

Vierailija
32/51 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko käydä alkuun nyt kevään aikana esim. 2-4 viikon välein? Jos lapsenhoitaja olisi helpompi järjestää vähän harvemmin, mutta pääsisit kuitenkin alkuun itsesi hoitamisessa. Sitten syksyllä aloittaisit viikottaisen terapian kun lapsi pääsee kerhoon tai hoitoon. Oletko ajatellut ihan kelan tukemaa psykoterapiaa? Siihen voisi saada myös iltaisin aikoja.

Ei minulla ole mitään diagnoosia vaan huonoksi mennyt parisuhde masentaa minua. Haluaisin vain puhua siitä jonkun kanssa. En varmaan saa siihen mitään oikeaa kelaterapiaa. Ap

Vierailija
33/51 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole mitään diagnoosia vaan huonoksi mennyt parisuhde masentaa minua. Haluaisin vain puhua siitä jonkun kanssa. En varmaan saa siihen mitään oikeaa kelaterapiaa. Ap

Saadakseen Kelan tukemaa psykoterapiaa täytyy olla jokin diagnoosi, jota lähdetään terapialla hoitamaan. Jos sinulla on oikeasti masennus, Kelan tukemaa terapiaa on kyllä mahdollisuus saada. Jos ongelmasi on "vain" huono parisuhde ilman virallisia masennus-tms. diagnooseja, et ole oikeutettu ko. terapiaan.

Vierailija
34/51 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vika on parisuhteessanne, eikö olisi hyödyllisintä että kävisitte parina juttelemassa asioista? Jos kävisitte vaikka seurakunnan työntekijän luona? Varmaan mieskin voisi panostaa sen verran että maksatte lapselle hoitajan.

Vierailija
35/51 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelinterapia lapsen päiväuniaikaan. 

Tämä edellyttää sitä, että lapsi nukkuu kellon tarkkuudella joka päivä. Nukahtaa aina tietyllä kellonlyömällä ja nukkuu aina vähintään sen 45 minuuttia, oli mikä tahansa. Näin lapsettomasta tuntuu epätodennäköiseltä, että tuollaisia lapsia on olemassa.

Vierailija
36/51 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pienen voit vielä ottaa mukaan, kun lapsi ei ymmärrä kaikkea, eikä osaa kertoa kuulemaansa eteenpäin. Kolmevuotiaaseen asti ottaisin mukaan, mutta sitten en enää.

Vierailija
37/51 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin pienen voit vielä ottaa mukaan, kun lapsi ei ymmärrä kaikkea, eikä osaa kertoa kuulemaansa eteenpäin. Kolmevuotiaaseen asti ottaisin mukaan, mutta sitten en enää.

Mitäpä jos lukisit aiemmat viestit. Lasta ei tule ottaa mukaan äidin tunnekuohujen takia eikä sen vuoksi, että noin pienen väkkärän kyseessä ollessa kaikki aika ja huomio menee lapsen paimentamiseen.

Vierailija
38/51 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mll lastenhoitajat maksa alle kympin tunti. Kannattaa nyt sen verran panostaa, että maksaa sen 30 € hoitajalle.

Vierailija
39/51 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa soittaa ja kysellä, eri paikoissa on erilaiset käytännöt. Olen itse ollut töissä mielenterveystoimistossa, jossa oli perheterapeuttinen työote ja kyllä siellä oli lapsi mukana joskus käynneillä. Lisäksi käyntejä saateltiin sopia asiakkaan kotiin.

Täältä kyselemällä asia ei kuitenkaan etene. Tsemppiä!

Vierailija
40/51 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mulle heti, missä alalla olette töissä, että tottakai onnistuu noin vain kerta viikkoon puolen päivän vapaapäivät säännöllisesti. Tulen heti töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän