Ylitunnolliset naiset työpaikalla
Argh!! Haluan avautua johonkin ja herättää keskustelua, olen siis töissä paikassa missä on niin naisia kuin miehiäkin. Työaika vaihtelee usein niin, että jos työt saadaan valmiiksi vaikka tunti aikaisemmin niin silloin lähdetään kotiin ja tokikaan palkkaa ei makseta tuolta viimeiseltä tunnilta.
Työaika merkataan itse, eli jos lähdet kotiin klo.16 merkkaat sen lähtöajaksi, puolentunnin tarkkuudella. Jos lähdet 16.29 saat vain 16.00 saakka palkkaa.
Sitten itse asiaan: Miehille yleisesti hyväksytty tapa on jäädä juoruamaan vaatteiden vaihdon yhteydessä ja merkata vasta tämän jälkeen vuotonlopetus, kun sen sijaan naiset juoksevat ensimmäisenä tietokoneelle ja vasta tämän jälkeen PALKATTOMALLA ajalla siistivät työpistettä ja vaihtavat työvaatteita pois (niitä ei siis viedä kotiin, ovat yhteiskäytössä)
Se miksi tämä vaikuttaa minuun, niin ylempi esimieheni on nainen joka merkkaa kaikkien yhtäaikaa poistuvien työajan. Miesten taas merkkaa mies, joka kuuluu näihin pahimpiin vitkuttelioihin.
NIIN.ÄRSYTTÄVÄÄ.
Yritin kerran sanoa että no jos kello on nyt 16.29 niin voisiko siihen kuitenkin merkata 16.30?
Esimies nainen katsoi minua hölmistyneenä ja sanoi ”ai niinkuin huijata lisää rahaa??” 🤦🏼♀️
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeasti voi olla niin typerää ihmistä, joka tekee töitä 16.29 asti ja merkkaa silti klo 16 asti??!! :D Aivan järjetöntä, nyt äkkiä joku roti! Kaiken järjen mukaan tuon ei pitäisi laillisesti olla mahdollista...
Ei, vaan hän merkitsee 16.29 ja palkka lasketaan täysien puolituntisten mukaan. Eli siltä päivältä saa palkkaa 16 saakka. Tietokone laskee ne tunnit tuon mukaan.
Ap
Mikä sinun sovittu työaika? Onko se klo 16 vai 16.30?
Kirjoitin jo aloitukseen... lopetus on joustava, ei saada palkkaa loppuajalta jos lähdetään aikaisemmin.
Ap
Jos se lopetus on joustava, niin miks te naiset ryntäätte sinne sosiaalitiloihin 16:29?
Miten vaan, itse etsisin uuden työpaikan. Nipo esimies tekee mistä tahansa työstä vittumaista.
Onko teidän esimiehellä esimiestä? Joku vastaava taho joka voisi puuttua tuohon? Tai pyytäkää että tulee lätkät joilla leimataan itse oma työaika. Voisi myös kannella syrjinnästä ihan aluehallintovirastoon, jos kerran sukupuoli vaikuttaa työntekijän oikeuksiin näin törkeästi.
Jos lopetus on joustava, niin miksi kukaan lähtisi tuossa tyhmässä systeemissä ulos muulloin kuin tasan :00 tai :30?
Vierailija kirjoitti:
a) pyydä siirtoa miesesimiehen alle tai
b) valitus miehistä ylempään johtoon tai
c) vaihda työpaikkaa
d) tee aloitus mammapalstalle
Don't hate the player, hate the game kirjoitti:
Jos lopetus on joustava, niin miksi kukaan lähtisi tuossa tyhmässä systeemissä ulos muulloin kuin tasan :00 tai :30?
Varmaan kannattaa kysyä sitä tuolta esimieheltä joka hoputtaa alaiset ulos??
Minä olen huomannut vähän samaa omalla työpaikallani. Olen opettaja. Meillehän maksetaan kiinteää kuukausipalkkaa viikottaisten opetustuntien määrän perusteella, eli opetuksen valmisteluun ja arviointiin käytettävä aika tulisi suhteuttaa opetuksen määrään niin, että täysillä opetusvelvollisuustunneilla tehtäisiin normaalia työviikkoa, ei enempää eikä vähempää. Silti osa valittelee jatkuvasti 50-60 tunnin työviikkojaan.
