Onko mt-palveluita kaipaavan valehdeltava lääkkeiden käytöstä?
Jotta saan jatkossa terapiaa tai edes keskusteluapua joudun syömään lääkärien tai psykiatrien määräämiä lääkkeitä. Esim. nyt nostettiin Ketipinor 50 mg per ilta 100 mg, vaikka sanoin, että puolikas mirtatzapin 15 mg tarvittaessa on parempi. Myös Escitalopram vaihdettiin Venlafaxiiniin.
En oikeasti halua noita lääkkeitä vaan että edes otetaan vakavasti ja kuunnellaan. Mutta tuntuu että pitää AINA olla ensin se lääkitys. En pysty edes toimimaan tuolla lääkityksellä! Ketipinorista tulee painajaisia, jatkuva jano ja väsymys. Aamulla saa juoda vahvaa kahvia että herää ja kahvista saan nykyään päänsäryn.
Masennuksen kanssa helpottaa fyysisesti parhaiten lenkkeily mutten jaksa sitä kun Ketipinorin takia herään niin myöhään, en kerkeä lenkille ja illalla en saa unta kun päivä on ollut työ- ja muuta stressiä ja kahvinjuontia että pysyy hereillä...viikonloppuna voisin räjähtää siihen kierteeseen jolloin juon pari pulloa viiniä ja makaan krapulassa. Tästä taas vetää mt-puoli johtopäätökset, että a-klinikkaa tarvitaan...
Mitään muuta en tarvitsisi kuin apua ahdistaviin ajatuksiin, stressin kierteeseen, unta jne. Niin jaksaisin. Masennuslääkkeet auttavat hetkellisesti mutten halua niitä aina syödä. Eikö tästä h*lvetistä ole mitään ulospääsyä???????
Kommentit (29)
Lääkkeiden tuputtamisen syy on raha ja kustannukset. Terveydenhuolloin suurin kustannus on henkilöstömenot: työntekijät: ne mielenterveyshoitajat, psykiatrit, psykologit ja sosiaalityöntekijät ja heidän palkat,sosiaaliturvamaksut, vuosilomat,koulutukset,sijaistukset ym.ym.
Halvinta on kirjoittaa resepti pillereitä ja ulos. Vaikka oikeasti se, mitä tarvitaan on kohtaaminen, kuuntelu, tukea ja ohjeita elämänhallintaan. Mut se maksaa, se työntekijä ja sen aika.
Ihan hatusta vedetty väite mt-lääkkeiden teho vs keskusteluterapiat. Ja ihan laittomia on noi joidenkin kuntien säännöt, että ensin pitää tk-lääkärin kokeilla 2 lääkettä ja sit vasta pääsee psykiatrille jasit seuraa lisää lääkesäätöä ja menee aikaa ja mielenterveysongelmat ehtii kroonistua ja pysyvästi ehtii menettää työkykynsä. Mt-syyt ovat merkittävin syy sairauseläkkeisiin ja se koskee isoa määrää Erotyisesti nuoria. Ja terveydenhuollon rakenteet ja toiminta ja sen tapa tarjota ”apua” sysää ihmisiä pysyvälle syrjäytymisen kierteelle.
Yt Lääkäri
Jopa mies yritettiin ylilääkitä. Hänelle sanottiin ettei työnteko ole suositeltavaa. Escitalopraamia, Ketipinoria ja lopulta Respiredonia kun äänet jotka tulivat masennuksen mukana eivät hävinneet päästä. Ketipinorit saivat miehen kuorossakaan niin etten voinut nukkua samassa huoneessa.
Lopulta hän lopetti kaiken seinään. Parin kuukauden ajan lääkkeistä oli ollut apua masennukseen ja oma kokemukseni on sama - muutama kuukausi pienellä annostuksella menee, mutta jatkuvasti ei voi ottaa.
Lääkärien pakeilla tuntuu, että heille kyse on vain annostuksen säätelystä ja siinä se. Mies ei enää edes kuule niitä ääniä ja on rauhallinen ilman lääkkeitä. Ketipinorien myötä olen kokenut käyttäytyväni jopa psykoottisemmin kuin ikinä ennen! Minusta tuo lääke sopii satunnaisesti pahoihin univaikeuksiin kuten mirtakin, mutta tämä satunnainen käyttö ei näytä käyvän lääkäreille jotka terveille kyllä paasaavat lääkkeettömyydestä.
