Kannattaako 1vkon matka New Yorkiin?
Kauhunsekaisin tuntein mietin sitä lentomatkaa, jetlagia yms. Joitakin 11-12h lentomatkoja takana ja onhan se aika tappavaa🤔 ja nyt pyörii veritulpatkin mielessä, kun jalkaan ilmestynyt suonikohjuja pari.
Mutta olishan se aika upea paikka nähdä/kokea...
Kommentit (21)
Me olimme aikoinaan viikon New Yorkissa ja hyvin siinä ehti kaikki päänähtävyydet kiertää. Eikä sillä, etteikö siellä olisi toinenkin viikko vierähtänyt.
Kannattaa. Paikkahan on periaatteessa ennalta tuttu - tv-sarjoista ja leffoista.
Paikallinen opas on kyllä huikea lisä.
Jetlaghan vaivaa vasta kun palaatte.
Kannattaa ainakin, jos matkustat Finnairin suoralla lennolla (lentoaika noin 8 tuntia). Lyhyemmän keston lisäksi Finnairin lennon etu on se, että sekä lähtö Suomesta että saapuminen New Yorkiin ovat vuorokausirytmin suhteen järkevään aikaan. Et joudu heräämään lähtöpäivänä kukonlaulun aikaan, vaan voit nukkua kunnon yöunet alle. Ja New Yorkissa voit mennä saapumuailtana nukkumaan yhdeksältä, jolloin ehdit nukkua kunnon pituiset unet, vaikka heräisitkin jo viiden kuuden maissa.
Kokemukseni mukaan saapumista seuraavana päivänä on vielä vähän väsynyt, mutta jaksaa silti hyvin käydä katsomassa jotain museoita tai nähtävyyksiä. Siitä seuraavasta päivästä alkaen olo on ihan normaali.
No mä olin siellä 3 yötä ja sekin todella kannatti (vaikka kiirettä piti...).
Matkailija kirjoitti:
Me olimme aikoinaan viikon New Yorkissa ja hyvin siinä ehti kaikki päänähtävyydet kiertää. Eikä sillä, etteikö siellä olisi toinenkin viikko vierähtänyt.
Annan vielä yhden tärpin, jonka vaimoni löysi jostain opaskirjasta: Kävimme paikallisessa kirkossa sunnuntai-messussa. Se oli juuri sellainen kuin amerikkalaisissa elokuvissa ja tv-sarjoissa. Iloa ja laulua. Aivan mieletön elämys uskonnottomallekin.
Suunnittele etukäteen ilman ahnehtimista ja mene toisenkin kerran. Lentosukat avuksi ja pientä jalkojen pumppausta. Mukava matka ihan varmasti!
City that never sleeps, eiköhän se ole ihan sama mihin aikaan olet hereillä siellä.
Vierailija kirjoitti:
City that never sleeps, eiköhän se ole ihan sama mihin aikaan olet hereillä siellä.
Totta. Yöllä voi mennä haahuilemaan kirjakauppoihin tai juhlimaan jazzclubeille tai discoilemaan entiseen kirkkoon. Tai näin minä ainakin olen tehnyt joskus muinoin.
Keskituloiselle viikko on just hyvä, majoitus maksaa ja siistin näköisissäkin hotelleissa saattaa olla luteita joten rahaa menee yöpymiseen. Ruokamaailmakin kurittaa lompakkoa. Jos tuonne asti menee niin silloin kannattaa olla budjettia eikä nuukailla. Viikossa näkee tärkeimmät ja rahaa menee vielä kohtuullisesti.
Kyllä kannattaa. Olen ollut 2 kertaa, molemmilla kerroilla 5pv. Siinäkin näki jo paljon. Varaa liput nähtävyyksiin etukäteen, niin säästät aikaa.
Tilanne sallisi vaikkapa 2-3vkon matkan, siis budjetti, mutta emme näe kys aikaa järkevänä ja toisaalta se asettaisi haasteita arjen velvoitteille. Plus jokin lämmin kohde jossakin kaukana on myös suunnitelmissa.
Ap
Itse ollut myös juuri viikon ja oli hyvä reissu. Ehti hyvin kiertää päänähtävyydet mutta myös rentoutua. Toki ihan kaikkea ei viikkoon saa mahtumaan mutta en koe, että jäimme mistään erityisemmästä paitsi. Ensimmäisinä päivinä jet lag vähän vaivasi (aamulla heräsi aikaisin ja illalla väsytti) mutta tosiaan Finnairin lentoaikatauluilla sen sai kutistettua aika minimiin. Voisin hyvin uudestaankin lähteä viikoksi.
Jos saat siltä reissulta vaikka miltsin niin kannattaahan se. Hyvä päiväansio.
Viikko on ihan sopiva aika! Siinä ehtii jo tosi paljon.
Miks lennätte kaukokohteisiin noin lyhkäisiksi ajoiksi?
Mun mielestä joo, mutta mulle on lentäminen helppoa, enkä piittaa jet lagistakaan. Muutenkin nukun miten sattuu, niin ei haittaa aikaero. Viikossa ehtii vaikka mitä.