Kun juttelee kollegoiden kanssa, osa tuntuu pistäneen oman työnsä vaatimustason todella korkealle. Arviointiin ja esimerkiksi palautteen antamiseen käytetään kohtuuttoman paljon aikaa ja kursseilla pitää kokeilla vaikka mitä pedagogisia innovaatioita. Jos ei pidä ongelmana ilmaisen työn tekemistä, tehköön niin kuin haluaa, mutta valittamista pitkistä työpäivistä en ymmärrä, jos itse valitsee tehdä palkattomia ylitöitä.
En haluaisi tehdä tästä sukupuolikysymystä, mutta enemmän kuulee kyllä naispuolisten kollegoiden tekevän ilmaisia ylitöitä ja valittavan pitkiä työpäiviä. Mieskollegoilla on useammin palkallisia ylitöitä, kuten erilaisia projekteja ja erityistehtäviä (esimerkiksi digivastaava).
Ala merkitä todelliset tunnit ylös itsellesi esimiehen merkitsemien lisäksi ja mene näyttämään ne Hr:lle tai esimiehen esimiehelle tai vaikka luottamusmiehelle. Ei voi olla laillista, että teillä teetetään ilmaista työtä. Lisäksi, jos teillä on ilmoitettu työvuoron pituudeksi vaikka 9-17, ei työnantaja voi alkaa vähentää siitä tunteja, vaikka työt tulisivatkin aiemmin tehtyä. Koko systeemi kuulostaa todella järjettömältä ja ennen kaikkea laittomalta. Myös liitolta voi kysyä neuvoa, jos haluat varmistaa, mitä laki sanoo. Voit myös huomauttaa siitä, että te kaikki lopetatte samaan aikaan, mutta toinen ryhmä saa säännöllisesti puoli tuntia pidemmän työajan mukaa palkkaa, ei sekään ole laillista.
Minä en nyt ihan ymmärtänyt. Kun lopetatte työt, miksette vaikka seiso paikallanne sen aikaa, että kello on 16.30 ja sitten vaste menette sinne sosiaalitiloihin ilmoittautumaan esimiehelle?
Vierailija kirjoitti:
Minä en nyt ihan ymmärtänyt. Kun lopetatte työt, miksette vaikka seiso paikallanne sen aikaa, että kello on 16.30 ja sitten vaste menette sinne sosiaalitiloihin ilmoittautumaan esimiehelle?
Se esimies tekee myös töitä ja siirtyy sosiaalitiloihin samaan aikaan.
Ota loparit. Vai onko veemäinen pomo kuitenkin parempi kuin kortisto?
Tai voisit tietty opetella kuittaamaan takaisin. "Mutta sinusta on tietenkin ok varastaa minulta 29 minuutin työsuoritus. Taidan lähteä tästä eteenpäin tasan klo 16, oli työ tehty tai ei. Niin ei tarvitse keskustella kuka varastaa keneltäkin."
Työvuorolistassa lukee aika, jolloin olet töissä ja siitä ajasta maksetaan palkka. Se on aina sitova! Nyt äkkiä yhteys ylempään tahoon, liittoon tai luottamusmieheen, joka uskaltaa puuttua asiaan. En ikinä suostuisi tuohon!
Ylipäätään naisille työ tuntuu olevan pikkutarkkaa tekemistä, miehet ottavat enemmän rennosti ja suurpiirteisemmin.
Johtuu ehkä siitä, että naiset ovat olleet sankoin joukoin työelämässä vasta n. 60 vuotta? Ja tytöistä kasvatettiin kauan tunnollisempia kuin pojista.
Millä alalla sä oikein olet ap? Toisekseen sun aloitus on hieman epäselvä kun kirjoitat siinä ensin että työaika merkataan itse ja kuitenkin selviää että ongelmana on se, että esimies merkitsee työajan etkä voi siihen itse vaikuttaa.
Mutta hyvin oudolta kuulostaa että työntekijän työaikaa voitaisiin leikata jopa 29 min taaksepäin jälkikäteen, mihin työehtosopimukseen tuo perustuu?
Sinänsä kertomasi ilmiö on tuttu joskaan omat kokemukseni ei ole noin sukupuolirajoittuneita. Osa on niitä että merkkaavat itsensä ulos ja lähtevät vielä juomaan kahvit töihin jäävien työkavereiden kanssa ja osa ilmoittaa että lähden sitten kohta kotiin, lähtevät kahville ja tulevat tunnin päästä merkkaamaan itsensä ulos.
Ole esimiehen esimieheen tai johonkin muuhun ylempänä yhteydessä. Tai liittoon.
