Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muovipussi on huomattavasti ympäristöystävällisempi valinta kuin puuvillakassi tai biohajoava pussi.

Vierailija
09.02.2020 |

Mikä kassi on ekologisin? Lukekaa ja ottakaa opiksenne:

https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/ilmiot/mika-kauppak…

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on käsilaukussa aina mukana muutama muovikassi, joita käytän kauppakasseina. Ovat kestäneet käytössä vuosikausia, vaikka kuljetan paljon raskaita ruokaostoksia. Yleensä kassissa kulkee kerralla vähintään 6 litraa maitotuotteita ja muut ruokatarvikkeet vielä päälle. Laitan pussin kiertoon esim. vaatekeräykseen menevien vaatteiden kassina vasta siinä vaiheessa, kun siinä on isoja reikiä (joita saatan paikata maalarinteipillä).

Vierailija
2/32 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mitä tässä tahdottiin sanoa?  Ei puuvillakasseja?  No entä puuvillaiset vaatteet?  Pitääkö niistäkin luopua?  Olen siis tehnyt karhunpalveluksen luonnolle, jos olen vastaanottanut puuvillaisen mainoskassin, ja jos en käytä sitä sen jotain 7000 kertaa.  Mihin se kassi sitten joutaa, jos kukaan ei ota sitä vastaan?  Onko ekoteko jättää se jonnekin varastoon lojumaan?  

Ja on siis hyvä ostaa se kaupan muovikassi joka päivä.  Okei, tämä selvä.  Tosin en halua maksaa siitä, joten kannan mukanani aina tavallista kauppakassia.  Ennen virkattiin puuvillasta verkkokasseja, kauhistus, siis puuvillalangasta?   

Puuvillaiset pöytäliinat, verhot, vuodevaatteet ja esim alusvaatteet nyt sitten jätetään ostamatta.  Mutta miten kestän esim. tekokuituiset lakanat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun laskelman mukaan kestokassia pitää käyttää 131 kertaa että peittoaa muovipussin. Oma kierrätysmateriaalista valmistettu kassini on ollut käytössä 15 v, joka viikko monta kertaa. En aio vaihtaa muovipussiin.

Vierailija
4/32 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mitä tässä tahdottiin sanoa?  Ei puuvillakasseja?  No entä puuvillaiset vaatteet?  Pitääkö niistäkin luopua?  Olen siis tehnyt karhunpalveluksen luonnolle, jos olen vastaanottanut puuvillaisen mainoskassin, ja jos en käytä sitä sen jotain 7000 kertaa.  Mihin se kassi sitten joutaa, jos kukaan ei ota sitä vastaan?  Onko ekoteko jättää se jonnekin varastoon lojumaan?  

Ja on siis hyvä ostaa se kaupan muovikassi joka päivä.  Okei, tämä selvä.  Tosin en halua maksaa siitä, joten kannan mukanani aina tavallista kauppakassia.  Ennen virkattiin puuvillasta verkkokasseja, kauhistus, siis puuvillalangasta?   

Puuvillaiset pöytäliinat, verhot, vuodevaatteet ja esim alusvaatteet nyt sitten jätetään ostamatta.  Mutta miten kestän esim. tekokuituiset lakanat?

Tuo 7000 kertaa tarkoittaisi joka ikinen päivä lähes kahden kymmenen vuoden ajan! Ainakin olet tosi ahkera käymään kaupassa!

Vierailija
5/32 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla on kotona jostain kertyneitä kestokasseja/reppuja. Niiden jo-ostettujen kassien käyttäminen on ekologisempaa kuin ostaa muovipussi.

Vierailija
6/32 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aletaan käyttää jätesäkkejä vaatteiden tilalla niin maailma pelastuu!

Vierailija
7/32 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun laskelman mukaan kestokassia pitää käyttää 131 kertaa että peittoaa muovipussin. Oma kierrätysmateriaalista valmistettu kassini on ollut käytössä 15 v, joka viikko monta kertaa. En aio vaihtaa muovipussiin.

Kestokassi kestää helposti 200-300 käyttökertaa ja maksaa vain kolmen (3) muovijassin hinnan.

Vierailija
8/32 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä verrataan aina muovia puuvillaan. Kaikki kestokassit eivät ole puuvillaa. Entäs minun muoviset, Ikean kassin tyyppiset kestokassit, joita olen käyttänyt lähes 10 vuotta jokaisella kauppareissulla, eikä loppua näy?

Vierailija
9/32 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 7000 kertaa tarkoittaisi joka ikinen päivä lähes kahden kymmenen vuoden ajan! Ainakin olet tosi ahkera käymään kaupassa!

No tossa artikkelissahan sanottiin, että sitä puuvillakassia pitäisi käyttää yli 7000 kertaa, että sen päästöt olisi samaa luokkaa kuin muovikassin.  En minä käy kaupassa läheskään joka päivä, joten loppuikähän sitä pitäisi sitten kayttää sitä yhtä ja samaa puuvillapussia, että se sitten olisi ekologisesti oikein käytetty.  Mutta se tarkoittaisi sitten sitä, että joka ikinen muukin ihminen tekisi niin.  

Mutta puuvillalakanaa minä kyllä käytän joka päivä.  Mitenkähän olisi muovilakana, tulisiko ekologisemmaksi?

Puuvillaa on kuitenkin viljelty ja käytetty tuhansia vuosia.  Miten se ennen käsiteltiin niin, ettei se aiheuttanut ongelmia?  Pitäisikö ennemminkin tehdä muutoksia siinä asiassa ennen kuin syyllistää ihmisiä sen käyttämisestä.

Ns. suuria ikäluokkia on syytetty ilmaston pilaamisesta ja kaikesta muustakin, mutta esim. nämä biohajoavat pussit on kyllä ihan tämän päivän keksintö, ja kyllä niitä käyttävät tämän päivän nuoret ihmiset ihan takuulla.  N. 40 vuoden kuluttua heidän lapsensa sitten syyttävät näitä vanhempiaan luonnon pilaamisesta, kun ei nämä biopussit sitten niin ekologisia olekaan.  Näin se kiertokulku menee.

Vierailija
10/32 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ns. kestokassit onkin hyviä, mutta miksi ihmeessä niissä on kaikissa liian pitkät kantohihnat?  Minulla ne sitten joko koskee maahan tai roikkuu ikävästi tuossa nilkoissa.  En tajua.

Vierailija
11/32 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että puuvillainen kestokassi voisi olla hyvä juttu, jos se valmistettaisiin esim rikkinäisistä lakanoista. Minä käytän sekä kestokasseja, että muovikasseja. Muovikassitkin useampaan kertaan. Käsilaukussa on aina jokin kassi, joko muovinen tai puuvillainen. Yritän välttää uusien kasdien ostamista.

Vierailija
12/32 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eko tekoja ne on. Niihin voi kerätä sieniä, eikä tarvi ostaa kaupasta.

Zinc

Muovikassiin ei voi sieniä kerätä, kun ne pilaantuu siinä.

Vierailija
13/32 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehty pärekori on kaikista ekologisin. Voisiko näitä saada Prisman kassoille myyntiin?

Vierailija
14/32 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tehty pärekori on kaikista ekologisin. Voisiko näitä saada Prisman kassoille myyntiin?

Totta! Vanhemmillani on kaupassa yleensä mukana pärekori, ja vaikea kuvitella, että se hajoaisi heidän elinaikanaan. Kestää vaikka kuinka monen kilon painon, täydellinen esimerkiksi maitopurkkien ja jauho-, kahvi- tai sokeripakettien kantamiseen, ja kätevä kantokahva. Ei hassumman näköinenkään.

Vierailija
15/32 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et siis ymmärrä, mikä on luonnonsuojelussa pointtina? Miksi ostaisit joka päivä uuden muovikassin, kun voit käyttää sitä samaa joka päivä. Mahtuu hyvin käsilaukkuun tai takin taskuun ja kulkee aina kätevästi mukana. ap

Vierailija
16/32 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovikasseja on hyvin erilaisia.

Esim. K-ryhmän ruokakaupoissa kassit on pääosin lähes täydellisesti kierrätysmuovista valmistettuja. Huono puoli noissa että ovat aika pehmeitä ja niitä ei kovin monta kertaa pysty kauppakasseina käyttämään.

Vierailija
17/32 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ns. kestokassit onkin hyviä, mutta miksi ihmeessä niissä on kaikissa liian pitkät kantohihnat?  Minulla ne sitten joko koskee maahan tai roikkuu ikävästi tuossa nilkoissa.  En tajua.

Niitä on tarkoitus kantaa olkapäällä.

Vierailija
18/32 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai kaikki kestokassin käyttäjät vie paperipussissa roskansa pihalle. Tai ihan paljain käsin.

Vierailija
19/32 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä itse tehtyjä voi sinne saada.

Zinc

Vierailija
20/32 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis ymmärrä, mikä on luonnonsuojelussa pointtina? Miksi ostaisit joka päivä uuden muovikassin, kun voit käyttää sitä samaa joka päivä. Mahtuu hyvin käsilaukkuun tai takin taskuun ja kulkee aina kätevästi mukana. ap

Et oo oikein ymmärtänyt pointtia. Mä laitan sen muovikassin roskikseksi, kun kuitenkin tarviin roskista.

Jos ostaa 7000 muovikassia, niin tuskinpa se sen ekologisempaa on. 

Epäilen, että raja tulee vastaan jo hyvin paljon aikaisemmin oikeasti. 

Zinc

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi