Kannattaako 1vkon matka New Yorkiin?
Kauhunsekaisin tuntein mietin sitĂ€ lentomatkaa, jetlagia yms. Joitakin 11-12h lentomatkoja takana ja onhan se aika tappavaađ€ ja nyt pyörii veritulpatkin mielessĂ€, kun jalkaan ilmestynyt suonikohjuja pari.
Mutta olishan se aika upea paikka nÀhdÀ/kokea...
Kommentit (21)
Me olimme aikoinaan viikon New Yorkissa ja hyvin siinÀ ehti kaikki pÀÀnÀhtÀvyydet kiertÀÀ. EikÀ sillÀ, etteikö siellÀ olisi toinenkin viikko vierÀhtÀnyt.
Kannattaa. Paikkahan on periaatteessa ennalta tuttu - tv-sarjoista ja leffoista.
Paikallinen opas on kyllÀ huikea lisÀ.
Jetlaghan vaivaa vasta kun palaatte.
Kannattaa ainakin, jos matkustat Finnairin suoralla lennolla (lentoaika noin 8 tuntia). LyhyemmÀn keston lisÀksi Finnairin lennon etu on se, ettÀ sekÀ lÀhtö Suomesta ettÀ saapuminen New Yorkiin ovat vuorokausirytmin suhteen jÀrkevÀÀn aikaan. Et joudu herÀÀmÀÀn lÀhtöpÀivÀnÀ kukonlaulun aikaan, vaan voit nukkua kunnon yöunet alle. Ja New Yorkissa voit mennÀ saapumuailtana nukkumaan yhdeksÀltÀ, jolloin ehdit nukkua kunnon pituiset unet, vaikka herÀisitkin jo viiden kuuden maissa.
Kokemukseni mukaan saapumista seuraavana pÀivÀnÀ on vielÀ vÀhÀn vÀsynyt, mutta jaksaa silti hyvin kÀydÀ katsomassa jotain museoita tai nÀhtÀvyyksiÀ. SiitÀ seuraavasta pÀivÀstÀ alkaen olo on ihan normaali.
No mÀ olin siellÀ 3 yötÀ ja sekin todella kannatti (vaikka kiirettÀ piti...).
Matkailija kirjoitti:
Me olimme aikoinaan viikon New Yorkissa ja hyvin siinÀ ehti kaikki pÀÀnÀhtÀvyydet kiertÀÀ. EikÀ sillÀ, etteikö siellÀ olisi toinenkin viikko vierÀhtÀnyt.
Annan vielÀ yhden tÀrpin, jonka vaimoni löysi jostain opaskirjasta: KÀvimme paikallisessa kirkossa sunnuntai-messussa. Se oli juuri sellainen kuin amerikkalaisissa elokuvissa ja tv-sarjoissa. Iloa ja laulua. Aivan mieletön elÀmys uskonnottomallekin.
Suunnittele etukÀteen ilman ahnehtimista ja mene toisenkin kerran. Lentosukat avuksi ja pientÀ jalkojen pumppausta. Mukava matka ihan varmasti!
City that never sleeps, eiköhÀn se ole ihan sama mihin aikaan olet hereillÀ siellÀ.
Vierailija kirjoitti:
City that never sleeps, eiköhÀn se ole ihan sama mihin aikaan olet hereillÀ siellÀ.
Totta. YöllÀ voi mennÀ haahuilemaan kirjakauppoihin tai juhlimaan jazzclubeille tai discoilemaan entiseen kirkkoon. Tai nÀin minÀ ainakin olen tehnyt joskus muinoin.
Keskituloiselle viikko on just hyvÀ, majoitus maksaa ja siistin nÀköisissÀkin hotelleissa saattaa olla luteita joten rahaa menee yöpymiseen. Ruokamaailmakin kurittaa lompakkoa. Jos tuonne asti menee niin silloin kannattaa olla budjettia eikÀ nuukailla. Viikossa nÀkee tÀrkeimmÀt ja rahaa menee vielÀ kohtuullisesti.
KyllÀ kannattaa. Olen ollut 2 kertaa, molemmilla kerroilla 5pv. SiinÀkin nÀki jo paljon. Varaa liput nÀhtÀvyyksiin etukÀteen, niin sÀÀstÀt aikaa.
Tilanne sallisi vaikkapa 2-3vkon matkan, siis budjetti, mutta emme nÀe kys aikaa jÀrkevÀnÀ ja toisaalta se asettaisi haasteita arjen velvoitteille. Plus jokin lÀmmin kohde jossakin kaukana on myös suunnitelmissa.
Ap
Itse ollut myös juuri viikon ja oli hyvÀ reissu. Ehti hyvin kiertÀÀ pÀÀnÀhtÀvyydet mutta myös rentoutua. Toki ihan kaikkea ei viikkoon saa mahtumaan mutta en koe, ettÀ jÀimme mistÀÀn erityisemmÀstÀ paitsi. EnsimmÀisinÀ pÀivinÀ jet lag vÀhÀn vaivasi (aamulla herÀsi aikaisin ja illalla vÀsytti) mutta tosiaan Finnairin lentoaikatauluilla sen sai kutistettua aika minimiin. Voisin hyvin uudestaankin lÀhteÀ viikoksi.
Jos saat siltÀ reissulta vaikka miltsin niin kannattaahan se. HyvÀ pÀivÀansio.
Viikko on ihan sopiva aika! SiinÀ ehtii jo tosi paljon.
Miks lennÀtte kaukokohteisiin noin lyhkÀisiksi ajoiksi?
Mun mielestÀ joo, mutta mulle on lentÀminen helppoa, enkÀ piittaa jet lagistakaan. Muutenkin nukun miten sattuu, niin ei haittaa aikaero. Viikossa ehtii vaikka mitÀ.