Mun mielestä lähiesimiehen toiminta on siinä mielessä täysin OK että hän noudattaa sääntöjä jotka hänelle on annettu, eikä niiden rikkomista voi perustella sillä että joku muukin rikkoo. Ongelma onkin siinä, että teidän työpaikan systeemi on järjetön. En ole koskaan kuullut tuollaisesta, että palkanmaksun pyöristystarkkuus olisi puoli tuntia - sehän on tolkuttoman pitkä aika. Yleensä joka paikassa merkataan ja maksetaan max 15min mukaan, ja on jopa sellaisia paikkoja joissa käytetään minuutin tarkkuutta. Ja normaalisti pyöristys tehdään niin, että pyöristetään lähimpään varttiin (tai mikä onkaan), ei automaattisesti ja aina alaspäin. Todella erikoinen ja epäreilu systeemi siis kokonaisuudessaan.
Lisäksi kuten edellä on kiinnitettykin huomiota, niin työpisteen siistiminen omalla ajalla on kyllä vähintäänkin erikoista. Paitsi jos on kysymys siitä että toimistotyöntekijä haluaa itse laitella koristeitaan erilaiseen järjestykseen, niin sen nyt voisi ajatella olevan omaa aikaa vaikka useimmat työpaikat eivät siitäkään nipottaisi, mutta kun puhut työvaatteista niin ajattelen että et varmaankaan ole mikään tietokoneen näpyttelijä? Kyllä esim. ravintola-alalla kokit siivoavat itse työpisteensä ihan työajalla.
Eli lähtisin lähestymään asiaa siitä päästä, että valittaisit jollekin omaa esimiestä ylemmälle taholle systeemin epäreiluudesta ylipäätään - ei siitä, että esimies noudattaa sitä. Esim. esimiehen esimiehelle, vaikka sähköpostilla, tai sitten tosiaan liittoon yhteyttä koska tuo systeemi ei välttämättä ole edes laillinen.
Ihmettelen kyllä mikä ala oikein voi olla kyseessä, jossa miehillä ja naisilla on lakisääteisesti eri tehtävät. Kun kyllähän vaikka terveydenhuollossa tehdään kaikki mahdolliset toimenpiteet myös vastakkaiselle sukupuolelle eikä sen intiimimmäksi oikein voi enää mennä... Eikä ihan siltäkään kuulosta, että miehet teidän työpaikalla olisi ortodoksipappeja tms :)
Ei oikeasti ole laillista, ette teette ilmaiseksi töitä sen 29 minuuttia. En ikinä suostuisi moiseen. Ota ihmeessä yhteyttä liittoosi tai työsuojeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvaatteiden vaihdon voi vielä laskea omaksi ajaksi, mutta työpisteen siivoamista ei. Kaikille samat säännöt. Nosta kissa pöydälle. Varmasti saat muista naisista tukea.
Siis ongelma on se että tämä esimies nainen on sitä mieltä että tuo hänen toimintansa on moraalisesti oikein, mutta hän ei puutu muiden tekemisiin kunhan itse toimii oikein. Ja ei ole mahdollista minun merkata erikseen omaa lopetustani, lähin esimies merkitsee ne aina.
Ap
Suuri osa naispomoista onkin paskantärkeitä pilkunnu****ta. Mun parhaat pomot ovat aina olleet miehiä. Ärsyttää joskus kun vouhotetaan että naisten pitäisi hakeutua pomoiksi.
Valitettavasti näin, mutta tiedätkö mistä se johtuu? Leppoisa ja helposti lähestyttävä miespomo on ”rento” ja samanlainen nainen on ”laiska, eikä pomoksi sopiva.” :)
Ei, vaan "yliempaattinen ymmärtäjä, joka ei osaa ottaa auktoriteettia".
Kun yrität ajatella työhyvinvointia pitemmällä tähtäimellä että ihmiset ei sentään vihais työtään.
Mikset lähde klo 16? Näin mä tekisin tilanteessaasi.
Haloo nyt ihmiset. Vain Porvoossa työnantaja teettää lukuisilla ihmisillä puoli tuntia ilmaistyötä ja nämä suostuvat siihen mukisematta😂😂😂😂 ja yllättäen ap ei voi tietenkään kertoa yhtään millaisesta työstä on kyse ja pomokin seisoo pukuhuoneessa kirjaamassa ihmisiä ulos ja on noin selkeä kahtiajako miesten ja naisten välillä, osastokokouksia ei ole ja mihinkään ei voi muka vaikuttaa. Höpö höpö ja huomenna lisää. Tuollaista työpaikkaa ei ole olemassakaan.
Valitettavasti näin, mutta tiedätkö mistä se johtuu? Leppoisa ja helposti lähestyttävä miespomo on ”rento” ja samanlainen nainen on ”laiska, eikä pomoksi sopiva.” :)