Kaikki tai ei mitään? Olen tunnollinen ihminen ja se aiheuttaa stressiä ja siihen liittyvää vaikeutta rauhoittua ja tämä lisää uniongelmia. Jos kaapissa on nukkumiseen lääkkeitä tarvittaessa otettavaksi jo se auttaa minua. Ap
Lääkäri näkee ja tarkistaa reseptileskuksesta, onko lääkkeet ostettu. Jos ei ole, velvoittaa ostamaan ja kun on ostoja kahdelle lääkkeelle, vasta sitten saa lähetteen paykiatrille tai kelan kautta terapiaa.
Saako lääkäri katsella reseptikeskuksen ostoja ilman asiakkaan/potilaan suostumusta???
Vierailija kirjoitti:
Saako lääkäri katsella reseptikeskuksen ostoja ilman asiakkaan/potilaan suostumusta???
Pkv-lääkkeet saa katsoa. Lukee Kannan sivuilla, eli sieltä tarkistamaan mitä on tullut ruksittua.
Vierailija kirjoitti:
Jopa mies yritettiin ylilääkitä. Hänelle sanottiin ettei työnteko ole suositeltavaa. Escitalopraamia, Ketipinoria ja lopulta Respiredonia kun äänet jotka tulivat masennuksen mukana eivät hävinneet päästä. Ketipinorit saivat miehen kuorossakaan niin etten voinut nukkua samassa huoneessa.
Lopulta hän lopetti kaiken seinään. Parin kuukauden ajan lääkkeistä oli ollut apua masennukseen ja oma kokemukseni on sama - muutama kuukausi pienellä annostuksella menee, mutta jatkuvasti ei voi ottaa.
Lääkärien pakeilla tuntuu, että heille kyse on vain annostuksen säätelystä ja siinä se. Mies ei enää edes kuule niitä ääniä ja on rauhallinen ilman lääkkeitä. Ketipinorien myötä olen kokenut käyttäytyväni jopa psykoottisemmin kuin ikinä ennen! Minusta tuo lääke sopii satunnaisesti pahoihin univaikeuksiin kuten mirtakin, mutta tämä satunnainen käyttö ei näytä käyvän lääkäreille jotka terveille kyllä paasaavat lääkkeettömyydestä.
Kaikki tai ei mitään? Olen tunnollinen ihminen ja se aiheuttaa stressiä ja siihen liittyvää vaikeutta rauhoittua ja tämä lisää uniongelmia. Jos kaapissa on nukkumiseen lääkkeitä tarvittaessa otettavaksi jo se auttaa minua. Ap
Minulla loppui psykoottisuus kun lopetin ketin. Ketiä voi hyvin käyttää ajoittain unettomuuteen. Se puolittuu joka 7 tunti ja poistuu siis verestä aika nopeasti, mutta mikään säännöllisesti otettava lääke se ei ole, muuta kuin oikeasti mielisairaille eli skitsofreenikot ja 1 tyypin bipo. Painotan ykköstyyppiä koska tunnen muutaman kymmenen 2 tyypin bipoa ja 2 tyypin häiriön tuntuu saavan vain kun on kotona tai parisuhteessa saanut tarpeeksi turpaansa. Se ei siis ole mikään aivojen rakenteeseen tai kemiaan liittyvä sairaus vaan lääkäreiden keksintö kun ei jakseta hoitaa vaikeasti traumatisoitunutta läheisriippuvuudesta kärsivää henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri näkee ja tarkistaa reseptileskuksesta, onko lääkkeet ostettu. Jos ei ole, velvoittaa ostamaan ja kun on ostoja kahdelle lääkkeelle, vasta sitten saa lähetteen paykiatrille tai kelan kautta terapiaa.
Mulla ei ollut lääkkeitä. Pääsin silti työterveyslääkärin lähetteellä aikuispskiatrian poliklinikan asiakkaaksi sekä sain sieltä B-lausunnon Kelan kuntoutuspsykoterapiaan.
Minuapa ei pakotettu syömään lääkkeitä.
Juuri näin. Ap