Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksijat? Juoksu tauon jälkeen ja outo polvikipu.

Vierailija
09.02.2020 |

Olen elämästäni kohta 30v harrastanut juoksua, olen ”puolimaratoonari” eli en himo-ultrajuoksija, mutta kuitenkin harjoituslenkit 8-15 km mittaisia ja useamman kerran viikossa.
Sain iltatähden nelikymppisenä ja raskaudessa oli paljon kaikenlaista komplikaatiota eli pitkä juoksutauko tuli. Myös elimistö sekosi täysin kun samaan syssyyn tuli radi ja kilppariongelmat. Nyt on sitten raskauden jälkeen ylipainoa 18kg.

Olen palannut juoksemisen pariin ja kunto sinällään on yllättävänkin ookoo (olin varautunut pahempaan) mutta nyt 1,5kk juoksemisen jälkeen molemmissa polvissa on outo kipu. Ensin ajattelin että nivelkipu ja johtuu ylipainosta, mutta lepo ei juuri vaikuttanut asiaan eikä magnesiumsuihkeet tai voltarenit. Nyt kun olen juossut taas niin huomaan että kipu on polvien ympärillä. Siis yläpuolella, alapuolella, sivuilla mutta ei itse polven kohdalla tai nivelessä.
Mikä ihme tää on, ei ole koskaan ennen ollut. Onko joku nivelsidejuttu? Lihastulehdus? Pystyn kyllä siis juoksemaan mutta kipu haittaa kyllä. Varmaan lääkäriin mentävä joo, mutta kysynpä täältäkin onko kellään ollut samaa.
Ps. Mikään ”laihduta läski” ei ole sitten rakentava vastaus, laihdutan kyllä heti kun imetys loppuu. Siihen asti pyrin syömään terveellisesti ja liikkumaan paljon.

Kommentit (8)

Vierailija
2/8 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla tuo tai myös useamman ”vamman” yhdistelmä. Kipu kun tuntuu polven ympärillä joka ilmansuunnassa :)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin kans pitkän juoksutauon, nyt 47-48 vuotiaana, jolloin en urheillut ollenkaan, painoa tuli 10 kg lisää. Aloittelin lenkkeilyä syksyllä uudestaan. Polvikipu vaivaa kovasti. Pehmeä polkualusta vaihtelevassa maastossa tuntuu auttavan. Olen aloittanut säännöllisesti siten että hölkkäilen aamulla puoli tuntia rauhallisesti ja koetan iltaisin juosta erilaisia lenkkejä. Joko vauhdikkaampia, tai sitten mäkivetoja, tai intervallia esim. 5x1000m polulla. Alle ja päälle kevyt hölkkäverryttely. Näin polven ympäryslihakset vahvistuvat.

Vierailija
4/8 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkojen vahvat lihakset kiinnittyvät polvea ympäröiviin sidekudoksiin. Harjoittelu saa lihaksen kasvamaan (todellisuudessa kerää aluksi nestettä) ja lyhenemään, jolloin kiristys polven seutuvilla pahenee liikuntaa harrastettaessa. Suosittelen etureisien ja pakaroiden sekä pohkeiden venyttelyä (ennen ja jälkeen suorituksen, joskus siinä välissäkin) Lisäksi juoksun jälkeen voi painella kylmällä polven tulehtuneita alueita. Jos kipuja vielä illalla, ottaa tulehduskipulääkettä ennen nukkumaan menoa. Voi hieroa varovasti, vaikka olisikin kipuja, koska parantaa aineenvaihduntaa ja tulehdusaineiden poistumista, koska aineenvaihdunta sidekudoksessa huomattavasti heikompaa kuin lihaksissa. Tuon tyyppiset vammat tulevat tyypillisesti hitaasti, n. 6-8 viikkoa säännöllisen treenin alkamisen jälkeen. Lihaksisto ja hengitys tottuvat treeniin paljon nopeammin kuin sidekudokset.

Talvella kannattaa myös pitää alaselkä ja jalat lämpiminä ulkona juostessa. Mukavia lenkkejä!

Vierailija
5/8 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hieman samalta kuin minulla. Kävin röntgenit ja kaikki, ja pelkäsin jo joutuvani polvileikkaukseen, mutta lopulta diagnoosi oli että polvinivelten molemmin puolin lihaksia pitää vahvistaa. Portaiden nousua, polviprässiä, kyykkyä eri muodoissa, jne. Nyt olen pari kuukautta tehnyt tätä, ja tuntuu jo huomattavasti paremmalta, kivut hävinneet lähes kokonaan ja polvet tuntuvat kaikin puolin paremmilta.

Vierailija
6/8 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain avun fysioterapeutin suunnittelemasta polven tukilihasten kuntoutusohjelmasta. Lisäksi hyvä lämmittely juoksuharjoittelussa muuttuu tosi tärkeäksi kun takana on taukoa, raskaus (joka löysyttää niveliä) sekä painon nousua. Jos vain maltat, voisit ehkä kävellä ensimmäiset 10 minuuttia. Itse teen myös pientä avaavaa faskiajumppaa ennen lenkkiä.

Geelityynyn tai tasapainolaudan päällä pienet kyykyt ja ihan tuolilla istuessa kuminauhan kanssa tehtävät jalan ojennukset nyt ainakin kannattaisi ottaa ohjelmaan.

Jos voit siirtää lenkkejä asfaltilta maastoon (siis jos olet juossut kovalla), sekin voi auttaa.

Ja kylmähoito on tosi tärkeää myös.

Vierailija
7/8 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rtg selvittää onko alkavaa artroosia.

Silloin ei suositella juoksua enää.

Muuten hyviä neuvoja jo tässä ketjussa.

Huomio kenkiin, alustaan, rasituksen kestoon jne...

Vierailija
8/8 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino on ihan olennainen asia juoksussa. Maratoonareissa ei taida olla edes yhtään "normaalipainoista", vaan kaikki ovat alipainoisia. Lievästikin ylipainoisen keski-ikäisen kannattaa hiihtää, rullaluistella, pyöräillä, uida tms. mieluummin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän