Aineenvaihdunta todella pahasti jumissa
Nyt puhun sellaisesta mitä ei todellakaan laiteta kuntoon ananaskuurilla ja kuivahieronnalla. Puhun siis ihoon liittyvästä aineenvaihdunnasta. Minulla on aina ollut selluliittiä ja olen ollut jäykkä. Olen urheillut valtavasti eri lajeja ja ollut normaalipainonen, vähän jäykkä ja kärsinyt selluliitistä. Sitten siirryin istuma töihin ja samaan aikaan ruokavalioni räjähti surkeaksi. Olen lihonut 20 ja jotain kg ja muuttunut kipeäksi ja superjäykäksi ihmkseksi. Liikunta kiinnostaa vielä. Kävelen päivittäin tunnin ja teen vähän muutakin, mutta olen niin jumissa kuin ihminen voi olla. Minulla on suuri stressivatsa (pelkkä lihominen ei sitä selitä?. Kun minua katsoo sinusta näytän s-krjaimelta kun vatsa pullistuu ulos ja peppu kääntyy taakse. Kärsin valtavan pahoista lihasjumeista. Kävin vuoden joogassa kaksi kertaa. Oon hierottanut itseäni säännöllisesti. Käynyt selkäkipujen vuoksi kaikki osteopaatit, jäsenkorjaajat. Yli 20 kertaa fysioterapiassa. jne. Selkä on kuvattu terveeksi. Rahat palavat sinne. Nyt olen menossa
LpG hoitoon. Olen vain niin jumissa. Todella laajat verikokeet on katsottu. Mistään hoidosta tai liikunnasta ei tule apua kuin muutamaksi tunniksi. Istun päivittäin todella, todella paljon. Autossa tai töissä menee vapaa-aika.
Juon paljon. Saunon ja makaan poreamneessa kotona. Hieron kylmägeeliä illat reisiin ja selkään. Tiedän että mulla on pulaa hyvistä rasvoista jne
Ongelma on paha. Eikä varmaan ratkea millään yhdellä asialla.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy aamuisin uimassa niin saat nesteet liikkeelle ja se tekee myös painonhallinnalle hyvää. Itse muutuin normaalivartaloisesta tosi solakaksi kun aloitin uintiharrastuksen.
Uin kolmena aamuna viikossa (halli aukeaa klo 6) ennen töihin menoa ja juon ennen treeniä, treenin aikana (vesipullo altaan päätyyn) ja saunassa paljon vettä. Painoa on pudonnut puolessa vuodessa alle 10 kg mutta ulkonäkö on muuttunut paljon tuota enemmän. Kaikki vaatteet ovat jääneet suuriksi.
Kuin kauan/minkä matkan uit?
Uin 50-70 minuuttia, matka vaihtelee aika paljon. Joinakin aamuina keskityn saamaan esim. 2 km täyteen mutta toisina taas teen ihan oman mielenkiinnon takia vaihtelevia treeniohjelmia. Esim.
- alkuverkka rentoa 300 m lajia vaihdellen
- vapaauinnin potkuja laudalla 150 m
- selkäuinnin potkuja 100 m
- vapaauintia niin, että ensimmäinen altaanväli hidas, toinen keskivauhtinen ja kolmas niin kova kuin pääsee, takaisin hitaasti selkäuinnin potkuilla palauttaen. Hengittelyä 30 sek ja sama uudestaan 6-10 kertaa
- perhosuinnin potkuja vatsallaan ja selällään vaihdellen 4-6 altaanväliä
- löysää loppuverryttelyä vaihdellen rinta- ja selkäuinnin välillä sen verran kuin jää aikaa
Ihan aloittelevankin uimarin kannattaa ottaa noita potkuja harjoitukseen mukaan, koska ne ovat tosi tehokasta treeniä. Erityisesti selällään kannattaa opetella potkimaan niin että varpaat rikkovat veden pinnan mutta polvet eivät.
Aineenvaihdunnalliset ongelmat, diabetes, ja lihoaminen liittyvät suoliston infektioihin. Aina. Suolistonseinämiä pitää pommittaa esim. antibiooteilla ja ulostuslääkkeillä. Yleensä rupeaa limaa myös erittymään ulosteissa, jos on isompi infektio suolessa. Tällä tavalla pieni pala kerrallaan pitää infektioita hoitaa.
Suolisto myös rupeaa verestämään, kuten ikenet suussa, jos on infektio. Suolistoa voi hoitaa myös glutamiinilla, joka korjaa nopeammin syntyneet vahingot. Verestämistä ei voi välttää sillä mikrobit porautuneet syvemmälle kudoksiin, jolloin kudoksia täytyy hajottaa jonkin verran. Se on immuunipuolustuksen tehtäviä. Lykkyä pyttyyn, näillä ohjeilla onnistut varmasti.
Crohnin tauti/ulc. koliitti ovat hankalampia tauteja, jossa immuunipuolustus on geneettisesti heikko, ja siinä on melkeinpä taattua että suolistonseinämät infektoituvat syvälle mikrobeista.
Heikko selkä. Kunnon punttitreeniä kehiin, kyllä se siitä!
Disko kirjoitti:
Ketokarppaus ja aamu-uinti vois olla mun jutut. Hulavanne kokeiltu. En juo pisaraakaan alkoholia enkä tupakoi.
Pelkät lihakset eivät ole jumissa näin pahasti. Ne saadaan täysin pehmeiksi jo jos käyn 30 min hieronnassa. Lihaskalvokäsittelyä oon saanut Suomen parhaimmilta ammattilaisilta pitkinä kuureina ilman pysyvää apua. Tiedän että aineenvaihdunta on väärä käsite, mutta kun kyse ei ole vain lihaksista, ei vain lihaskalvoista, ei vain hyvien öljyjen puutteesta. Eikä pelkästä liikunnan puutteesta. Mulla tulee joka päivä 10 000 ja harrastukset päälle ja silti olen jäykkä kuim reumaatikko. Mutta taudit siis kyllä suljettu pois
Onko sulla jotain lääkityksiä?
Kun jäin työttömäksi, niin perusaktiivisuuteni laski paljon ja aloin lihoa. Lopulta useamman viikon tuntui, että olen tavallaan järkyttävän täynnä koko ajan, vaikka ähkyyn en itseäni syönyt. Selkälihakset vetivät jumiin, koska makaan niin paljon.
Tammikuussa päätin, että nyt riittää. Lisäsin vihanneksia ja kävelyä. Olo tuntui monta viikkoa edelleenkin pinkeältä, mutta viime viikolla onneksi turvotus viimein laski.
Selkäni on samalla tavalla liian notkolla ja ei auta kuin jumpata vatsalihaksia, vahvistaa pakaraa ja venytellä lonkankoukistajia. Anterior pelvic tilt tuottaa esim. Youtubessa paljon hoito-ohjeita.
Kuntosalilla oon käynyt vuosia 1-3 krt viikossa. Toiset asiat helpottuu mutta jumi vain pahenee. Vatsalihasten kaikki eri treenit on fysioterapiassa kahden vuoden aikana kokeiltu.
En herranen aika syö yhtään antibioottia. Järjettömiä puoskariehdotuksia! Homeaikoina söin kahdeksan kuuria peräjälkeen kun luultiin että kärsin normaalista poskiontelotulehduksesta. Ja ulostuslääkkeitä ei tarvi kun vatsa ripulilla muutenkin (ärtynyt suoli, muut on testattu pois). Mun suolisto on sen sijaan varmaan noista kuureista ihan pilalla ja mikään hyvä aine ei imeydy
Olin nelikymppisenä tosi jäykkä. Suu aukesi sen verran, että just mahtui sormi hampaiden väliin takahampaiden kohdalla. Nivuset eivät auenneet juuri yhtään. Selluliittia, löysää, särki, jumitti. Maha löysällä jatkuvasti. Nyt viisi vuotta myöhemin tilanne on ihan eri.
No, ainakin elimistössä oli hiivaa sekä vakava raudanpuute sekä monen muun vitamiinin ja hivenaineen puute. Sokeri ja herkut veks, vehnä ja viljat pois (kauraa voi käyttää, jos se sopii). Limut pois, einekset minimiin. Puhdasta, mielellään suodatettua vettä, ei hiilihappoja. Paljon vitamiineja, hivenaineita, maitohappobakteereja - myös purkista.
Salilla minulle ei enää sopinut isommilla painoilla tekeminen, se vaan pöhötti lihaksia, ei pistänyt aineenvaihduntaa liikkeelle. Vaihdoin tekemään superpienillä painoilla ylipitkiä sarjoja, mitä en ollut koskaan aiemmin tehnyt. Sellaisia 100-150 x toistoja. Sillä sai vähän kuonaa liikkeelle ja liikkuuvuutta parannettua ja tuntui hyvältä.
Hienoa viimeisin kommentti. Alkaa selkiytyä asia, vaikka taisin ratkaisun jo tietääkin. Mulla on paljon tietämystä, mutta sitä ei tule vietyä käytäntöön. Kiitos paljon
Disko kirjoitti:
Ketokarppaus ja aamu-uinti vois olla mun jutut. Hulavanne kokeiltu. En juo pisaraakaan alkoholia enkä tupakoi.
Pelkät lihakset eivät ole jumissa näin pahasti. Ne saadaan täysin pehmeiksi jo jos käyn 30 min hieronnassa. Lihaskalvokäsittelyä oon saanut Suomen parhaimmilta ammattilaisilta pitkinä kuureina ilman pysyvää apua. Tiedän että aineenvaihdunta on väärä käsite, mutta kun kyse ei ole vain lihaksista, ei vain lihaskalvoista, ei vain hyvien öljyjen puutteesta. Eikä pelkästä liikunnan puutteesta. Mulla tulee joka päivä 10 000 ja harrastukset päälle ja silti olen jäykkä kuim reumaatikko. Mutta taudit siis kyllä suljettu pois
Ketoa yhdistetään usein pätkäpaastoon.
Jo 12 tunnin paaston jälkeen elimistön kasvuhormonitasot nousevat ja glukoosivarastojen tyhjennyttyä keho alkaa käyttää esim. maksaan kertynyttä rasvaa eli maksa puhdistuu. 17 tunnin paaston kohdalla alkaa autofagia eli elimistö alkaa ikään kuin syödä rikkinäisiä solujaan, viruksia, hiivoja, kaikkea kuonaa. Autofagian tutkimuksesta myönnettiin vuonna 2016 Nobelin palkinto eräälle japanilaiselle tutkijalle. Paasto vähentää elimistön tulehdusta ja jopa aiheuttaa uusien kantasolujen tuotantoa.
Näitä voi alapeukuttaa kuinka paljon vain, mutta ei tarvitse minua uskoa, lukekaa uusimpia tutkimuksia. Jatkuva syöminen, johon edelleen meitä ohjataan, on itse asiassa usein se, mikä meidät on sairastuttanut alun perin. Esimerkiksi youtubessa on hyviä videoita englannin kielen taitoisille.
Paastoaminen ei ole niin vaikeaa kuin kuvitellaan, koska paasto vähentää nälkähormoni greliinin eritystä. Voit aloittaa vähitellen, esim. kokeilemalla ensin iltasyömisen lopettamista vähän aiemmin ja aamiasen pitkittämistä.
Ei oo alapää oireillut. Magnesium kokeiltu. Hiit liikunnan estää mun keskivaikea astma jota en sas tasapainoon. Tein töitä opettajana homekoulussa vuoden. Siihen loppui urheilut ja työ. Nyt puhtaissa tiloissa verkko-opetusta