Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yksinhuoltajat saatte sovittua työnantajan kanssa poissaoloista?

Vierailija
09.02.2020 |

Esim hammaslääkärikäynneistä, neuvoloista, koulupalavereista jne?
Olen itse yh ja minulla on yksi autistinen lapsi, jonka lääkärikäyntejä ja koulupalavereja on PALJON. Lisäksi toisella lapsella on ihosairaus ja hänellä on säännöllisesti poliaikoja. Lisäksi molemmat ovat oikomishoidossa ja itsekin käyn perussairauteni vuoksi lääkärissä n kerran kuussa. Vaikka yritän aina saada ajat työaikojen ulkopuolelle, se todella harvoin onnistuu. Joudun ottamaan palkatonta todella paljon. Miten muut olette sovittaneet lapset ja työelämän?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsilla on sairauskuluvakuutukset. Niin tulee minimaalisesti noita päiväreissuja.

Miten sairaskuluvakuutus auttaa esim. koulupalavereissa tai oikomishoidossa?

Vierailija
22/33 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän työpaikalla kaikki muut joustaa omista menoistaan näiden yhäreiden takia. Ydinperheelliset sitten palkkaa lapsenvahteja ja valjastaa mummit ja kummit hoitorinkiin, jotta selviävät itse arjestaan. Lomiakaan ei kuulemma ydinperheellinen tarvitse silloin kun koululaiset ovat lomilla. Terveisiä kahden vuorotyöläisen perheestä jossa jokainen viikko on yhtä kamppailua mutta helppoahan tämä elämä kuulemma on kun on kaksi vanhempaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut paljon työttömänä, ei omat resurssit vain riitä kaikkeen ja lapsen edun laitan kuitenkin kaiken muun edelle. Nyt tässä parhaillaan mietin, mitä tehdä, kun voisi mennä töihin, mutta kesä lähestyy ja pikkukoululaisella on koko kesä lomaa. En minä voi jättää häntä säännöllisesti koko päiväksi yksin. Samaan aikaan on yritettävä pelata asiat niin, ettei tulisi esim karenssia, koska sitten taas menee leipä suusta. Ei tässä nyt mitään kovin hyviä ratkaisuja ole. 

Vierailija
24/33 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meidän työpaikalla kaikki muut joustaa omista menoistaan näiden yhäreiden takia. Ydinperheelliset sitten palkkaa lapsenvahteja ja valjastaa mummit ja kummit hoitorinkiin, jotta selviävät itse arjestaan. Lomiakaan ei kuulemma ydinperheellinen tarvitse silloin kun koululaiset ovat lomilla. Terveisiä kahden vuorotyöläisen perheestä jossa jokainen viikko on yhtä kamppailua mutta helppoahan tämä elämä kuulemma on kun on kaksi vanhempaa!

Ajatteletko, että teidän rumbanne olisi helpompaa, jos siinä olisit vain sinä yksin, ilman toista vanhempaa?

Vierailija
25/33 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla kun hankkiuduit yhäriksi; Avaa sakset!

Vierailija
26/33 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö niitä aikoja saisi mitenkään sovittua samoille päiville? Esim. oikomishoidot luulisi saavan, kun tarpeeksi ajoissa varaa. Samoin omat lääkärikäyntisi samalle päivälle lapsen käyntien kanssa, niin saisit edes pari menoa hoidettua yhdellä palkattomalla. Koulupalavereihinhan sinulla pitäisi olla kaikista helpointa vaikuttaa, kun niitä ei voida ilman sinua pitää. Nekin voi järjestää sellaiselle päivälle, kun on joka tapauksessa jotain muutakin menoa, esim. polikäynti. Ja jos nyt sattuu olemaan perus AV-tapaus, että kaikki nämä menot ovat eri paikoissa 100km päässä toisistaan, niin voisiko noihin koulupalavereihin osallistua videopuhelun kautta?

Pakko mainita, että itse aikoinaan olin pitkään sairaalassa 100 km päässä, ja autoton yh-äitini teki jatkuvasti ylitöitä voidakseen osallistua hoitoneuvotteluihin.

Vierailija
27/33 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen jää yhdenyönjutun jälkeen yh:ksi, se on vain yhden ihmisen häpeä. Vinkkinä, se ei ole äiti eikä se ole lapsi.

Vierailija
28/33 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole yh, mutta lapsen isä ei omien töidensä vuoksi (yrittäjä) pysty osallistuun esim. lasten neuvoloihin, vasu-keskusteluihin, sairaustelujen yllättäessä (tai eipä ne yllätä, aina joku kipeä)Tämän vuoksi teen 60% työaikaa. Sairastelut on toki sellainen asia, ettei siinä auta pienempi työprosentti --> lapsi ei katso päiviä, milloin tulee sairaaksi. 

Mutta oma vinkkini: lyhennetty työaika 

Vierailija
29/33 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole yh, mutta lapsen isä ei omien töidensä vuoksi (yrittäjä) pysty osallistuun esim. lasten neuvoloihin, vasu-keskusteluihin, sairaustelujen yllättäessä (tai eipä ne yllätä, aina joku kipeä)Tämän vuoksi teen 60% työaikaa. Sairastelut on toki sellainen asia, ettei siinä auta pienempi työprosentti --> lapsi ei katso päiviä, milloin tulee sairaaksi. 

Mutta oma vinkkini: lyhennetty työaika 

Tosin ne lapset pitäis pystyä elättämäänkin.

Vierailija
30/33 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen jää yhdenyönjutun jälkeen yh:ksi, se on vain yhden ihmisen häpeä. Vinkkinä, se ei ole äiti eikä se ole lapsi.

Eli äiti ei avaa saksia tullakseen yh:ksi? Nuohan ovat juuri noita jotka antavat niin selkeälle jännämiehelle ja vielä ihmettelevät että miten tässä nein kävi

Vierailija
31/33 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia meillä on aupair. Olen kahden lapsen yh ja poissaoloja tulisi muuten mahdottomasti. Sillä rahalla mikä menisi palkattomiin vapaisiin pystyy jo kustantamaan aupairin. Eikä tarvitse huolehtia jos työpäivä venyy. Tuttu aikuinen ruokkii ja hoitaa lapsia sen aikaa.

Lapset joutuvat tässä järjestelyssä jakamaan huoneen, mutta se on mielestäni tämän arvoista. Vähentää huomattavasti stressaamista. Jos sinulla ap mitenkään on varaa niin suosittelen harkitsemaan.

Vierailija
32/33 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo lyhennetty työaika oikeasti vaihtoehto? Jos lapsi on pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä( keva), on toisella vanhemmalla oikeus tehdä lyhennettyä työaikaa, mutta muuten en olisi varma. Eihän työnantajan ole mikään pakko suostua tuohon?

Vierailija
33/33 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo lyhennetty työaika oikeasti vaihtoehto? Jos lapsi on pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä( keva), on toisella vanhemmalla oikeus tehdä lyhennettyä työaikaa, mutta muuten en olisi varma. Eihän työnantajan ole mikään pakko suostua tuohon?

Lyhennettyyn työaikaan on kaikilla oikeus siihen asti, kun lapsen toka luokka päättyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi