Viisihenkinen lapsiperhe asuu 24 neliön yksiössä
Onko mahdollista asua näin lasten lukioikään asti? Vai voiko tästä järjestelystä seurata hankaluuksia?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä asua vaikka teltassa, ei sitä kukaan kiellä. Eri asia sitten kuka jaksaa noin pienessä kämpässä asua. Kyllä ne teinit viimeistään haluaa omaa rauhaa.
Kyllä siitä tulee lasu jos asuu liian ahtaasti.
Eikä tule, hyvin tilannekohtaista. Suosituksia toki on, jotka pääosin on tarkoitettu siihen, minkä kokoista asuntoa perheelle tulee tarjota asuntoa jonottaessa.
Jokainen ostaa sen kokoisen asunnon kuin haluaa. Se nyt vielä puuttuisi että asuntokauppaan pitäisi käydä jonkun sos.tantan leima hakemassa...
Onhan tantan puututtava, jos asumismuoto on lapsen tai nuoren kasvulle, kehitykselle tai terveydelle haitallinen.
Vuokratalossa asuminen on ainakin noita kaikkia: kasvulle, kehitykselle tai terveydelle haitallista. Lasuja pukkaa siis.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla ihan hyväkin asia, että perheessä keskustellaan asioista ja esimerkiksi syödään yhdessä, eikä lapsia tungeta omaan huoneeseen pois silmistä. En tiedä onko geeniaineisto huonontunut, mutta ennen, kun asuttiin ahtaammin ei ollut näin paljon lapsia, jotka eivät sopeudu olemaan tarhassa tai koulussa riehumatta.
Tietysti jossain vaiheessa tarvitsee enemmän tilaa, mutta kyllä nykyisin on monesti menty kohtuuttomuuksiin. Ja ennen kaikkea isot asunnot ovat energiasyöppojä.
Ei tilanpuute tarkoita, että perheessä keskusteltaisiin. Ja luulisin, että lapset herkästi käskettiin pihalle pois silmistä.
Turha verrata entisaikaan. Silloin vietettiin suurin osa ajasta ihan muualla kuin kotona, ihan sen takia, kun kotona ei ollut mitään hilavitkuttimia (tietokoneita yms) vaan se tekeminen oli kavereiden kanssa jossain muualla kuin kotona. Kotiin tultiin joskus iltamyöhään nukkumaan. Nykyään ne kaverit on "käden ulottuvilla" 24/7 siellä kännykässä, joten ulos ei tarvitse mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä asua vaikka teltassa, ei sitä kukaan kiellä. Eri asia sitten kuka jaksaa noin pienessä kämpässä asua. Kyllä ne teinit viimeistään haluaa omaa rauhaa.
Eikä tule, hyvin tilannekohtaista. Suosituksia toki on, jotka pääosin on tarkoitettu siihen, minkä kokoista asuntoa perheelle tulee tarjota asuntoa jonottaessa.
Jokainen ostaa sen kokoisen asunnon kuin haluaa. Se nyt vielä puuttuisi että asuntokauppaan pitäisi käydä jonkun sos.tantan leima hakemassa...
Onhan tantan puututtava, jos asumismuoto on lapsen tai nuoren kasvulle, kehitykselle tai terveydelle haitallinen.
Maksaako se tantta ja antaa vakuudet mun pankkilainaan , jotta saan ostettua sen vähän suuremman kämpän ?
Vai pakkosiirtääkö sossu perheeni esim.Kemiin tyhjään kerrostaloon ja ottaa haltuun sen 24m2?
Ja lähde oli mikä? Voisiko AP olla hyvä ja linkata tämän uutisen meidän muidenkin luettavaksi kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako se tantta ja antaa vakuudet mun pankkilainaan , jotta saan ostettua sen vähän suuremman kämpän ?
Vai pakkosiirtääkö sossu perheeni esim.Kemiin tyhjään kerrostaloon ja ottaa haltuun sen 24m2?
Tantta ottaa ja siirtää lapset terveempään ympäristöön, jos sinä et ymmärrä, ettei kymmentä ihmistä voi asuttaa pienessä yksiössä.
Montakohan neliötä lapsilla on käytettävissä siinä veneessä, jolla se perhe lähti monen vuoden purjehdusreissulle? Ihan hyvin niilläkin tuntuu menevän...
Vierailija kirjoitti:
No mun sukulaisttu asui lapsuutensa (4 henkeä) omakotitalossa jossa oli 19 neliötä, keittiö ja olohuone.
Itse olen asunut lapsuuden ja nuoruuden talossa, missä oli korkeintaan 20 neliötä, keittiö-oh ja yksi kamari. Siinä meitä oli 6 ihmistä (vanhemmat ja 4 lasta). Myös naapurissa asui perhe, missä oli pieni keittiö ja kaksi kamaria, heillä oli 11 lasta. Tosin vanhimmat lapset olivat muuttaneet jo pois, mutta asui heitäkin ainakin 7 lasta vielä kotona samaan aikaan, kun itse siellä kotikylässä asustelin.
Vierailija kirjoitti:
Miten siellä nukutaan, kaksi kerrossänkyä?
Voi olla vaikka parvi tai vanhemmat levittävät sohvan nukkumapaikaksi illallla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun sukulaisttu asui lapsuutensa (4 henkeä) omakotitalossa jossa oli 19 neliötä, keittiö ja olohuone.
Itse olen asunut lapsuuden ja nuoruuden talossa, missä oli korkeintaan 20 neliötä, keittiö-oh ja yksi kamari. Siinä meitä oli 6 ihmistä (vanhemmat ja 4 lasta). Myös naapurissa asui perhe, missä oli pieni keittiö ja kaksi kamaria, heillä oli 11 lasta. Tosin vanhimmat lapset olivat muuttaneet jo pois, mutta asui heitäkin ainakin 7 lasta vielä kotona samaan aikaan, kun itse siellä kotikylässä asustelin.
Linkitäppä se lähde kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Montakohan neliötä lapsilla on käytettävissä siinä veneessä, jolla se perhe lähti monen vuoden purjehdusreissulle? Ihan hyvin niilläkin tuntuu menevän...
Suomen sossun valta ei ulotu ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika, mistä se lasu tulee? Kuka sen tekee?
Ei kai normaalisti tarvitse tehdä mitään asumisselostetta sossulle, jos hoitaa asiansa ts käy työssä eikä rettelöi ympäristönsä kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde on maakunta-arkisto tms., sillä se linkki näihin juttuihin löytyy 1940 - 60-luvun sanomalehdestä.
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä vaikka asua sillan alla, mutta ei siinä kyllä lasten etuja ajatella. Vanhemman itsekkyyttä sulloutua noin. Ei tarvitse tietenkään mitään lukaaliakaan olla tai edes että kaikilla olisi pakko olla oma huone, mutta edes jotenkin niin, että edes jotain omaa rauhaa on mahdollista saada.
Sillan alla asumiseen kyllä puututaan, jos sinulla on lapsia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai normaalisti tarvitse tehdä mitään asumisselostetta sossulle, jos hoitaa asiansa ts käy työssä eikä rettelöi ympäristönsä kanssa?
No esim. neuvolassa kysellään asumisoloista, tarhan hoitaja käy usein kotikäynnillä kun lapsi aloittaa hoidon, lapsi saattaa puhua kotiloista tarhassa tai koulussa, joku sukulainen, lapsen kaverin vanhempi tai naapuri näkee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim. neuvolassa kysellään asumisoloista, tarhan hoitaja käy usein kotikäynnillä kun lapsi aloittaa hoidon, lapsi saattaa puhua kotiloista tarhassa tai koulussa, joku sukulainen, lapsen kaverin vanhempi tai naapuri näkee...
Siis kotioloista eikä kotiloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elimme niin tavallista elämää, että ei siitä kirjoitettu lehdissä :D, ei noita tarinoita kukaan olisi jaksanut lukea, ei ollut mitään kavahduttavaa! Ei ole linkkiä minuun tarinaani.
Ennen tuo oli yleistä.
Mun lapsuuden kodissa neliöitä oli 46m2 (kaksio) ja vanhempien lisäksi kaksi lasta. Ja ihan hyvin mahduttiin. Ja mun vanhemmat olivat jo työelämässä ja molemmat opettajia. Naapurissa kolme lasta ja samanlainen asunto.
Muutettiin joskus v. -87 sitten pieneen kolmioon ja sieltä okt.
Kuulostaa ihan mahdottomalta ja todella stressaavalta. En oikein keksi mitään syytä, miksi viisihenkisen perheen olisi asuttava yksiössä vuosia. Jos ei saa yksityiseltä puolelta vuokrattua isompaa asuntoa, niin kaupungin tai jonkun säätiön (VTS, Lumo) kautta varmaan saisi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ennen riehuvan lapsen tukitoimina oli remmi ja vitsa.