Kummallista, söin erään henkilön antaman omatekemän dallaspullan ja siitä lähtien ollut vatsa kipeä ja täynnä ilmaa
En saa vatsaani rauhoittumaan millään, tällaista ei ole ennen tapahtunut.
Kommentit (25)
Tämä on jo kolmas päivä, kun vatsa kipuilee ja on pinkeä kuin ilmapallo. Todella outoa!
Onko mahdollista, että sairastat tietämättäsi esimerkiksi keliakiaa? Toivottavasti ei, mutta mahdollinen.
Onko tuolla eräällä henkilöllä hygieniapassi?
Mulla tulee kotitekoisesta pullasta sama, oireet alkaa melkein heti syömisen jälkeen ja voi kestää monta päivää. Olen päätellyt sen johtuvan tuorehiivasta, pullataikinaan tulee paljon enemmän hiivaa kuin esimerkiksi sämpylätaikinaan, ja lisäksi sokeria, joka saa hiivan käymään tehokkaasti. Suolistossa se jatkaa käymistä, syntyy ilmaa, vatsa sattuu ja turvattaa.
Kuulostaa siltä että se on piereskellyt taikinaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee kotitekoisesta pullasta sama, oireet alkaa melkein heti syömisen jälkeen ja voi kestää monta päivää. Olen päätellyt sen johtuvan tuorehiivasta, pullataikinaan tulee paljon enemmän hiivaa kuin esimerkiksi sämpylätaikinaan, ja lisäksi sokeria, joka saa hiivan käymään tehokkaasti. Suolistossa se jatkaa käymistä, syntyy ilmaa, vatsa sattuu ja turvattaa.
Hyvä tietää - kiitos tästä tiedosta. Ap
No jo on hirveä mysteeri. Iso osa ihmisistä on niin epähygieenisiä, etten koskisi niiden kotikokkailuihin edes pitkällä tikulla. Kissa kävelee keittiöntasolla, taikinaa maistetaan suoraan lastasta/lusikasta, huonosti pestyt kulhot, väärin säilytetyt/vanhat ainekset, Mooseksen aikainen pesemätön tiskirätti, WC-käynnin jälkeen pesemättömät kädet suoraan taikinaan, lasten lähmivät leipomukset jne, jne, jne.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuolla eräällä henkilöllä hygieniapassi?
On, koska on alalla.
Mikset päästä pahaa ilmaa pois? Anna pierun tulla rohkeasti, vaikka varren kanssa, se helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista, että sairastat tietämättäsi esimerkiksi keliakiaa? Toivottavasti ei, mutta mahdollinen.
Enpä usko, koska olen syönyt kaupan pullaa eikä siistä koskaan ole tullut mitään. Itse en leivo koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikset päästä pahaa ilmaa pois? Anna pierun tulla rohkeasti, vaikka varren kanssa, se helpottaa.
Sen olen tehnytkin, mutta silti vatsa on yhä pinkeä ja ilma pyörii vatsassa.
Olen muuten huomannut, että kun syön hiivatonta ruisleipää, olo on mitä mainioin.
Vierailija kirjoitti:
No jo on hirveä mysteeri. Iso osa ihmisistä on niin epähygieenisiä, etten koskisi niiden kotikokkailuihin edes pitkällä tikulla. Kissa kävelee keittiöntasolla, taikinaa maistetaan suoraan lastasta/lusikasta, huonosti pestyt kulhot, väärin säilytetyt/vanhat ainekset, Mooseksen aikainen pesemätön tiskirätti, WC-käynnin jälkeen pesemättömät kädet suoraan taikinaan, lasten lähmivät leipomukset jne, jne, jne.
Totta varmaan puhut, mutta tämä henkilö on kokki ammatiltaan, joten jotenkin en uskoisi sellaista. Vaan mistäs tietää kotioloissa miten boheemisti käyttäytyy?
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla määrällä se hiiva kohoaa pullassa kuin sämpylöissäkin. Yksi tuorehiiva riittää hyvin puolta litraa kohden ja kahden litran taikinoihin saa kuohkeata sämpylää tai pullaa jo kolmella hiivalla, kun muistaa antaa hiivan käynnistyä. Hiiva jatkaa kohoamista, kun sekoittaa sinne mahdollisimman paljon ilmaa jo käynnistyessä ja joka välissä.
Tuorehiivan saa tapettua jo 42 asteisella vedellä, joten se ei varmasti enää paistamisen jälkeen jatka käymistä. Joku muu prosessi saa aikaan paistamisen jälkeiset ilmavaivat.
Vierailija kirjoitti:
No,nythän Natley, puhuit,eräästä molottavasta,pottusuussa,ihmisryhmästä.
Mun vatsa oli totaalisen sekaisin niin kauan, kuin asuin UNKARILAISEN kämppiksen kanssa. Hän oli niin saastainen, että ripulini taisi olla pyskologista.
Nuorena pystyin syömään mahan täydeltä tuoretta pullaa mutta nyt keski-ikäisenä tulee noita samoja vaivoja. Ja kaupan pulla on ihan eri asia.
Eikä siinä pullassa nyt mitään kuppaa ole, uunin kautta on kuitenkin käynyt.
Miksi ryhdyt hysteeriseksi siitä, että maha oikkuilee? Kerrankos sitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Mun vatsa oli totaalisen sekaisin niin kauan, kuin asuin UNKARILAISEN kämppiksen kanssa. Hän oli niin saastainen, että ripulini taisi olla pyskologista.
Stressi lisää kortisolin eritystä ja se yksinäänkin voi saada vatsan sekaisin. Kämppiksen aiheuttama ärsytys voi siis olla ainoakin syy ripulille.
Vierailija kirjoitti:
Tuo henkilö ei vihaa mua millään tavoin, joten ei varmaan mitään myrkkyäkään ole.
Minkähänlaiset hygieniatavat tällä leipurilla mahtaa olla? Viitsiikö esim. pestä kätensä vessassa käynnin jälkeen ysm? Siinä pullassa on saattanut olla vaikka mitä urealin- ja kolibalteereita, että eipä ihme jos vatsasi on kipeä... Minua on aina ällöttänyt myös se, kun monet pitävät esim. sormuksiakin sormissaan leipoessaan/kokkaillessaan ja kaikkihan sen tietävät, että sormusten alla ne bakteerit vasta muhivatkin yöks...
Ja se, että tyyppi on kokki ammatiltaan, ei varmastikaan ole mikään tae hyvästä hygieniasta.
Tuo henkilö ei vihaa mua millään tavoin, joten ei varmaan mitään myrkkyäkään ole.