Kun äiti sairastuu vakavasti ja pieni vauva
Olisiko kenelläkään kokemusta tai tietoa, miten olisi paras toimia tilanteessa, jossa äiti sairastunut vakavasti ja kotona pieni vauva? Isän ei mahdollista jäädä kotiin pidemmäksi ajaksi vauvan kanssa. Kaupungilta saatu kotiapu maksaa sen verran paljon, että liian arvokas päivittäin maksettavaksi.
Onko mitään mahdollisuutta saada mistään tuettua tms. hoitoapua vauvalle, kun perheessä tällainen akuutti tilanne?
Kommentit (32)
Meillä vauvaa hoiti anoppi ja isä sen mitä pystyi, ei elukoita voi jättää hoitamatta. Itse makasin monta viikkoa sairaalassa, vauva siis lähti synnäriltä kotiin ja minä jäin sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin psykoosissa kaksivuotiaan tyttären kanssa kotona. Emme saaneet apua, lääkkeitä annettiin vaan mukaan. Onneksi en ollut väkivaltainen, mutta perushoito kyllä kärsi. No, tilanteesta onneksi selvittiin.
Oliko hoitava taho tietoinen tilanteen vakavuudesta? Jos oli niin tässä on hoitovirhe, sillä psykoosissa ei todellakaan voi olla vastuussa lapsesta. Joku laitospaikka pitää järjestää, missä voi olla yhdessä lapsen kanssa, jos lapsen hoitoa ei ole muuta tapaa toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vauvaa hoiti anoppi ja isä sen mitä pystyi, ei elukoita voi jättää hoitamatta. Itse makasin monta viikkoa sairaalassa, vauva siis lähti synnäriltä kotiin ja minä jäin sairaalaan.
Etkö saanut pitää mukana sairaalassa? Minä sain massiiviset synnytyskomplikaatiot ja olin kuukauden sairaalassa. Lähtökohtaisesti lääkärit halusivat vauvan olevan kanssani, kiintymyssuhde jne. Kätilöt jeesasivat paljon, esim. hoitivat öisin, jotta sain nukkua. Koko aikaa ei vauva ollut kuitenkaan mukana, vaan välillä isällään, jonka isyysloma kului aika lailla ikävällä tavalla.
Yksi kaukaisempi sukulainen sai synnytyksessä erittäin ison verenvuodon, joka johti siihen, että hän oli koomassa yli puoli vuotta. Koomasta herättyään oli vielä toisen puoli vuotta sairaalassa. Oli saanut aivovaurio, minkä johdosta ei kyennyt enää kävelemään eikä puhumaan. Kuntoutuksen ansiosta nykyään puhuu, tosin hitaasti ja liikkuu pieniä matkoja rollaattorilla ilman pyörätuolia. On sairaseläkkeellä.
Entäs se vauva? Se oli pari viikkoa sairaalassa ja sen jälkeen isä oli viisi kuukautta kotona vauvan kanssa. Sitten palkkasivat hoitajan kotiin (perheessä oli yksi isompi lapsi). Eivät olleet mitään rikkaita kuitenkaan. Isällä ei oikein ollut muita mahdollisuuksia kuin olla kotona nuo ekat kuukaudet.
Tästä on jo aikaa niin kauan, että tuo vauva on jo kohta lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö saanut pitää mukana sairaalassa? Minä sain massiiviset synnytyskomplikaatiot ja olin kuukauden sairaalassa. Lähtökohtaisesti lääkärit halusivat vauvan olevan kanssani, kiintymyssuhde jne. Kätilöt jeesasivat paljon, esim. hoitivat öisin, jotta sain nukkua. Koko aikaa ei vauva ollut kuitenkaan mukana, vaan välillä isällään, jonka isyysloma kului aika lailla ikävällä tavalla.
En olisi pystynyt hoitamaan vauvaa koska en saanut itse edes kylkeä käännettyä ja minut myös leikattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi pystynyt hoitamaan vauvaa koska en saanut itse edes kylkeä käännettyä ja minut myös leikattiin.[/quote
Lisään vielä että en ollut hereillä kun muutaman tunnin päivän aikana.
Isä muutaman kuukauden vanhempainvapaalle. Ei sen takia voi työt loppua. Sitten lapsi hoitoon työpäivien ajaksi.
Eli mies jää tukirahoilla kotiin lasta hoitamaan? Toivottavasti sitten myöhemmin löytää uuden työpaikan. Vaikeita aikojahan sitä muuten on tiedossa.
Tsemppiä vaan koko perheelle. Yrittäisin kyllä vielä mahdollisimman pitkään yrittää etsiä jotain muuta hoitajaa lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Eli mies jää tukirahoilla kotiin lasta hoitamaan? Toivottavasti sitten myöhemmin löytää uuden työpaikan. Vaikeita aikojahan sitä muuten on tiedossa.
Tsemppiä vaan koko perheelle. Yrittäisin kyllä vielä mahdollisimman pitkään yrittää etsiä jotain muuta hoitajaa lapselle.
No ööö, joo? Niin yleensä pienen vauvan vanhemmat toimivat. Jäävät kotiin hoitamaan lasta.
Mäkin haluaisin tehdä kaikenlaista, opiskella lisää, käydä ulkomailla ja tehdä loma-aikoina kaikkia jänniä muita töitä, voisko joku yhteiskunnasta tulla ilmaiseksi mun luo hoitamaan mun lapset ja kodin?!
Niin ja haluaisin vielä yhden lapsen lisää. Mut en mä töistä voi siis pois olla, eli jos joku tulisi meille hoitajaksi niin voisin jatkaa elämääni niin kuin ennenkin. En kyllä tietenkään mitään siitä maksa. Ei muuta kuin vauvatalkoisiin!
Se vaan on tässä maailmassa niin, että kaikkea ei saa ilmaiseksi. Luulis kyllä tosiaan, että jos mies on niin tärkeä ettei voi lastaan hoitaa, niin palkkakin olisi sen mukainen.
Miehesi EI ole työnantajalle korvaamaton. Vaikka olisikin, ei se ole hänen murheensa, vaan työnantajan. Olisihan mahdollista että miehesi itse sairastuisi ja joutuisi sen vuoksi jäämään töistä pois. Jotenkinhan työnantaja senkin hoitaisi!