Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olik suomes oikeest ravintoloja 1980 luvul?

Vierailija
08.02.2020 |

Mun mummu vaittaa et oli
Mutsi ei muista kun se on -87
Voiks joku kertoo?!?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lyly ja kulho

Ei kulho vaan kalhu

Vierailija
42/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut. Kirjoitin ylioppilaaksi 1985. Tanssittiin piirileikkejä ja oli vaatimaton ateria koululla, ruispuuroa ja puolukoita, juomana kirnupiimää. Minulla oli verkahame, vanhoista säkeistä ommeltu, niinkuin monilla muillakin. Ukkini oli tehnyt tilanteen kunniaksi minulle ihkauudet tuohivirsut. Hiihdin koululle penkinpainajaisiin. Mitään ravintoloita ei tietenkään ollut Suomessa vielä silloin. Ruotsissa taisi olla Tukholmassa yksi jonkun fiinimmän hotellin yhteydessä.

Minä menin penkkareihin poron vetämässä ahkiossa. Ruokana oli meilläkin ruispuuroa kera puolukkahillon. Jälkiruoaksi saatiin nokipannukahvia.

Ei edes tiedetty sanaa ravintola.

Minun piti hiihtää, oli onneksi lapikkaat, että pysyi kenkien kipuurakärjet mäystimissä. Sukset olivat ne perinteiset lyly ja kulho, toisella,potkittiin vauhtiajot toisella liu’uttiin. Perillä sitten vaihdoin repussa kuljettaman uudet tuohivirsut jalkaani. Ylioppilasjuhlat vietettiin nuotiolla piirileikkejä leikkien ja illalliseksi,oli tuhkassa kypsytettyjä naurishaudikkaita. Tämä siis vuonna 1985. Ravintola - sanan olen kuullut ehkä vuonna 2005 ja ihmettelin, mitä se tarkoittaa. Saatanpa itsekin käydä joskus sellaisessa, eräs tuttu on kuullut kaverista, joka olisi käynyt, mutta en ole varma, uskonko.

Minullakin oli lyly ja kulho! Menin niillä kouluun kesät talvet, aina ylämäkeen. Ensimmäinen ravintola meidän perälle tuli kuulemma 1995, mutta en usko sitä, koska itse kävin siellä vasta 1997. Silloin oli juuri keksitty aito italialainen pitsa, siihen tuli ketsuppia ja emmentaalia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis, ei tietenkään ollut .

Silloin juotiin vain kuravettä risumajoissa pärevalon loisteessa ja kaikki asuivat savupirteissä.

Pyörääkään  ei oltu vielä keksitty ja isä kävi jouskalla metsästämässä perheelle murkinaa honkapöytään ...

Vierailija
44/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toloja oli kyllä .