Muovipussi on huomattavasti ympäristöystävällisempi valinta kuin puuvillakassi tai biohajoava pussi.
Mikä kassi on ekologisin? Lukekaa ja ottakaa opiksenne:
https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/ilmiot/mika-kauppak…
Kommentit (32)
Kun biohajoava haiseva höttöpussi kuudennen kerran hajoaa keskelle pihaa munankuorineen ja kahvinpuruineen, niin tulee kunnon muovikassia kummasti ikävä.
Ympäristötietoinen kulkeekin PVC asussa ja taluttaa puolisoa nahkahihnassa.
Vierailija kirjoitti:
Kai kaikki kestokassin käyttäjät vie paperipussissa roskansa pihalle. Tai ihan paljain käsin.
Vaikka meillä on käytössä kestokassit (=kierrätysmateriaalista tai 2nd hand), niin aina jostain tulee muovipusseja, jos ei muusta niin vessapaperipakkauksista ja leipäpusseista.
Tästä samasta tulee joka viikko aloitus. Itselläni on kymmenkunta puuvillakestokassia, joista vain kaksi olen ostanut uutena kaupan tiskiltä, nekin viisi vuotta sitten. Loput olen ommellut vanhoista lakanoista itse, lakanoista jotka muuten olisivat menneet poltettavaksi. Yksikään kasseista ei ole hajoamassa lähiaikoina, jos hajoavat, ne voi paikata, hihnat voi korvata. Teepä sama sille muovikassillesi.
Roskapusseina käytän vessapaperikäärettä, leipäpusseja, muita ruokapakkauksia, joita pakosta kertyy kun en kasvata omaa ruokaani. Lajittelemalla perusjutut kuten paperin, muovit, pahvit, biojätteen, metallin ja lasin, ei sitä sekajätettäkään synny niin paljon että tarvitsisin kaupan muovikasseja, yksi leipäpussi riittää viikoksi. Muovit kerään ikean kestokassiin parvekkeelle, ja kiikutan ne kassin täytyttyä keräykseen.
No siinä linkatussa jutussahan oli, että paras kassi on se, joka sinulla jo on ja jota ei tarvitse erikseen ostaa. Eli lopulta ihan sama mitä kassia käytät, kunhan käytät sitä niin kauan kuin pystyt. Muovin välttämisestä puhutaan paljon, missään ei puhuta puuvillan välttämisessä paitsi näissä absurdeissa kauppakassijutuissa.
Tuota vaatejuttua jäin minäkin miettimään. Mitä järkeä jeesustella jostain puuvillakassista, jota käytetään parhaassa tapauksessa vuosikymmen, kun samaan aikaan kulutetaan pikamuotia ja heitetään vaatteita menemään? Pitäisikö alkaa pukeutua ekologisesti muovipusseihin?
Minä ainakin lähden siitä, että käytän noita jo tehtyjä kangaskasseja, kyllä niille käyttökertoja kertyykin. Niitä ei nimittäin enää saa tekemättömiksi, mutta jos heitän ne roskiin ja annan muovikassikoneiden raksuttaa, luonto ei kiitä yhtään sen enempää. Nyt ennen kaikkea pitäisi lakata tuottamasta uusia tuotteita ja käyttää ne jo tuotetut ensin puhki. Ihan sama, mitä materiaalia kassi on, mutta jos se on jo olemassa, sen käyttö ei enää saastuta enempää. Sen sijaan uusien kassien tuottaminen saastuttaa - koneet seis ja vanhat kassit käyttöön, olivatpa sitten muovia tai kangasta.
No olisin joka tapauksessa ostanut puuvillakassini, koska en halua mennä esim. joogaan muovikassi kourassa niin kuin joku kassialma. Eli hyvin voin samaa kassia käyttää ruokakaupassakin.
Muovipussi sopii paremmin päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tehty pärekori on kaikista ekologisin. Voisiko näitä saada Prisman kassoille myyntiin?
Totta! Vanhemmillani on kaupassa yleensä mukana pärekori, ja vaikea kuvitella, että se hajoaisi heidän elinaikanaan. Kestää vaikka kuinka monen kilon painon, täydellinen esimerkiksi maitopurkkien ja jauho-, kahvi- tai sokeripakettien kantamiseen, ja kätevä kantokahva. Ei hassumman näköinenkään.
Itse olen kaksi pärekoria saanut rikki ihan vaan kantamalla niissä tavaraa. Ei nekään ikuisia ole.
Joo tämä kassijeesustelu on naurettavaa kun samaan aikaan tuotetaan miljardi kiloa puuvillapaitaa rättikaupoille myytäväksi. Pitääkö tässä pukeutua Alepan kassiin jatkossa?
Ymmärrän että jossain Keniassa on kielletty muovipussit, kun ne heittelee kaiken luontoon. Suomessa se on eri juttu kun täällä jätteet käsitellään.
Mulle on kertynyt ainakin 10 puuvillakassia, eikä elämäni riitä 70 000 käyttökertaan. Joten: en välitä tästä asiasta pskanvertaa. Kiduttakaa vain itseänne tämän ilmastoahdistus per-seilyn kanssa, ei jaksa enää kiinnostaa kun kaikki mitä tekee, on väärin.